Annons:
Etikettallmänt
Läst 698 ggr
Jenniiih
2018-08-21 13:34

Transportbur ryggsäck

Hej!

Är i färd med att skaffa två marsvin till familjen (inte haft några tidigare). Jag undrar om någon har erfarenhet eller om det är direkt olämpligt att ha en transportbur som är som en ryggsäck (egentligen för katt eller liten hund)? Vi skulle nämligen vilja ha möjlighet att ta med dem på cykelutflykter under somrarna. 

Inget som känns avgörande dock men vi tänkte att det kunde vara lite mysigt att ta med dem också.

Transportväska: javascript:nicTemp();

Annons:
Ljungåsen
2018-08-21 15:43
#1

Jag är helt övertygad om att marsvinen föredrar att stanna hemma. De brukar inte gilla att bli transporterade, oavsett vart man ska. Det är alltså ingenting man utsätter dem för i onödan.

[Gnagare2]
2018-08-21 17:05
#2

Det beror på hur långt dom ska transporteras. Om man tar buss eller tåg någonstans tror jag det är för många intryck för marsvinen. Avråder därför från det.

Men om man transporterar dom till någon grön gräsplätt där det är lugnt,och bara några meter från lägenheten/huset,tror jag inte det är någon fara. Det ska dock vara fint väder då,plus att man tar med vatten och ett skynke över hagen,så dom får skugga. Om man tar dom till denna lugna gräsplätt där det inte är för mycket bilar/oväsen,regelbundet,så tror jag dom kan trivas och må bra. Får som sagt inte vara för lång transportsträcka till ängen/gräsområdet. Marsvin tål ej fukt,så om det regnar måste dom få stanna hemma.

Jag skulle däremot avråda för att transportera marsvin i den väskan du länkade till.Den ser alldeles för mörk ut,plus att det blir för instängt för marsvinen att vara i. Använd en vanlig transportbur för kanin/marsvin istället. Dessa burar är suveräna. Dom släpper in luft för marsvinen. Får ej bli för instängt.

Ta reda på så mycket det går om skötseln av marsvin,så ger sig detta sig själv. När man vet mer om skötseln av marsvin,så kan man lättare bedöma om man vill ta med dom ut eller ej.

[Wijnja]
2018-08-21 19:28
#3

Tar bara dem i en transport om jag bara ska till veterinären inte annars

Jenniiih
2018-08-21 19:38
#4

Tack! Då fick jag lite input :)

Upp till toppen
Annons: