Annons:
Etikettfoder
Läst 1060 ggr
GhostNugget
2018-08-14 15:27

Matar jag dem för lite eller mycket?

Mina marsvin får påfyllning av hö direkt när det är slut (ca 3-4 ggr om dagen) och jag ger dem frukost, ibland lunch, middag och något på kvällen.  De får ungefär en morot och en fjärdedels paprika och färskt gräs vid varje måltid och ibland tomat eller persilja. Båda marsvinen får pellets varje dag. 

Många andra verkar mata sina marsvin hur mycket grönsaker som helst så borde jag ändra deras måltider? Tacksam för svar och idéer

Annons:
Ljungåsen
2018-08-14 16:02
#1

Marsvin ska alltid ha tillgång till hö, så höet får aldrig ta slut. Däremot är det bra, precis som du gör, att fylla på mindre mängder flera gånger om dagen. Det gör att de äter mer hö, och det är det nyttigaste de kan äta. Lämplig mängd grönsaker är 2 dl blandade grönsaker per marsvin och dag. Hur många måltider man delar upp det på spelar ingen större roll. Mina får grönsaker två gånger om dagen. Det viktiga med grönsakerna är att de ger tillräckligt med c-vitamin. Var försiktig med persilja, som innehåller mycket kalcium. En kalciumrik kost ökar risken för urinsten. Humlans har en bra näringstabell över olika grönsaker. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html De flesta vuxna marsvin klarar sig fint utan pellets. Om du absolut vill ge pellets så ge en bra sort, med en korrekt kalcium-fosfor-kvot, och i liten mängd. De flesta pellets innehåller för mycket kalcium, som ju ökar risken för urinsten. Att ge för mycket grönsaker är inte heller bra. Det viktigaste i marsvinets kost är hö, som hjälper till att slipa tänderna och som innehåller de fibrer som deras matsmältningssystem behöver för att fungera.

Upp till toppen
Annons: