Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1158 ggr
VildaVega
2018-08-19 10:40

Para ihop en grupp med en annan

Hej! För att göra en lång historia kort. Jag vacklar just nu på att ta in två stycken honor som är 5 år gamla då de annars riskerar att avsluta sina liv redan nu. Jag känner dessa marsvin sedan innan, vet att de är friska och krya. Jag har gott om tid och pengar plus flera års erfarenhet i bagaget. Saken är den att jag har redan två stycken honor på 2 år här hemma, varav den ena är en skinny. Det jag undrar är om jag tar in de äldre damerna. Hur ska jag släppa ihop de på bästa sätt? Har parat ihop okända marsvin med varandra innan så vet om allt med neutral yta, bad och kartonghus mm vid första mötet. Det jag är lite rädd för är om det änns kommer fungera då min skinny kanske blir utmobbad då de har en tendens för detta. Nu är min hona bossen med sin nuvarande kompis. Men som sagt mycket kan förändras, speciellt med äldre damer. Ge mig alla tips ni har att komma med. Vill göra allt för att dessa äldre damer ska kunna få fortsätta leva sina sista år på bästa sätt.

Annons:
[Gnagare2]
2018-08-19 12:54
#1

Har aldrig haft skinnys,men jag brukar helt enkelt introducera nya grupper för varann på en neutral stor yta med mycket godsaker på platsen. Det brukar alltid bli tjafs i början,men sedan brukar allt gå bra,när dom lärt känna varann.

Att hålla ett extra öga på skinnyn är nog en bra ide´. Så att hon ej får sår eller något när du släpper ihop dom.

Mycket viktigt med en stor yta där dom kan springa undan från varann om dom  vill det.

Släpp aldrig ihop marsvin som ej känner varann i en bur….för litet utrymme…

Ljungåsen
2018-08-19 13:09
#2

Här finns lite mer goda råd. https://www.eragons.se/sammanfora-marsvin/ Speciellt avsnittet om att sammanföra två honor med en flock tror jag är läsvärt.

Upp till toppen
Annons: