Annons:
Etikettallmänt
Läst 977 ggr
LeeKnow
2018-10-07 16:18

Vad räknas som unge?

Hej! Precis skaffat mitt första marsvin, en 2 årig okastrerad hane. Tyvärr kom han ensam så letar just nu efter en kompis. Förstått att det oftast funkar bäst att sammanföra äldre marsvin med ungdjur, frågan är vad som räknas som ungt? Ca 9 månader, är det för gammalt?

Annons:
Ljungåsen
2018-10-07 17:33
#1

För att det ska gå lätt så ska den lille vara under sex veckor gammal. Nästan lika lätt är det om kompisen är över två år. Det är i åldern däremellan som det är svårt, och i vissa fall helt omöjligt. En niomånaders är nog ungefär det värsta man kan ge sig på att sätta ihop med någon annan. Eftersom din kille är ordentligt vuxen (över två år) så skulle jag leta efter en annan vuxen, två år eller äldre. Läs gärna på om hur man sammanför vuxna hanar i länken nedan. Det står en bit ner på sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

LeeKnow
2018-10-07 21:02
#2

Ah vad synd.. Den jag fått upp ögonen för är nämligen otroligt fin.. Ungen får alltså inte vara mer än ett par veckor för att det ska gå smärtfritt? Vad skulle du säga är "maxåldern" ca 8 veckor? Det gör alltså ingenting att köpa ett marsvin som är äldre? Säg 3 år och uppåt? Har läst mycket om att sammanföra hanar och har tolkat det som att endast ungdjur fungerar utan att de bråkar 🤔

Ljungåsen
2018-10-07 21:28
#3

#2 Jag skulle säga att maxåldern för att det ska gå riktigt smidigt är just sex veckor. Sen börjar det bero på hur hormonstyrd just det enskilda marsvinet är. En treåring går fint att sätta ihop med din tvååring. Om båda är över två år brukar det inte bli några problem - om man följer instruktionerna i länken i #1. Om man stoppar in dem i en liten bur med en gång så får man nästan garanterat problem. När det gäller marsvinshanar så är de ofta jobbiga i puberteten, men de blir betydligt trevligare efter sin tvåårsdag. Om du skaffar en unge så kommer han sannolikt vara jobbig mot kompisen under åtminstone det första året. Allt det slipper du om kompisen är vuxen han också. Hopsättningen blir lite krångligare med två vuxna, men jag tycker definitivt det är värt det. Killar behöver gott om plats även senare när de bor i bur. Åtminstone 160*70, tycker jag.

Upp till toppen
Annons: