Annons:
Etikettaktivering
Läst 955 ggr
Randomel93
8/27/18, 11:22 PM

Motion och motivering

Hur uppmuntrar ni grisarna till att röra sig? Jag ordnar stor plats vid golvtid med gömställen och sprider ut grönsaksbitar, jag har slutat med kornkross men jag tycker ändå att dom är tjocka, i varje fall den ena, har någon några tips?

Annons:
Ljungåsen
8/28/18, 6:45 AM
#1

Väger du regelbundet så att du har kontroll på vikten? Om du har slutat med kraftfoder och bara ger hö och grönsaker så borde de inte kunna vara tjocka. Kan du känna revben och ryggrad när du tar i dem? Har något av marsvinen växande päls? I så fall kan en rejäl klippning hjälpa för att få dem mer aktiva. Jag har märkt på mina att de rör sig betydligt mer när de är nyklippta. Jag använder klippmaskin, och ett skär på 6 mm. Har de olika nivåer i sin bur? Kanske en sten eller någonting annat lågt att hoppa upp på? Ungefär 10 cm höjd klarar de flesta marsvin utan problem. Just att behöva röra sig på annat än plant underlag bygger muskler. Annars kan jag tipsa om aktivitetsboll, sådan man stoppar pellets eller annat godis i. De kan behöva lite hjälp innan de fattar hur den fungerar, men sedan är den ett oslagbart sätt att få dem att röra sig över golvet.

Upp till toppen
Annons: