Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1163 ggr
kalindas
2018-08-13 09:31

Enklaste sättet att släppa ihop dom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om någon vecka har jag tänkt att sätta ihop Lilleman med tjejerna. Hur gör jag detta på enklast och smidigaste vis?
Läste lite på Eragorns hemsida, men fick inte riktigt klart för mig hur jag ska göra ändå.
Tanken är att Lilleman ska flytta in i träburen med honorna, men som jag förstått går det inte att släppa in honom först och dofta in sig och honorna sen?
Fattar som att de behöver en neutral yta?
Funderar på att sätta ihop en valphage i vardagsrummet (stor yta) och ha dem där några dagar på tidningspapper, men hus och bo från båda burarna. Sen under tiden städa ur träburen och torka rent den noga.
Tror ni att det hade funkat?
Behöver jag tvätta av dem med nåt eller ev droppa lite eukalyptusolja (ha till nosework på hund) på dem?
På Eragorns stod det att man skulle sköta om ev. sår! 
Vill ju helst slippa sår helt…
Vet inte vilken av Vitnos eller Svartnos som är dominant.

/Elisa

Annons:
Ljungåsen
2018-08-13 10:08
#1

Neutral yta är bra. Jag brukar använda ett golv, täcka med gamla handdukar och sedan fleecefiltar över handdukarna. Nya hus gjorda av pappkartonger med flera ingångar i varje. Ett par rejäla högar med hö. Jag badar alla först, och gör rent Talgkörteln ordentligt (det är den som luktar). Först ner med hanen och omedelbart efter en av honorna. Eftersom du inte vet vem som är dominant av dem så välj en bara. Det kan bli lite livat. Han kommer säkert jaga runt henne ett tag, men det brukar lägga sig efter en timme eller ett par. Då stoppar du ner hona nummer två. Det blir säkert livat igen, men lägger sig efter ett tag. När de bor på neutrala ytan har du gott om tid att luktsanera träburen. Utspädd ättika i sprayflaska fungerar bra. När det sedan är lugnt och harmoniskt på neutrala ytan kan de flytta in i buren.

kalindas
2018-08-13 13:31
#2

Då testar vi det.  🙂
Var sitter talgkörtlarna?

/Elisa

Ljungåsen
2018-08-13 14:04
#3

#2 Ungefär där svansen skulle suttit om de haft en. Hanar har oftare en mer riklig talgproduktion än honor. Jag brukar smörja talgiga området med rapsolja, vänta någon timme, och sedan tvätta bort oljan med vatten och nån droppe vanligt handdiskmedel. Här finns lite mer info, och bilder på Talgkörteln. http://www.guinealynx.info/grooming.html#grease_gland

Upp till toppen
Annons: