Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1029 ggr
Charlie&chino
2018-08-15 21:06

Marsvin som slutat dricka

Hej Vi har två fina killar på snart tre år. Vi hade dem på sk ”smådjurspensionat” 10 dagar under semestern för att testa detta. Den ens hade flera sår på sig (de är Hannar) nör vi fick hem dem och den andra hade fått urinvägsinfektion.. tyvärr 😔 Han har inte haft det innan, och den vill inte gå över öven med antibiotika och tranbärsjuice! Så till frågan: de har mer eller mindre slutat dricka sen vi kom hem vilket ju inte hjälper vid urinvägsinfektion.. ger honom med spruta men det funkar inte att göra det hur mycket som helst. Hag ger självfallet gurka och massa grönsaker som de äter.. men har någon varit med om detta och har tips på hur jag får dem att börja dricka mer igen? Blir lite orolig! Tusen tack för svar!

Annons:
Tjeja
2018-08-15 21:19
#1

Har de slutat kissa är det riktigt illa.. Har veterinären fått titta på den biten? Om inte gör det så fort som möjligt! Slutar de äta och/eller dricka lever de max ett par dygn.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

dixieQ
2018-08-15 21:26
#2

Du måste ju kontakta veterinären o rådfråga,samt berätta att antibiotikan inte hjälper,om de äter gurka så får de ju i sig vätska,o kan de inte kissa så lever de ju inte länge till,så antar att de kan kissa,även om det är svårt el? Hur märker du att de inte blir något bättre? Hur länge har de gått på antibiotika? Antibiotika hjälper eft ca 3dagar,först då börjar man märka av förbättringen iaf..Men ring upp din veterinär o rådfråga,kanske vill de göra ny undersökning i värsta fall…

dixieQ
2018-08-15 21:31
#3

#1 Vetrinärer kollar ju alltid urinblåsan vid urinvägsinfektioner på alla djur,så vore konstigt om inte denna skulle ha gjort det,utan bara  skrivit ut antibiotika,hmmm,ja får de inte ut kisset så är det bråttom,o knappast nått trevligt sätt att dö på heller,men får hoppas det inte är så illa…

Ljungåsen
2018-08-15 21:44
#4

Jag undrar också hur länge han har fått antibiotika. Och vilken antibiotika? Om det inte skett någon förbättring efter tre dygn så är det förmodligen fel sort för just den bakterien han har. Gjorde veterinären någon odling av urinen för att bestämma bakterietyp? Mitt bästa tips för att få i marsvin mer vätska är att blöta ner grönsakerna.

Charlie&chino
2018-08-16 14:40
#5

Tack för er input!

Han är inne på  antibiotikakur två..veterinären skrev ut en till dos och i stressen har jag glömt kolla vilken det är. 

Tror inte hon bytte sort,(??)  han har alltså fått två kurer efter varandra. jag har försökt få i honom vätska med spruta och flaska , samt tranbärsjuice.. men han han börjar tröttna på de olika sprutorna i hans mun (konstigt..:( Och nej, hon tog ingen odling tyvärr.

De äter massa grönsaker båda två , gurka får de självfallet extra . de kissar och bajsar massor. 

Jag tror UVn börjar lägga sig nu, hoppas hoppas! har inte sett lika mörkt urin som tidigare. Ringer självfallet veterinären igen om det inte gett sig ordentligt i helgen. Han ser inte ut att ha ont , och är som vanligt i övrigt så hade aldrig märkt det om man inte såg det så väl på urinet när jag hämtade hem dem. 

Får observera hans kissande och färg på den i helgen! Får hoppas de helt naturligt bara börjar dricka snart.. förstår bara inte skälet till att sluta med det mer eller mindre. De drack iaf mycket mer förut!

Det är bara drickandet, som jag undrar om någon har något tips hur man får igång igen eller varit med om liknande med marsvin. Jag förstår inte vad det beror på iom att de äter så bra och med glädje.

Blackiebo
2018-08-16 15:25
#6

Jag tror att det kan vara omställningen efter att ha kommit hem som gör att de dricker mindre. 

Vi har lite samma erfarenhet av inackordering. De första åren som vi hade våra marsvin så lämnade vi dem på inackordering när vi var på semester på det omplaceringshemmet som de kommer ifrån. Andra sommaren vi gjorde det hade mina killar också lite småsår när jag skulle hämta hem dem. Det slutade med att de rök ihop alldeles när vi hade kommit hem igen. De fick bo med i samma låda efter det (bokhyllebur) men med ett galler i mitten för att hållas avskiljda några månader tills jag tog mod till mig för att sätta ihop dem igen. Sedan dess har vi flyttat några gånger och jag märker på killarna att när det har varit stora omställningar så har de inte druckit så mycket i början innan de känner sig trygga. Sista flytten gick visserligen jättebra och det var som de hade hittat hem. I och för sig är de ju lite äldre och mognare nu så det kan ju ha bidragit till att de är coolare med allt.

Jag kommer aldrig lämna bort mina nuvarande eller kommande marsvinskillar på inackordering/pensionat någonsin igen då det triggar till bråk när de hör andra marsvin, särskilt honor i närheten. I alla fall om de är i värsta bråkstakeåren som mina var i. 

Har du kollat vattenflaskorna så det inte är något fel på dem?

Annons:
Ljungåsen
2018-08-16 15:31
#7

#5 Det är inte helt ovanligt att det behövs en längre antibiotikakur för att bli av med en envis urinvägsinfektion. Om han inte längre visar tecken på smärta så fungerar ju den antibiotika han får nu. Just smärta kan göra att marsvin dricker mer, så det behöver inte vara dåligt att han nu dricker mindre. Och om han får vattenrika grönsaker som gurka, och sedan vatten i spruta i munnen, så behöver han förmodligen inte mera. Sedan har det blivit svalare ute också, och åtminstone mina dricker betydligt mindre nu när det inte är så varmt. Är det blod du sett i urinen? En del grönsaker som gräs och maskrosblad färgar också urinen, men det blir en mer orangeaktig färg.

Upp till toppen
Annons: