Annons:
Etikettskötsel
Läst 1241 ggr
kalindas
9/18/18, 12:42 PM

Strö

Håller på att prova mig fram till bästa underlaget till marsvinen. Eller rättare sagt ett som funkar bra, men även  tar bort doften bäst.
De älskar StallStrö (hackad halm), men det luktar ammoniak efter ett par dagar bara och jag vill ju gärna ha kvar dem i köket där de är nu.
Just nu provar jag papperspellets och de verkar ganska nöjda med det underlaget, men även det tar doft ganska snabbt. Blir ganska dyrt också.
Funderar därför på träpellet 6 mm (tror det är de små), fördelen med det är att det är lätt att se var de kissar och kan plocka bort den blöta spånen, vilket borde hålla det nästintill doftfritt! Har pellets i mina kattlådor och det är toppen.
Men frågan är hur det fungerar ihop med marsvinstassar? Blir det för hårt för dem att gå på?
Tänkte jag kunde göra några bäddar i buren där de kan ligga bekvämt, sen har de en hylla med enbart vaxduk på.
Vad säger ni som har haft marsvin ett tag, funkar träpellets eller får de ont i tassarna?

/Elisa

Annons:
Ljungåsen
9/18/18, 3:32 PM
#1

Både papperspellets och träpellets är för hårt för deras små fötter. Du riskerar problem med bumblefoot, och det vill varken du eller marsvinen. Jag har också testat igenom en massa olika sorters strö, och det jag tycker fungerar bäst är en blandning av lättströ och easyströ. Tjockt lager lättströ (minst 5-6 cm), och sedan ett par cm easyströ ovanpå. Lättströ suger upp fantastiskt bra, men är lite hårt. Easyströ är mjukt och trevligt, men suger inte lika bra. Ofta när det luktar beror det på att strölagret är för tunt.

Belleochteddie
9/18/18, 7:15 PM
#2

Vart kan man få tag i de bästa underlagen? Kan man beställa ifrån någonstans?

Ljungåsen
9/18/18, 7:24 PM
#3

#2 Lättströ finns på Granngården. https://www.granngarden.se Easyströ på Djur-och-natur-butiker. http://www.djuronatur.se

kalindas
9/19/18, 9:00 AM
#4

#1
Tack! 🙂
Drar på lite Easyströ över papperspelletsen när jag städar buren nästa gång.

/Elisa

[julia&marsvin]
9/27/18, 7:31 PM
#5

Går det inte att blanda stallströ med något som suger upp bättre under då? 😂

Upp till toppen
Annons: