Annons:
Etikettfoder
Läst 904 ggr
Randomel93
2018-09-09 15:04

Höbod

Lägenheten börjar vara för liten för höet jag måste bunkra upp på, så jag tänkte bygga mig en egen liten höbod att ha i trädgården! Någon som har tips på hur jag ska göra och vad jag ska tänka på?

Annons:
Ljungåsen
2018-09-09 20:20
#1

Att långtidslagra hö i bal är svårt. Det är viktigt med både god ventilation och något sätt att förhindra att höet suger upp fukt från luften, så att det inte möglar. Vanligast är nog att man packar in höet i halm så att luften inte kommer åt.

Randomel93
2018-09-30 17:38
#2

Det skulle inte funka med en färdig dynlåda och lite torrbollar? Kanske dum idé, brainstormar

Ljungåsen
2018-09-30 18:36
#3

Jag skulle inte våga prova. Det känns som alldeles för hög risk för mögel.

idadamuffin
2018-10-01 13:48
#4

Jag skulle rekommendera att köpa ett litet skjul av plåt som håller för väder och vind. Det finns billiga och bra om man snokar runt lite. Jag bor i Tyskland nu men i Sverige hade vi ett skjul med massa krimskrams och där la jag allt hö! Fungerade super, inget mögel och ingen fukt. MEN! köp inte hö på bal. Jag rider även mycket och vet att hö inte håller sig så länge som man gärna vill och tror. Speciellt inte på bal eftersom det är till hästar och blir uppätet på en vecka eller två. En bal är nog tillräckligt med mat för 1 år till 2 marsvin. Men allt hö mögligt och förstört långt innan dess. Det är svårt att bunkrar upp på hö. Det bästa tips jag kan ge dig där är att köpa kanske 5 säckar/påsar av så tort hö du kan (djuraffärer har tort hö). Det höet tror jag kommer hålla utan problem om du försluter påsen/säcken och ser till att det inte står direkt på marken 😊

idadamuffin
2018-10-01 13:53
#5

Fick även en liten snilleblixt nu haha. Du kan ju köpa en sån där låda som man lägger sina dynor till utomhusmöbler i. De tar inte in fukt och regn. Det kanske kan vara ett alternativ 😊

Randomel93
2018-10-01 19:13
#6

Det var en sån dynlåda jag menade i förra kommentaren :) jag köper just nu 12 kgsbalar och har uppdelat i icakassar hemma, funkat bra hittils men jag börjar känna av höet då jag inte har annat val än att ha det i sovrummet så jag skulle vilja få ut det mesta ut ur lägenheten och bara plocka in en kasse åt gången, men jag hyr lägenheten och tomten jag bor på så det får inte vara för extremt :/ jag får klura vidare!

Annons:
Upp till toppen
Annons: