Annons:
Etiketteravelungar
Läst 1578 ggr
AnnelieSofia
2018-08-16 17:11

Hitta hane att betäcka mina honor

Jag är nybörjare på uppfödning och undrar helt enkelt hur man får tag på en hane som kan betäcka honorna? Jag har nu en kastrat som går med honorna och sedan har jag en kastrat och hans okastrerade son i en annan bur. Om jag sätter ihop honom med en hona under en tid så har jag förstått att hanarna kommer bråka sedan. Ingen vill väl låna ut sin hane för att paras när han inte kommer gå ihop med någon annan hane efter det? Hur gör folk?

Annons:
Lillyrod
2018-08-16 17:15
#1

Att avla på det sättet är inte att rekommendera. Det är som du säger svårt med hanarna och om du söker här på sajten om avel så ser du hur väldigt mycket som kan gå fel när det gäller marsvin. Jag skulle aldrig våga.

Dessutom finns det många fler marsvin än folk som vill ha dem tyvärr.

AnnelieSofia
2018-08-16 17:22
#2

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar med ”på det sättet”? Det är det jag undrar över, på vilket sätt man ska göra? Är du uppfödare? Hur gör du i så fall?

Tjeja
2018-08-16 17:55
#3

Vet förstås inte men kan tänka mig att det Lillyrod menar är att man ska ha en avelsplan för att utveckla den rasen man jobbar med. Det är alltid fördel att ha kontakt med andra uppfödare och gå på utställningar först så man kommer under fund med vad som saknas och vad det är man vill tillföra den ras man är intresserad av.

Endel "kullar" (avlivar) de extra ungar som föds som inte passar in tillräckligt i avelsbasen om det inte finns tillräckligt med intresseade köpare. Just för att det finns för många marsvin och för att de som finns inte skall behöva fara illa och lida i dåliga hem eller bli utsläppta i det vilda där de inte kommer överleva vintern o s v.

Lite granna kan man säga att problemet påminner om oseriös kattavel där folk tar kullar på sina katter bara för att den är söt och sedan blir det en massa katter som övergivs och blir hemlösa mm o s v.