Annons:
Etikettallmänt
Läst 1041 ggr
Bellis_
2018-08-06 00:23

Frågor om marsvin

Hej! Är ny här och nybörjare med marsvin. :) För några dagar sen köpte jag 4 marsvin, två honor ( från djuraffär) och två hanar (omplacering). Hanarna är ca 9 månader gamla och en hona är 5 mån och den andra honan 3 mån. Har de till sällskap, inte avel.Hanarna är lite mer tamare än honorna, de vågar komma ut och äta och utforska, men springer och gömmer sig i huset vid rörelse/ljud. Är rädda för händerna. Honorna är rädda och gömmer sig hela tiden i huset. Kommer ut och äter när man inte är i rummet. Förstår att de är rädda, allt är nytt för dem…så jag låter dem vara ifred . Nu undrar jag: 1) Hur lång tid tar det för dem att vänja sig vid nya hemmet? 2) Hur gör man dem tama? Vill gärna gosa med dem❤️ 3) När blir marsvin fullvuxna? 4) Hur ofta ska man klippa klor? Kan man lägga marsvin på rygg när man klipper? 5) Kommer senare att köpa en till unge (hona). Kan den gå ihop med de äldre honorna? Tacksam för svar

Annons:
Hoseok
2018-08-06 01:22
#1

2. Gå försiktigt fram, tvinga dem aldrig genom att plocka upp dem hastigt. Låt dem komma till dig. Locka med godis, klappa försiktigt och mjukt och arbeta sedan upp därifrån. 

3. Runt 1 år.

4. Rekommenderar inte att lägga marsvin på rygg då de nog känner sig rätt hotade i en sådan situation (nedtryckta och utan kontroll). Alla marsvin är dock olika.

Ljungåsen
2018-08-06 07:25
#2

Jag hoppas du har hanarna i en bur och honorna i en annan, på behörigt avstånd från varandra. Dina killar är i puberteten, och närhet till honor kan orsaka bråk dem emellan. 1) Omöjligt att svara på. Det tar väldigt olika tid beroende på hur mycket de varit hanterade innan. 2) Jag brukar plocka upp dem tillsammans, och ha dem i knät, gärna med en handduk eller filt som de kan gömma sig under. Muta med något jättegott. Gurka brukar vara populärt. I början är det vanligt att de inte äter, men det brukar komma efter ett tag. 3) Hanar är ofta inte riktigt vuxna i huvudet förrän vid två år. Storleksmässigt vid ett och ett halvt ungefär. Honor i ettårsåldern. 4) Jag klipper var tredje vecka. Marsvin har väldigt känslig ryggrad och ska absolut inte läggas på rygg vid kloklippning. Risken för skador är alldeles för stor. 5) Oftast går det bra, men jag tycker det är klokt att skynda långsamt och inte skaffa för många marsvin för fort. Det gäller att orka ta hand om de man har. Om du inte redan ordnat det så rekommenderar jag att du skaffar marsvinen varsin veterinärvårdsförsäkring. Skulle de behöva veterinärvård blir det väldigt snabbt väldigt dyrt. Sveland och Agria är de bolag som försäkrar marsvin.

Bellis_
2018-08-06 10:59
#3

Jag har dem i varsin bur, långt ifrån varandra :) Tack för bra tips!

Upp till toppen
Annons: