Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1324 ggr
Lin05zie
7/29/18, 4:27 PM

För litet?

Hej! Har haft hamster i några år nu men funderar på att skaffa marsvin. Till hamstern har jag haft ett 100 x 50 cm akvarium, funkar det till marsvin också, och kan man ha ett marsvin?

Annons:
Lin05zie
7/29/18, 4:28 PM
#1

Alltså, kan man ha ETT marsvin eller måste man ha TVÅ?

91Marran
7/29/18, 4:29 PM
#2

Du måste ha två. Ytan är för liten för två stycken.

Mvh
Mig

Fridaaaa
7/29/18, 4:38 PM
#3

Marsvin ska alltid bo minst 2.
Lagliga mått men för litet. Rekommenderar mycket större

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
7/29/18, 5:14 PM
#4

Absolut alldeles för litet, och dessutom blir det dålig luftväxling i ett akvarium. Att ha ett ensamt marsvin är ett brott mot djurskyddslagen.

Fridaaaa
7/29/18, 5:19 PM
#5

Men akvarium är inte lämpligt att använda om det var det du tänkte?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chinesecrestedlover
7/29/18, 5:31 PM
#6

Hej!

Som övriga redan svarat så måste man ha minst två marsvin. De är utpräglade flockdjur som är i stort behov av sällskap från artfränder; till skillnad från hamstrar (åtminstone guldhamstrar) som är solitära djur och inte behöver eller ska ha sällskap. 

Ytan är tyvärr laglig…men som andra redan påpekat så är det alldeles för litet för marsvin. Marsvin (och även hamstrar i och för sig) kräver stora ytor att röra sig på. 

Sen så är akvarium  inte lämpligt som marsvinsbur heller. Mycket bättre med ex. en hemmabyggd bur, bokhyllebur eller dylikt, alternativt om du vill ha en gallerbur så köp den absolut största du kan hitta. 

Jag håller på att försöka få hem tre marsvin (söker transporthjälp) och ska bygga en bur på minst 2 kvadratmeter, antagligen blir den lite större än så. Till en början kommer de få bo i två mindre burar (ca 108x70 cm  - de känns jättesmå förövrigt så 100x50 blir verkligen litet) eftersom den ena av marsvinen är en hane som ska kastreras och de andra två är honor. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Lin05zie
7/30/18, 4:46 PM
#7

Okej! Tack för svar!

Belleochteddie
8/6/18, 4:15 PM
#8

Jag har faktiskt två burar till salu om du är intresserad! :)

Upp till toppen
Annons: