Annons:
Etikettskötsel
Läst 1005 ggr
[SkyIsTheLimit]
9/6/18, 4:36 PM

Marsvinshanar bråkar pga. rengjord bur?

Lite bakgrund: För ca 10 månader sedan adopterade jag för första gången 3 marsvinshanar, har inte haft marsvin innan. Sedan jag fick dem har de tjaffsat och ibland bråkat så de rullar runt, vilket suger, allt de gör är att tjaffsa och mucka gräl med varandra. Med dem fick jag även en bur med lite innehåll men inget jag skulle kalla för stimulerande för dem. Den är på 120x60 vilket är alldeles för litet för tre marsvinshanar. Jag har haft dem ute i stor hage innan men ändå tjaffsar dom. Det är två av dem som försöker etablera sig som alfa, framförallt den ena som ofta jagar de andra två (som klarar att leva harmoniskt ihop har jag märkt när den tredje har hoppat ut från buren och går på äventyr i hemmet). Så buren tror jag är en stor bidragande faktor till varför de bråkar, MEN jag planerar för att skaffa en större bur till dom snart samt en mer stimulerande miljö, jag vet bara inte vad för typ av bur som är bäst (ex. i trä, cc-bur eller att göra om hylla till en bur). 

Som rutin har jag rengjort buren varje helg med diskmedel som jag spolar ut, de har en fleecefilt som underlag och för matsektionen är där spån. Dock märkte jag nu när jag inte har haft tid att rengöra buren på 2 veckor att de inte har bråkat alls. I förrgår rengjorde jag den och sedan dess har de bråkat. Kan det vara så att deras tjaffs har delvis berott på att min rengöring har stört deras luktmarkering/territorium? Och i så fall HUR ska jag då få buren att inte lukta illa om jag inte kan rengöra den för det kommer att störa maktbalansen mellan dem?

Att hitta ett praktiskt underlag har nog varit ett av de svåraste med denna upplevelsen. Att hitta något som gör det lätt att städa, som inte blir snabbt smutsigt och sunkigt och som inte luktar illa. Jag känner att fleece inte är bra nog även om det ser prydligt ut. Och de som har trä som bur med spån i, borde inte träet dra till sig massor av kissdoft, eller är det det bättre valet? Jag är lost.

Annons:
Chinesecrestedlover
9/6/18, 5:19 PM
#1

Hej!

Tre hanar tillsammans är ingen bra idé. Det fungerar väldigt sällan som du ju har märkt. 

Mitt råd blir därför att du väljer ut de två som verkar fungera bäst med varandra och skaffar en större bur till dessa. 

Sedan skaffar du en annan stor bur till den tredje och sen antingen kastrerar du honom och skaffar "damsällskap"  eller så skaffar du en liten bebishane som sällskap till honom. 

Om du känner att två burar blir för mycket, så är det bäst att du säljer en utav de tre hanarna… för de kommer antagligen aldrig sluta bråka och det kan ju om du har otur sluta väldigt illa. 

Jag har "behandlad" fleece (dvs. fleece som tvättats så att den släpper igenom kisset direkt - ny fleece som ej tvättats "sönder" gör annars så att kisset stannar ovanpå i en pöl = blöta små grisar) ovanpå ett tjockt lager med handdukar. Jag sopar rent buren från bajs 1-2 gånger/dag. Rengör helt (alltså byter ut all fleece och handdukarna samt torkar av botten) 1 gång/vecka.  Luktar ingenting i min bur och tycker att det är supersmidigt och mina nakna damer gillar att mysa på fleece. Har en "hölåda" där jag har toalättströ (pappersströ) som underlag, byter ut det nerkissade ströet/höet 1 gång/dag. 

Träburar (ex. bokhylleburar osv.) brukar man lägga i antingen våtrumsmatta/plastmatta eller vaxduk i för att skydda träet. Jag har just nu C&C galler med presenning i botten för min bur är tillfällig. Ska när jag hittat allt jag vill ha/behöver och bestämt mig helt hur jag vill ha den; bygga en bur i trä antagligen med fönster i plexiglas och jag kommer att lägga i plastmatta eller vaxduk i botten och upp på väggarna för att buren ska hålla längre. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Ljungåsen
9/6/18, 5:27 PM
#2

Först: att ha tre hanar tillsammans är ingen bra idé. Det är svårt, om inte omöjligt, att få dem att forma en stabil, långsiktig relation. Hanar fungerar absolut bäst i par. Rekommenderar att du omplacerar bråkstaken och fokuserar på att de båda andra trivs. Sedan: en 120- bur är alldeles för liten, även för två hanar. Det blir en onödig stressfaktor när de inte kan komma undan från varandra. Rekommenderar större bur. Själv tycker jag att 160*70 är minimistorlek för två hanar. En del är mycket känsliga för lukt, och en alltför noggrann rengöring kan trigga bråk. Om du sparar lite nedkissat spån så kan du sedan lägga det i den renstädade buren. Då luktar det hemma för marsvinen utan att det luktar illa för oss. När det gäller burströ så tycker jag att hampaströ eller easyströ är överlägset spån. De har bättre uppsugningsförmåga. Om du hellre vill ha något tvättbart så fungerar vetbed bättre än fleece, men du måste ha någonting som suger upp kisset under vetbeden. Det måste man ha under fleece också, för att ytan ska hålla sig torr. Vi som har träbur har antingen plastmatta, vaxduk eller vattentät formplywood i botten. Då går det lika lätt att hålla rent som i vilken plastbur som helst.

[SkyIsTheLimit]
9/29/20, 6:53 PM
#3

#1, #2: tack för era svar!
Det har gått 2 år nu sedan jag skrev inlägget och funderade på att skriva en uppdatering. Bättre sent än aldrig!
Ni hade helt rätt, det gick inte till slut. Jag köpte en stor CC bur till dom och det var faktiskt mycket smidigare att städa spån från den typen av bur än en djuraffärsbur så jag håller mig kvar vid spån. Det gick faktiskt bra ett bra tag med den större buren men så för inte så längesedan började bråkstake 1 och bråkstake 2 bråka igen. Jag kom hem en dag och såg att en av de bråkiga hanarna hade ett hack i läppen och bestämde mig för att verkligen gå in med fingrarna i pälsen o undersöka och ja hans rumpa hade massor av sårskorpor så jag separerade dom. Så den som blev biten är nu själv i den gamla buren och de andra två går faktiskt väldigt bra ihop, tjaffs händer men 95% av tiden är det harmoniskt. Den ensamma sitter i en bur bredvid och jag har äntligen planerat in en kastrering för honom så att han sedan kan gå med en hona i en större bur som jag också införskaffat!

Ljungåsen
9/29/20, 7:02 PM
#4

#3: Tack för att du uppdaterade.

Jag hoppas att andra, som sitter med tre hanar tillsammans, läser dina erfarenheter, och separerar väldigt mycket tidigare än vad du gjorde, så att fler marsvin slipper skadas.

_Mino_
9/30/20, 10:36 AM
#5

Bättre sent än aldrig, har själv tre hanar men ska separera dom, dom funkar super ihop men en dag kommer det smälla, ena ska kastreras och få gå med mina honor jag får hem nästa vecka (självklart ska han flytta in efter kastreringen och dom veckorna han behöver läka)

Upp till toppen
Annons: