Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1572 ggr
idadamuffin
2018-10-01 13:34

Bitande gris

Jag och min sambo har två små bäbisar. Den ena är ungefär 10 veckor och i förrgår bet hon mig lite löst men tänkte inte så mycket på det. Igår bet hon sambon hårt en gång och idag bet hon mig hårt 4 gånger. Kan det vara så att hennes tänder kliar? Vi har inte gjort något konstigt med henne. Hon är frisk och kry och social. Jag har haft bäbisar förut och ingen har bitit mig så det gjort ont innan. Hon bits mest när hon ska in i buren, precis innan hon ska gå från handen in i buren så smyger hon in ett nyp (som svider som satan). Som sagt, aldrig hänt med en annan gris Vad har ni för tips? Varför gnager hon på oss? Skulle det hjälpa att köpa pinnar? Alla mina tidigare och nuvarande att grisar har nämligen bitit på sina trähus, men hon kanske inte vill det? (Andra grisar har inte ens varit speciellt intresserade av pinnar de fått utan har hellre tuggat på husen)

Annons:
Ljungåsen
2018-10-01 13:41
#1

En del yngre marsvin bits. Det är inte alls ovanligt, och brukar gå över av sig själv när marsvinet vuxit till sig lite. Jag tror inte det har med kliande tänder att göra, utan snarare bristande impulskontroll. Om man har ett marsvin som gärna tuggar på en så är det bästa man kan göra att inte hålla det på ett sådant sätt att det kommer åt.

idadamuffin
2018-10-01 13:51
#2

Tack så mycket! Då får lillan växa till sig lite så kanske hon skärper till sig ;) Hon nyper en i skinnet och kläderna om hon sitter på en också. Hon är en liten skitunge men vi älskar henne oändligt mycket haha Hon får sitta på golvet och skrivbord ett tag nu istället då :)

Ljungåsen
2018-10-01 14:11
#3

#2 Det låter precis som en energisk liten en. Ofta, tycker jag, är de mindre behändiga marsvinen de roligaste. De är mer personliga. Min senaste tuggare fick alltid godis (ärtplättar) när han satt i knät. Om man är upptagen med att äta kan man inte bitas.

idadamuffin
2018-10-01 14:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Hon är energisk så fort hon är med oss och i buren men när hon är med de andra grisarna på golvet så tycker hon om att bara sätta sig mitt i rummet och kolla och prata i 10 minuter. Hon är inte rädd, hon bara kikar haha Får köpa lite ärtor till och annat gott till henne! De äter ju gurka och sallad varje dag men hon kan ju få lite extra gottit ;) (En bild på henne. Hon älskar att sitta på sambos axel. Hon tror hon är en papegoja)

Ljungåsen
2018-10-01 15:11
#5

#4 Jättefin! (Du är inte rädd för att hon ska ramla ner? Det skulle jag vara. Marsvin har inte speciellt bra syn, och inte alltid världens bästa konsekvenstänk.)

idadamuffin
2018-10-01 15:39
#6

Hon är världens sötaste. Sambon älskar henne mer än något annat hahah I början var vi väldigt oroliga men hon har en speciell plats där tydligen. Så fort vi tar ned henne så springer hon upp och sätter sig igen! Hon vill absolut inte vara någon annanstans än där. Vi kan inte ha henne i knät för hon kilir iväg till den vänstra axeln, varje gång. Efter vi försökt att få henne att sitta på andra ställen men efter ett tag så gav vi upp och lät henne sitta där uppe hahah Hon kryper upp och bara sätter sig på samma ställe varje dag och pratar. Hon kikar runt och vill inte gå ner. Jag håller koll på henne och sambon också men hon rör sig verkligen inte ur fläcken! De andra grisarna skulle aldrig sätta sig där men det är det enda stället hon vill vara på. Hon är speciell haha

Annons:
idadamuffin
2018-10-01 15:42
#7

Det inlägget hade massa stavfel och lite konstig ordföljd på vissa ställen. Hoppas du förstår ändå haha

Ljungåsen
2018-10-01 15:57
#8

#7 Jodå, jag förstår vad du säger. Jag vill ändå råda till att vara försiktig. Läste tråden nedan för ett tag sedan. Den handlar om ett marsvin som satt på axeln och föll. Det slutade inte bra. http://www.guinealynx.info/forums/viewtopic.php?f=8&t=76820

idadamuffin
2018-10-01 16:33
#9

Fruktansvärt sorgligt 💔 Vi ska absolut vara försiktiga. Ska säga till sambon att hon borde sitta på skrivbordet eller i hans ficka

idadamuffin
2018-10-01 16:33
#10

Usch vad jag låter som en dum och oansvarig ägare 😅

Ljungåsen
2018-10-01 17:22
#11

#10 Det tycker jag inte att du är. En oansvarig ägare försvarar dumt beteende. En som tar ansvar tänker efter och ändrar sig då det behövs.

idadamuffin
2018-10-01 17:46
#12

Tack så mycket. Du är klok!

Ljungåsen
2018-10-01 18:12
#13

#12 Tack! Jag försöker.

Annons:
[lifebyanki]
2018-10-07 11:06
#14

nu har du fått svar men när mina var väldigt små fortfarande så nafsade dom mycket och även bet min syster, mamma och kompis väldigt hårt i fingret, min mamma och syster började blöda, dom har bara nafsat på mig, nu när dom är äldre så bits dom aldrig, dom kan smånafsa när man har handen i buren, vanligast är att dom slickar på ens fingrar

idadamuffin
2018-10-07 21:40
#15

Tack för svar. Ja mina gamla bara nafsar och slickar och bara en av de små biter hårt. Men hon växer nog ifrån det snart! ;)

Upp till toppen
Annons: