Annons:
Etikettskötsel
Läst 1283 ggr
Marsvinethillevi
2018-10-08 09:56

C-vitamin tillskott?

Hej! Har två marsvinstjejer som är köpta i butik. I butiken var personalen väldigt viktiga med att jag skulle ge marsvinen c-vitamin tillskott i form av droppar. Jag köpte en liten flaska men tycker att det verkar onödigt helt ärligt. Jag har läst på om grönsaker, c-vitamin, marsvin och allt som kan tänkas. Mina marsvin har alltid tillgång till hö och jag ger lite pellets som är till för marsvin och även kanske 2 dl grönsaker varje dag. Persilja, vitkål, paprika….. det är mycket c-vitamin i dessa grönsaker och jag undrar då om de verkligen behöver ett ”onaturligt” tillskott i form av droppar ? Jag förstår att det kan vara bra att ha hemma ifall jag blir orolig att de inte får i sig rätt mängd, men grönsakerna borde räcka.. eller? Hur gör ni med era små grisar? 😁

Annons:
Fridaaaa
2018-10-08 10:05
#1

Ja släng det :) 
cvitminrika grönsaker är bättre.

Lite askibinsyra några gågner per vecka under höst och vinter när civtaminen i grönsaker i lägre är med bra :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2018-10-08 11:12
#2

Det finns ungefär lika många sätt att ge c-vitamin som det finns marsvinsägare. Om du vill ge bara genom grönsaker så är det klokt att räkna på saken. Humlans har en bra näringstabell. Växande marsvin behöver 30 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder/naringstabell.html Persilja är det bra att vara försiktig med. Den innehåller skyhöga halter av kalcium, och en felaktig kalcium-fosfor-kvot i kosten är en bidragande orsak till urinsten. Mina marsvin får pyttelite askorbinsyra på en gurkskiva varje morgon. Det ger hela dagsbehovet av c-vitamin. Sedan får de förstås grönsaker också.

godisgrisen
2018-10-11 14:17
#3

Försiktig med askorbinsyra också tycker jag det verkar som det finns ett samband med att ge det och urinsten.

Marsvinethillevi
2018-10-12 13:03
#4

Tack alla för svar! 😁

91Marran
2018-10-17 19:42
#5

Jag lägger en halv c-vitamin tablett i vattnet två gånger i veckan. Ger också grönsaker.

Mvh
Mig

Upp till toppen
Annons: