Annons:
Etikettallmänt
Läst 533 ggr
Belleochteddie
2018-09-02 12:42

Gnagande

Min ena hona gnager endast på sina grönsaker, äter lite utav varje jag ger & sen slutar äta. Hon äter när jag handmatar & blir alltid glad när jag kommer med det till buren & beter sig som vanligt utöver detta. Kan detta vara tecken på något tandproblem?

Annons:
Ljungåsen
2018-09-02 13:10
#1

Väger du henne regelbundet (typ en gång i veckan), så du vet om hon håller vikten? Ser framtänderna bra ut? Äter hon hö? Märker du någon skillnad mellan hårda och mjuka grönsaker? Jag har haft en herre som hade problem med att äta grönsaker, men han hade missbildade framtänder som han bröt av stup i kvarten. När jag började skära alla grönsaker i tändsticksformat så gick det alldeles utmärkt för honom att äta. Utan fungerade framtänder blir det svårt för dem att bita av maten.

Belleochteddie
2018-09-02 13:34
#2

Jag har inte vägt henne, tänkt skaffa mig en köksvåg & mitt egna fel att det inte blivit av! Kollade framtänderna & dem såg bra ut. Hö äter hon utan problem, ingen skillnad ifrån grönsak till grönsak! Men kan ju prova de du skrev om grönsakerna 🤔 tänkte även boka veterinärbesök imorgon, för att kolla tänderna längre in & sen så hon är frisk överlag.

Ljungåsen
2018-09-02 13:46
#3

#2 Just det där med att väga (och skriva upp vikten!) är jätteviktigt, men glöms ofta av. Har man koll på vikten så kan man reagera tidigt när någonting är fel. Marsvin är experter på att låtsas vara friska. Om hon håller vikten, och äter sitt hö så är det förmodligen ingen fara.

Belleochteddie
2018-09-02 13:48
#4

Absolut! Får ta mig iväg & skaffa en imorgon direkt. Hon är lite mindre i storleken överlag, men tänkt att marsvin kommer i olika storlekar precis som allt annat.

Ljungåsen
2018-09-02 13:54
#5

#4 Visst kommer de i olika storlekar, och det kan variera mycket. När man väger så jämför man ju marsvinet med sig själv, så då spelar storleksvariationen ingen roll. Jättebra att du tänker skaffa en våg! Du kommer ha stor nytta av den.

Upp till toppen
Annons: