Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1367 ggr
filopa
2018-09-26 16:51

Kladdig bak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av mina marsvinshanar har blivit kladdig i rumpan/slutet på ryggen. Det känns nästan som koda men de har inte haft någon kontakt med det. Vad kan det vara? Och kan man använda kokosolja på fötterna om de är torra?

Annons:
Ljungåsen
2018-09-26 18:01
#1

Det är talg från Talgkörteln. En del individer har väldigt riktig produktion av talg, och då behöver man göra rent ofta för att det inte ska bli så grisigt. När det är så mycket som på din hane så tycker jag det fungerar bäst att först smörja in med rikligt med olja. Jag använder vanlig matolja. Sedan vänta några timmar, så att oljan löser upp talgen, och därefter bada och tvätta oljiga området med vanligt handdiskmedel. Man kan behöva skrapa lite lätt med naglarna för att få loss all talg. Efter diskmedlet schamponerar jag en omgång. Jag använder prob schampo. https://vetzoo.se/ekholms-prob-tjarschampo För torra fötter använder jag tjärsalva.

filopa
2018-09-26 22:24
#2

Torkar inte diskmedel ut huden och gör så att den behöver producera mer talg? Och KAN jag använda kokosolja till tassarna? Det är inte typ farligt för dem?

Ljungåsen
2018-09-27 06:23
#3

#2 Diskmedel är bara i nödfall, när det blivit så grisigt att man måste olja för att bli av med det. Ett bra schampo efteråt återfuktar huden. Kokosolja är inte farligt.

-Aida-
2018-09-27 08:51
#4

Du kan använda grönsåpa om du är rädd för att de ska torka ut, det återfuktar istället, min lokala veterinär rekommenderar grönsåpa om man behöver bada sitt djur och den är torr i huden.

filopa
2018-10-09 15:02
#5

Det går inte bort! Har tvättat några gånger nu med vatten och grönsåpa men ser ingen skillnad.

Ljungåsen
2018-10-09 15:14
#6

#5 Har du testat att olja in ordentligt först? Och låtit oljan sitta ett par timmar innan du tvättar? När det har blivit sådär grisigt så kan det vara rätt besvärligt att bli av med.

Annons:
Upp till toppen
Annons: