Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 700 ggr
[Gnagare2]
9/3/18, 2:31 AM

Mina honor slåss som katter

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra längre. Nu är det mitt i natten och jag vaknade med ett ryck av att tjejerna slåss som katter i 140 buren.

Jag sa tidigare att jag  inte skulle flytta runt mina honor mer,för nu var allt lugnt…

Lilltjejen och den äldre damen i 140 buren går inte ihop längre,så jag provade med två andra honor att ha med lilltjejen. Nu vaknade jag av att dom slåss som katter……😕

Jag blir hela tiden tvungen att flytta runt min grupp honor nu när ingen går ihop med lilltjejen.

Det här har utvecklats till rena kaoset….😕

Fy vad ledsen jag blir på detta.

Jag börjar misstänka att mina tjejer är så pass vana vid att bo i en stor inhägnad att dom nu inte kan bo i en "vanlig" bur längre…….😕

Hjälp…vad gör jag nu?  Såhär kan jag inte ha det längre. När dom till och med förstör min natt sömn går det för långt.😕

Och ingen hör av sig på annonsen heller…….Finns heller inga omplaceringshem för marsvin här uppe i Norrland. Så om jag vill bli av med dom får jag sitta och köra ner till Stockholm antar jag…….😕

Detta blev en riktig gnälltråd,men jag vet ärligt talat inte vad jag ska göra längre……..

Du Ljungåsen skriver ofta att en grupp honor blir ofta lugnare om dom får ha en kastrat hos sig.  Men någon sådan har jag ju inte heller……..

Annons:
Rafflan
9/3/18, 3:19 AM
#1

Honor brukar väl sällan slåss? har dem tillräckligt med hus, mat, vattenflaskor, mm, så dem inte behöver konkurrera om sånt?

Ljungåsen
9/3/18, 7:07 AM
#2

Vilken trist situation du är i. Du har ingen större yta än 140-buren som du kan använda för att sätta ihop lillflickan med potentiell kompis? Mer plats minskar risken för bråk under tiden de lär känna varandra. Kan du kanske dela av inhägnaden och ge dem en bit? Har du någon aning om vem som börjar bråka? Lillflickan eller kompisarna? Honor brukar inte slåss, men kan påverkas väldigt av sina hormoner. Det är därför det ofta hjälper att ha en kastrat i flocken. När honan brunstar och blir jobbig så håller han henne sysselsatt så hon inte hinner jäklas med kompisarna. Du har inte funderat på att låta kastrera någon eller några av dina pojkar? Det skulle ge dig fler alternativ.

[Gnagare2]
9/3/18, 7:56 AM
#3

#2 Det var den äldre damen i 140 buren som började. Hon jagade runt lilltjejen.  Helt plötsligt började hon med detta. Dom gick så himla fint ihop innan. 

Då bestämde jag mig för ta ut allihopa på gräsmattan,och där går dom bra ihop….hela dagen igår var det sommarväder här och alla tjejerna var ute på gräsmattan och betade.  Lilltjejen passar fint in bland gruppen när dom är på grönbete.

Så när jag tog in dom på kvällen beslutade jag att ha två andra honor med lilltjejen i 140 buren och det gick också bra i början.

Sedan inatt när det var mörkt,jag såg inget,men det lät som om det var en riktigt kattfajt mellan dom. Jag vaknade och tog bort dem äldre tjejerna direkt förstås.

Så nu sitter lilltjejen ensam igen. Jag ser även att hon äter mindre hö när hon är ensam…Så hon måste få en kompis,men frågan är vem och frågan är varför går det så bra i början,och sedan börjar problemen?? Det är en intressant fråga.

Alla mina hanar har jag i par. Har ingen ensam hane,därför kan jag inte kastrera någon av dom,för då får jag en ensam hane över. Dessutom har jag absolut inte den ekonomin nu att sitta och köra ner till sthlm för att kastrera en hane,eftersom hunden nyss har ruinerat mig..

Nej jag har ingen större yta än 140 buren. Och nej jag kan inte dela av inhägnaden. Det blir inte en tillräckligt stor yta då.  I varje rum har jag en marsvinsbur med hanarna i. Kan ej ha honorna i samma rum som hanarna.Vill absolut inte ha bråk mellan hanarna också. 

Har funderat på att sätta tillbaks dom som dom var förut. Den gamla gruppen honor i inhägnaden och den "nya" gruppen honor i 160 buren.

Så att jag får två grupper honor igen. 

Känns så hopplöst med detta ständiga ändrande och runtflyttande hos tjejerna. Men snart har jag inget val. Jag får nog  göra så att det får bli två grupper igen…

Ljungåsen
9/3/18, 8:11 AM
#4

#3 Om lillflickan fungerar med gruppen ute så skulle jag nog låta henne få följa med gruppen in. Det kan bli livat, med en massa jagande - men något slagsmål borde det inte bli på den stora ytan. Och ge det åtminstone 48 timmar. Det är den tiden det brukar ta innan man kan se om det fungerar. Åtminstone här så ska det bli fint väder idag också.

[Gnagare2]
9/3/18, 8:39 AM
#5

#4 Dom är i den "gamla grupperingen" ute på gräsmattan. Gruppen i inhägnaden är i en hage,och så har jag den "nya" gruppen honor i en annan hage. 

Blir för trångt för dom annars i hagarna.

Det är ju här problem nr två börjar.

Inomhus i  inhägnaden,så är det lilltjejen som jagar runt den "nya" gruppen. Hon kan tydligen ej acceptera nykomlingarna. Därför kan inte lilltjejen vara i inhägnaden. 

Därför tänkte jag att eftersom dom går så bra ute i den gamla grupperingen,kanske jag kan testa att ha den uppdelningen inne med. Testa kan man ju alltid.

Dessa slagsmål är verkligen slagsmål. En av mina avelshonor fick ena örat avbitet härom veckan…..Den honan tillhör den gamla gruppen. Har ingen aning om vem som bet av henne örat,såg bara att hennes öra var en enda blodslamsa. Och den avelshonan bor i den stora inhägnaden….

Så nog har jag oroligt i gruppen alltid….😕 Och allt detta har hänt sedan två grupper blev en.

Ljungåsen
9/3/18, 8:44 AM
#6

#5 Det är inte helt lätt att hänga med, men jag tror jag fattar. Om du har en fungerande uppdelning ute så skulle jag köra på samma uppdelning inne. Det låter som det bästa är att ha två grupper.

Annons:
[Gnagare2]
9/3/18, 8:57 AM
#7

#6 Jag har själv svårt att hänga med i denna karusell. Detta är verkligen hur rörigt som helst. Ett enda stort kaos är vad det är…..det är så rörigt så jag har svårt att beskriva det. 

Men tack för att jag får bolla mina tankar fram och tillbaka. Tänker klarare om jag får bolla med någon.

Ljungåsen
9/3/18, 9:33 AM
#8

#7 Inga problem. Jag försöker vara till hjälp, så gott jag kan. Kan du beskriva hur marsvinen var grupperade förut? Och hur de är grupperade nu? Och hur många de är?

[Gnagare2]
9/3/18, 11:07 AM
#9

#8 🙂tack.

Ska försöka förklara så gott det går. 

I den gamla gruppen är dom fem stycken nu när jag sålt av. Den gamla gruppen på fem har gått i den stora inhägnaden hela sina liv.  I denna grupp ingår även lilltjejen som beter sig lite udda. 6 stycken är dom då,förlåt.

Sedan har jag en grupp med honor med stamtavla,dom är systrar och är fyra stycken. Dessa har gått i en 160 bur så länge jag haft dom.

Det är när jag har slagit ihop dessa två grupper,som det blivit problem.

Lilltjejen,som är lite udda, accepterar inte dom fyra nya systrarna. Blev för jobbigt för henne när dom kom med i bilden tydligen….

Så. Nu har jag nog beskrivit mitt kaos. Hoppas det blev tydligt.🙂

Ljungåsen
9/3/18, 11:52 AM
#10

#8 Det blev jättetydligt. Då tror jag verkligen du är på rätt spår med att dela upp dem som de var innan. Systrarna i en bur, och lilltjejen med kompisarna i inhägnaden. Jag hoppas det går bra. Både du och marsvinen behöver lite lugn och ro.

[Wijnja]
9/3/18, 12:09 PM
#11

Å vad tråkigt

[Gnagare2]
9/3/18, 12:13 PM
#12

#10 Ja jag känner att jag inte klarar av detta kaos med marsvinen när jag har så rörigt resten av mitt liv. Jag behöver verkligen lugn och ro nu. Vi behöver lugn och ro. Jag och alla mina djur.

Ja det blir nog bäst att fördela dom på två grupper igen.

Hoppas verkligen att detta inte bjuder på ännu mer strul….

Detta strul började när jag sålde av en massa honor. Tänk att det kunde bli en sådan röra av att jag sålde några stycken…..Jag sålde ju marsvinen för att minska antalet och minska på allt arbete kring dom. Känns som om det blev ännu mer jobb när jag gjorde det. Blev tvärtom på något konstigt sätt.

Ja nu hoppas jag att allt går vägen framöver.

[Wijnja]
9/3/18, 12:48 PM
#13

Jag särade också på min piraya på en annan grupp

Annons:
Ljungåsen
9/3/18, 1:10 PM
#14

#12 Alla förändringar medför ju oro, och gissningsvis blev det för mycket på en gång för de små liven. Jag hoppas verkligen det lugnar sig när det kommer tillbaka till det gamla vanliga. Även att marsvin försvinner från gruppen är ju en förändring.

[Gnagare2]
9/3/18, 1:15 PM
#15

#13 Jaså du har också haft en piraya?. 😃 Man kan inte annat än skratta åt eländet. Då är det inte bara mina marsvin som beter sig såhär…skönt att veta.

Tänk att det kan bli ett sådant sagolikt kaos av att sälja några marsvin…..

[Gnagare2]
9/3/18, 1:19 PM
#16

#14 Jo jag anade att det blev för mycket för dom helt enkelt. Att mista sina kompisar är ju faktiskt också ett stresspåslag för dom.

Jag tänkte bara underlätta för mig själv att slippa ha så många burar och inhägnader nu när jag sålde marsvin.

Men men. Nu vet jag det. Det blev inte bra för dom små. Då har jag försökt iallafall.

[Wijnja]
9/3/18, 1:55 PM
#17

Har du nått som galler i mellan

[Wijnja]
9/3/18, 1:55 PM
#18

Köpte en bur på zooplus som har galler i mellan

Upp till toppen
Annons: