Annons:
Etikettallmänt
Läst 1095 ggr
Mitchika
2018-09-05 15:53

En dag sent, men...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

… grattis på 7-årsdagen, griniga gamla Tali'Zorah. 😍❤️🌺

Förra året var hon i så bra skick och så stor och pigg att jag trodde hon skulle klara sig i ett år till utan problem bara hon höll sig frisk. Den här gången är jag mer tveksam. Hon ser fortfarande fin ut, men hon har börjat visa ålderstecken. Hon är lite stelare än hon var förr, hon har tappat muskler och hon börjar se äldre ut. 

Dock mår hon inte dåligt, äter som häst, skriker efter mat och uppmärksamhet precis som vanligt, håller vikten bra, orkar bråka lagom mycket med Alice och även om hon kräver lite extra skötsel och omvårdnad nu jämfört med förr så är det värt det så länge jag känner att hon har ett bra liv. 🙂

Jag har inte varit så aktiv här på sistone, men det har varit ett riktigt jobbigt år. Efter att jag förlorade Molly så förlorade jag även salamandrarna jag haft sen jag var 10 år gammal och deras (vuxna) unge på grund av sviter från värmeböljan i somras och jag förlorade även min älskade mus Beruga förra månaden. Det har varit riktigt tungt. 

Utöver det förvärrades min astma till den punkt att jag var rädd för att behöva göra mig av med marsvinen, men det visade sig tack och lov inte vara deras fel utan berodde med största  sannolikhet på en kombination av en väldigt långdragen sommarförkylning och den extremt torra luften. Jag har haft marsvin i stort sett hela mitt liv (med några års uppehåll mellan att sista marsvinet dog hos mina föräldrar och jag flyttade hemifrån och tog emot mina första omplaceringar), så tanken på att aldrig kunna ha marsvin igen på grund av astman gjorde mig helt förkrossad. 

Nu finns det lite ljusglimtar i framtiden. Astman är bättre, en valp flyttar in i början av nästa vecka och jag planerar nytt burbygge åt marsvinen då en skada på mitt högra knä gjort det nästan omöjligt för mig att behålla deras gamla bur. Visst är det tråkigt när den gamla buren inte funkar längre, men det är så roligt att planera och bygga ihop något nytt. Plus att Tali levt till den här respektabla åldern och fortfarande hänger med, naturligtvis. Det lyser upp min tillvaro rejält. Glad

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Annons:
Ljungåsen
2018-09-05 16:26
#1

Grattis Tali! Sju år är en aktningsvärd ålder. Vilken glädje att hon fått vara frisk och bli så gammal. Jag vet många med äldre marsvin som haft stor glädje av örtmedicinen Geria. Den finns numera att handla hos Eragons https://www.eragons.se/produkt/geria-orttablett/ Om man inte vill köpa direkt från leverantören. https://www.naturheilkunde-bei-tiere.de

Mitchika
2018-09-05 16:38
#2

#1 Återigen, tack för ännu ett fantastiskt tips, Ljungåsen! 🌺

Det får bli Talis lite försenade sjuårspresent. Jag tror inte Tali är medveten om att det är hennes födelsedag, men jag tackar för gratulationen å hennes vägnar. 😃

Jag har varit på den hemsidan och jag önskar verkligen att jag fortsatt med tyskan efter skolan för min tyska är alldeles för rostig. Jag vill gärna veta vad jag stoppar i mina djur, även om jag tror att det är nyttigt för dom. Ingredienserna i Geria på tyska var mer än vad min trötta hjärna klarade av. 🤦‍♂️

Men jag ser direkt att det ska hjälpa lederna och det behöver Tali. Jag lägger in en beställning hos Eragons om det går. 

Alice ska också få en present, även om hon inte fyller år förrän i december. Det får dock vänta tills vi har en ny bur på plats och redo. Jag vill att dom ska bo större först.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2018-09-05 16:40
#3

Givetvis kunde inte det gå bra. Hemsidan säger att det inte finns några tillgängliga leveranssätt och att jag ska kontrollera att jag skrivit in min adress ordentligt. 😕

Jag får skicka iväg ett mail och fråga vad det är jag gör fel.

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Ljungåsen
2018-09-05 17:05
#4

#3 Så typiskt. Jag hoppas du får ett snabbt svar. Min tyska är inte heller speciellt bra, men det brukar gå fint att köra sidan genom Google translate, ifall det skulle vara ett alternativ.

Mitchika
2018-09-05 17:11
#5

#4 Jodå, det är ett alternativ om inget annat fungerar. Nu väntar jag dock på svar från Eragons och hoppas att vi kan lösa det med frakt och leverans. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Ljungåsen
2018-09-19 17:09
#6

#5 Ordnade det sig med Gerian?

Annons:
Mitchika
2018-09-19 21:06
#7

#6 Jag fick svar från Eragons, men jag har lite fullt upp med en bindgalen, utmattande hundvalp för stunden. Det finns på min lista av saker att ta itu med snarast!

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Mitchika
2018-09-27 13:51
#8

#6 Nu är det beställt och det gick alldeles utmärkt. 😃

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Ljungåsen
2018-09-27 14:22
#9

#8 Så bra att det ordnade sig! Jag har en herre med Artros som får Geria som komplement, och han tycker den är jättegod. Jag mortlar tabletten, blandar med vatten och ger med spruta direkt i munnen. När han ser mig med sprutan så kommer han springandes i lådan, så jag behöver inte lyfta upp honom för att ge.

Mitchika
2018-09-27 14:32
#10

#9 Åh, mysigt! 😍

Det låter jättesmidigt och bra. Tali är otroligt foglig så även om hon inte skulle gilla tabletten så bör det inte vara några problem att få i henne det. 🙂

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"En hund i famnen och en eldkastare i handen" 
"When life gives you garbage, make a dumpster fire"

Ljungåsen
2018-09-27 15:24
#11

#10 Jo, det är mysigt. Han är en rätt lugn herre, så det är inte ofta han blir sådär väldigt entusiastisk, men Geria tycker han är toppengott. Hoppas Tali tycker detsamma. Det krävdes milt tvång de första gångerna, innan han fattade hur man skulle göra med sprutan.

Upp till toppen
Annons: