Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1135 ggr
[Gnagare2]
2018-08-29 15:45

Aggressiv hona

Har börjat sälja av mina marsvinshonor för dom  var helt enkelt för många. Mitt ego sparkar och gallskriker i protest,men jag måste inse fakta.  21 marsvin är för många. Detta är både för min och deras skull. Jag brukar ju alltid behålla mina kullar och det känns rent ut sagt skit att behöva göra såhär.  Men nu har jag lärt mig en läxa. Ingen mer uppfödning.  Aldrig mer föda upp marsvin. Såhär stort antal marsvin har jag haft i fyra års tid,till och från.  Det håller inte längre.

Honorna blev så många att jag hade två olika grupper.  En grupp i den stora inhägnaden och  en annan grupp honor i en stor 160 cm bur.

Dessa två grupper har aldrig träffats förut,och nu när antalet har minskat,tänkte jag sätta ihop  dom två grupperna i en enda stor grupp i den stora inhägnaden.

Har introducerat dom med alla konstens regler,och jag förstår att det blir en slags stress för dom att förlora sina gamla kompisar och sättas ihop med nya honor som dom aldrig träffat förut. Jag förstår att dom reagerar på det,men en av honorna beter sig aggressivt mot "nykomlingarna".  Har stått och studerat hennes beteende och hon jagar runt dessa stackars honor som en vettvilling.  Och om e av honorna blir "fastlåst" i ett hörn,så ställer hon sig och regelrätt hugger mot  henne. Flera ggr. Tycker hon ser ut som en piraya som letar föda bland dessa stackars honor,så nu har jag plockat bort henne och satt henne i en 120 bur ihop med en annan hona. 

"Jagandet" fortsätter där och hon jagar och hugger,jagar och hugger…..😭

Såhär har hon aldrig någonsin betett sig tidigare. Kan det vara någon hormonrubbning eller har hon ont någonstans? Vad är detta för beteende? Blir alldeles bedrövad när jag ser hur hon beter sig.

Resten av gruppen går nu fint ihop,nykomlingar som gamlingar,men vad gör jag med denna hona som beter sig som en elak piraya? Hon är fyra år gammal. 

Vad tror ni det kan bero på att hon beter sig såhär?

Annons:
godisgrisen
2018-08-29 16:20
#1

Kolla efter tecken på äggstockscystor.

Du skriver inte hur länge det pågått. Kanske lugnar hon sig för precis som du skriver går hon som alla de andra igenom en jobbig omställning.

Men det är inte ett normalt och önskvärt beteende de ska verkligen inte hugga mot varandra. Jag har lyckligtvis inte varit med om problem med mina honflockar så jag har inge egna erfarenheter av detta hoppas någon som har det kan hjälpa. risken finns att hon inte kommer att fungera i gruppen efter detta då de ofta låser sig i beteenden om de blir skrämda i en situation.

Ljungåsen
2018-08-29 16:25
#2

Jag skulle vilja börja med en ordentlig veterinärkontroll, för att hitta eller utesluta antingen smärta eller hormontrassel. Äggstockscystor är det första jag tänker på. http://www.guinealynx.info/ovarian_cysts.html En av mina flickor blev plötsligt elak mot burkompisarna, och jag trodde det var problem med cystor. Det var det inte, utan hon hade en inflammation i buken. Efter ett par dagars medicinering var hon sitt vanliga, trevliga jag igen. Någonting är ju uppenbart fel om hon beter sig sådär.

[Gnagare2]
2018-08-29 18:15
#3

#1 Det är detta jag är rädd för. Att hon ska låsa fast i detta beteende och att jag ej kommer kunna ha henne i resten av gruppen framöver. Det vore jättetråkigt,för då blir jag tvingad att ha henne ensam. Fortsätter hon såhär,kommer hon inte gå ihop med någon….😭

Hur ser jag om hon har cystor? Har läst att ett tecken är håravfall,men hon har all päls i behåll.

#2 Nu ser jag att du länkat. Ska läsa igenom detta. Det absolut värsta skulle vara om jag blir tvingad att ha henne ensam pga detta beteende..det blir nog ett veterinärbesök framöver…

[Gnagare2]
2018-08-29 19:03
#4

#2 Har läst igenom din länk och ingen av symtomen på äggstockscystor passar in på min elaka dam.

Finns det förresten studier på om cystor är vanligare på honor som ej haft kull/kullar? Eller om det är tvärtom?  Vanligast på honor som haft kull/kullar?

Tycker det är lite intressant eftersom jag har honor som haft kullar och dom som aldrig haft ungar tidigare. Tänkte om det var någon skillnad i förekomsten av cystor bland dessa honor?  Var hittar jag info om detta? Stod inget om detta i länken du skickade.

Ljungåsen
2018-08-29 19:08
#5

#4 Det finns åtminstone teorier om att honor som inte fått kull oftare får cystor eftersom de har ägglossning oftare än de som varit dräktiga. http://veterinaren.nu/gnagare/sjukdomar/reproduktionsapparaten/aggstockscystor-marsvin

[Gnagare2]
2018-08-29 19:20
#6

#5 Se där. Tack för länken. Då finns det större risk för att det är en cysta/cystor hon har trots allt. För den elaka damen har nämligen aldrig haft någon kull…

Annons:
[Wijnja]
2018-08-29 19:43
#7

Är hon ny i flocken hade en hona som va likadan

[Gnagare2]
2018-08-30 06:24
#8

#7 Nej honan som beter sig som en piraya är fyra år gammal,och en av dom första jag köpte till min stora flock. Så hon är inte ny i flocken.

Nu har jag även fått sära på honan jag satte ihop henne med,då hon var elak mot henne med. Så nu sitter den elaka damen själv.

Det är riktigt mycket kring mig  nu.  Hunden har magsjuka ,det kommer från två håll. Eftersom han är 14 år gammal är det viktigt att han kommer till veterinären,så idag ska jag in på en akut tid för hunden. Får väl sitta där hela dagen antar jag….tänkte ta med den elaka damen på en akut tid även för henne,men  ekonomin  säger ifrån.  Känns riktigt frustrerande. …😭 Detta är en av anledningarna till att jag säljer av mina marsvin.  Har helt enkelt ej råd när alla blir sjuka samtidigt….

Var inte meningen att det skulle bli en "snyfthistoria" av detta. Försöker bara ladda upp för en hel dag på akuten med hunden…..har inte fått någon vidare sömn inatt,och så att sitta på akuten med en 14 år gammal hund som har både diarreer och kräkningar……Jobbigt läge…..

Ljungåsen
2018-08-30 07:20
#9

#8 Det är jobbigt när allt kommer på samma gång. Hoppas det går bra idag hos veterinären med hunden. Jag tror det var klokt att separera elaka damen från kompisen. Det är inte juste mot kompisen att utsätta henne för stressen att bo med någon som inte är snäll.

[Gnagare2]
2018-08-30 15:38
#10

#9 Tack för din uppmuntran. Nu är hunden inlagd med dropp. Dom vill öppna honom och se om han ätit något olämpligt..måste bara se till att skicket på honom blir bättre. Själv tvekar jag lite om jag vill operera en så gammal hund,men jag fick åka hem och fundera.

Vad gäller den elaka damen så särade jag dom som sagt så nu sitter båda ensamma. Kompisen som den elaka damen satt med,är en ung hona  på 8 månader. Hon är inköpt avsedd för avel,men nu blev det ej så,som sagt.  Grejen med henne är att jag märkte när jag köpt henne att hon med har lite märkligt beteende….Hon har nämligen samma beteende som den elaka damen…..en av anledningarna till att jag ej ville avla på henne.

Den unga honan är liksom lite udda i den stora gruppen…hon håller sig för sig själv,och vill gärna jaga runt andra honor.   Tyvärr nu när hon fick sitta med den elaka damen har förstås inte detta beteende blivit bättre….😭

Så nu har jag två honor som sitter ensamma……känns fruktansvärt tråkigt. Är mycket förvånad över att en så ung hona har ett så märkligt beteende bland andra  honor.

Vad gör jag nu? Ta båda till veterinären?  Att operera hunden kommer gå på 25-30 tusen,så att ta fler djur till veterinären håller ej ekonomiskt. 

Jag kan ju sälja den unga honan,men frågan är om hon någonsin kommer att kunna gå med någon igen?  Fy vilket jobbigt läge jag hamnat i.

Ljungåsen
2018-08-30 16:11
#11

#10 Usch vilken jobbig situation du sitter i. Jag har inga goda råd att ge alls när det gäller hunden, men jag hoppas att du lyckas fatta det beslut som är bäst för honom. När det gäller flickorna så skulle jag nog försöka omplacera den unga innan hennes dåliga beteende fastnar. Hon kan mycket väl fungera jättebra i en annan grupp på ett annat ställe. Du kan inte lämna tillbaka henne till uppfödaren? Om du hade haft en kastrat så hade han säkert kunnat få ordning på henne. Ofta fungerar hongrupper bättre om det finns en kastrat i den. Han håller flickorna upptagna, så att de inte har tid att bråka med varandra. Fyraåringen tycker jag fortfarande att en veterinär borde titta på, för där tror jag någonting är fel. Hon har ju varit trevlig tidigare, och marsvin byter inte bara beteende sådär utan orsak.

[Gnagare2]
2018-08-30 16:56
#12

#11 Ja det är ingen rolig sits jag sitter i…men du har rätt i att jag måste fatta ett beslut som är bäst för honom,och inte tänka på att det är smärtsamt och jobbigt för mig.

Har annons ute gällande marsvinen och ett tag var det stor åtgång på mina tjejer. Sålde iväg hela 5 stycken,men nu har ingen hört av sig på ett tag….

Nej uppfödaren tar inte emot den unga honan. Men hon berättade att  hon var enda tjejen i kullen,och hade henne ensam i en bur när jag köpte henne. Kan det kanske bero på det? Att hon har varit ensam vid så ung ålder,att hon nu ej vet hur hon ska bete sig bland andra honor? Låter märkligt,men jag försöker förstå hennes beteende. Just nu har jag ingen köpare till den unga honan. Vad gör jag fram till att någon kanske vill ha henne? Och vad berättar jag om henne till köparen? Känns inge bra att berätta att hon ej går ihop med mina honor. Då tror jag inte någon vill ha henne. Jag är ju dessutom tvungen att fortsatt ha henne ensam fram till att det kommer en köpare till henne.

Jag är tyvärr rädd för att det redan är för sent. Är rädd för att hon redan har fastnat i detta beteende. Det kan ha varit en så chockartad upplevelse för henne att först vara ensam som riktigt liten,och sedan nu byta kompisar,och sedan hamna i samma bur som elaka damen…jag förstår om det blir för mycket för henne. Nej,någon kastrat har jag inte. 

Suck.

Ljungåsen
2018-08-30 17:39
#13

#12 Den stora utmaningen med djur är att alltid fatta beslut med djurets bästa i fokus, och inte sitt eget. Det låter betydligt lättare än vad det är, men jag tycker det är viktigt. Är lillflickan lika besvärlig som fyraåringen, eller finns det en möjlighet att hon skulle kunna fungera i gruppen? Är det värt att försöka en gång till? Eller har du kvar någon eller några av hennes gamla kompisar? Skulle det fungera att göra en liten grupp med bara dem? För då fungerade det väl ändå hyfsat? Just för att hon är ung så skulle jag verkligen vilja att du kan hitta en fungerande lösning där hon får sällskap. Jag tror ensamhet verkligen kan skada. Första honan jag fick hit hade suttit själv i ett par år, sedan hon var bara bebis själv - och hon hade verkligen ingen marsvinskompetens alls. Hon var inte elak, men betedde sig fel mot kompisarna. Som tur var så var kompisarna rätt så toleranta så det fungerade hyfsat ändå, men det var tydligt att hon skadats av sin ensamhet. Jag tror att alla marsvin behöver en eller flera vänner. Det gäller bara att hitta den eller de som passar.

Annons:
[Gnagare2]
2018-08-30 18:34
#14

#13  Lilltjejen gick helt ok i den "gamla" gruppen. Även om hon betedde sig udda,så gick det ändå an. Tre ur den gamla gruppen gick hon faktiskt hyfsat bra ihop med. Men alla dom tre tjejerna är förstås sålda..så dom finns ju ej kvar längre….

Denna "nya" grupp som tillkommit,är fyra tjejer som är systrar.  Dom är dom allra yngsta jag har kvar och dom tänkte jag försöka behålla då dom är renrasiga från en seriös uppfödare. Köpte även dom för att avla på,men har som sagt tänkt om. Eftersom dom är så unga,så kan jag tänka mig att dom ej har tolerans för att lillflickan beter sig udda.

 Dom blir jätterädda och upprörda när lilltjejen går bärsärkagång…Försöker desperat komma på någon hon kan gå ihop med….  Den nya stora gruppen har blivit så harmoniska ihop nu,så det tar emot att släppa in lilltjejen där igen.

Bra tips att prova ha ihop henne med en liten grupp bara. Tror inte det är bra med en för stor flock för lilltjejen. Förra gången jag provade blev det världskrig…hela inhägnaden dryper spänd stämning och oro….så fort jag tar bort henne blir alla lugna och harmoniska igen. Enorm skillnad är det.

Ja jag får fortsätta fundera ut vem hon kan gå med….

[Gnagare2]
2018-08-30 18:40
#15

#13 En annan sak som blir ett problem är att nu är alla burar slut,så även om jag lyckas hitta någon som lillflickan kan gå med,så har jag ingen bur att ha dom i….Detta att den nya gruppen ej skulle gå ihop,var helt oväntat för mig. Detta drog undan benen på mig totalt.  Har aldrig någonsin haft honor som ej gått ihop,förut.

[Gnagare2]
2018-08-31 07:02
#16

Var av förståeliga skäl chockad och uppriven igår efter akutbesöket med hunden. Därför tänkte jag inte riktigt klart. Idag känns det bättre och hjärnan har börjat jobba igen🙂

Eftersom lilltjejen har haft otur med att inte riktigt känna sig hemma i sin flock under hela sitt unga liv,så är det ju extra viktigt att jag får till en bra lösning med henne nu framöver.  Har tänkt på att eftersom jag inte har några burar kvar,låna en av killarnas 140 bur och testa en och en från tjejflocken,om hon kan gå ihop med någon av dom.  Så får killarna bo i badrummet så länge. Dom två killarna går jättebra  ihop.

Problemet jag ser då,är att när dom kommer tillbaka till sin bur,kommer känna på lukten att det har gått honor i deras bur,och så börjar dom bråka också??

Den 140 buren är flera år gammal och med skit som inte går bort helt enkelt. Är rädd för att när det ej går att göra ren den ordentligt,att dom kommer känna tjejlukt sedan när dom kommer tillbaka i sin bur. Är rädd för att även om jag tvättar buren,att dom ändå kommer känna tjejlukt…..hanar är ju så känsliga för lukter tänker jag.

Vill ju absolut inte riskera att killarna inte går ihop sedan…..

Vad säger ni?Är detta en bra ide´eller kan jag glömma det direkt? Försöker verkligen tänka på allt för att lösa det för lilltjejen…..

Och att köpa en ny bur hade jag ju inte i planerna heller eftersom det var avsett att jag skulle minska ner på marsvinen,och inte köpa fler burar…

Ljungåsen
2018-08-31 08:14
#17

#16 Har du sett den här instruktionsfilmen på hur man gör rent en bur? https://sv-se.facebook.com/eragonsmarsvin/videos/1044237919071500/ Det går att få rent riktigt grisiga burar, och ättika är en utmärkt luktsanerare. Jag har flyttat hanpar till en bur där det gått honor (sanerad med ättika förstås), och det var inga som helst problem. Jag tycker din plan för lillflickan låter bra.

[Gnagare2]
2018-08-31 08:28
#18

#17 Ja det tricket har jag vetat många många år. Men det har inte riktigt gått bort ändå.  Får göra ett försök till. Får prova med att ha ättikan i ännu längre än vanligt,plus en riktig skurborste.

[Wijnja]
2018-08-31 10:10
#19

Stoppa inte ner händerna jag gjorde det i ett bråk jag blev biten

[Gnagare2]
2018-08-31 19:17
#20

Jag måste bara få uppdatera hur det gått med lilltjejen och "pirayan"🙂

Nu bor lilltjejen ihop med en av dom äldre honorna från stora flocken. Dom verkar gå fint ihop och det gläder mig mycket. Dom går nu i killarnas 140 bur .  

Sammanförandet gick lugnt till. Inget bråk alls. Överhuvudtaget. Faktum är att nu är det så lugnt hos lilltjejen och den äldre damen att jag nästan börjar tro att dom har tråkigt…..😮 Båda är ju vana vid att bo i en stor inhägnad. Att helt plötsligt sitta i en pytteliten 140 bur verkar inget roligt alls tydligen….dom verkar ha så tråkigt så jag börjar fundera på om jag gjort rätt som flyttat dom dit?

"Pirayan" flyttade jag tillbaks till tjejgruppen igen,och se där😃den elaka damen har faktiskt lugnat ner sig.  Det var lite jagande i början,och lite oro i flocken,men är nu nästan som vanligt.

Hur ska jag tolka detta nu? Ska jag fortfarande ta pirayan till veterinären?  Det kan ju ha varit så att det var en så stor omställning för henne att få så många kompisar utbytta på en enda gång,att hon flippade ur tillfälligt?

Annons:
[Wijnja]
2018-08-31 19:47
#21

Kolla hur hon beter sig efter ett tag blir hon likadan då kan det vara äggstockarna som spökar

Ljungåsen
2018-08-31 19:50
#22

#20 Så himla roligt att det går bra, både för lillflickan och pirayan. Om det hade varit mina marsvin så hade jag avvaktat och låtit stora flocken stabiliseras, åtminstone ett par veckor eller så. Om det inte blir något bråk på den tiden så borde problemet vara löst, och då kan det kanske till och med vara dags att introducera lillflickan med kompis till stora flocken igen.

[Gnagare2]
2018-08-31 20:57
#23

#21 och #22 Ja det känns väldigt bra att det löste sig till slut. Att det inte har blivit fler bråk i tjejflocken är egentligen märkligt med tanke på vilka enorma påfrestningar dom fått stå ut med. Det blir stora omställningar för dom på mycket kort tid,som jag flyttat runt dom,stackarna. Ja där ser man hur tåliga marsvin är egentligen. Och sociala.

Ja jag tänkte också din tanke. Nu ska jag inte flytta runt mer,utan låta gruppen stabilisera sig ordentligt ett tag. Framöver kanske jag kan släppa ihop tjejerna som har tråkigt i 140 buren,bland gruppen i inhägnaden. Men det blir en senare fråga.

Tack för alla svar.

[Wijnja]
2018-08-31 21:08
#24

Å vad skönt höra

[Wijnja]
2018-08-31 21:11
#25

Då är det inte äggstockcystor hade fel denna gång ber om ursäkt

[Gnagare2]
2018-09-01 06:19
#26

#25 Ingen fara. Vi får se hur allt utvecklar sig framöver med pirayan🙂

Jag känner mig så hemsk som kallar henne för pirayan och elaka damen när hon faktiskt heter "Topsy" i verkligheten. 😃

[Wijnja]
2018-09-01 10:55
#27

Nu bråkar två hanar till en 8 månader en 8 veckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: