Annons:
Etikettallmänt
Läst 618 ggr
Ameliemunther
9/16/18, 12:06 AM

2 hanar och 1 hona?

Hej, pga ändrade förhållande måste jag dela på min grupp med marsvin 2 vuxna honor, 2 vuxna hanar, 1 ung hane å 1 ung hona! 3 av dom va en gåva från min dåvarande och 3 av dom "fixa" jag själv! Och nu när de tog slut så värgrar han låta mig ta dom 3 som jag fick av han! Jag fick bara ta "mina" 3 som är 1 vuxen hona och 2 vuxna hanar! där har aldrig varit problem mellan någon av marsvinen! Men kan de bli problem att ha 2 okastrerade hanar nu då själv med 1 hona eller kommer de bli för mycket för honan att va själv med dom?

Annons:
Ljungåsen
9/16/18, 7:20 AM
#1

Du kan inte ha två hanar tillsammans med en hona. De kommer, oavsett hur sams de är nu, att börja slåss om henne. Och eftersom de är okastrerade så kommer hon bli konstant dräktig. Det blir en fruktansvärd situation för alla marsvinen. Hanar ska hållas i par. Honor kan hållas i par eller i större grupp. Om man vill ha båda könen tillsammans så är det EN kastrerad hane tillsammans med en eller flera honor. Aldrig två hanar tillsammans med honor.

Ameliemunther
9/16/18, 7:29 AM
#2

okej då är de väl bäst att sälja en av hanarna imed att han inte låter mig ta dom andra honorna där e :/ De funkar inte med 2 honor, 2 hanar tillsammans heller? hade jag vetat han hade kunnat ta hand om djuren så hade de gått å lösa men imed han inte kommer göra de så

Lillyrod
9/16/18, 7:39 AM
#3

Du kan aldrig under några omständigheter ha 2 hanar tillsammans med honor. Även om de är kastrerade. Att ha okastrerade hanar ihop med honor i vilken konstellation som helst är snudd på djurplågeri.

Honan kommer att vara dräktig och föda ungar konstant. Om man ska ha en hane med en eller flera honor ska han vara kastrerad. Eller att honorna är det.

Ameliemunther
9/16/18, 7:49 AM
#4

okej tack för svar

Ameliemunther
9/16/18, 8:13 AM
#5

så ända lösningen är att sälja antingen honan eller en av hanarna?

Ljungåsen
9/16/18, 8:19 AM
#6

Ja. Och om du behåller honan så måste hon eller hanen kastreras innan de kan bo ihop. Enklaste lösningen är att behålla hanarna.

Annons:
Ameliemunther
9/16/18, 8:29 AM
#7

okej

Upp till toppen
Annons: