Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1811 ggr
idadamuffin
10/10/18, 9:05 AM

Gris som är lös i magen. OROLIG MATTE

Min äldsta tant mådde prima i förrgår men igår märkte jag att något var fel. Jag vände på henne igår, men såg inget konstigt. Idag när jag vände på henne så såg jag att hon hade massa löst bajs runt hela "hålet". Jag tycker att hon är liiite uppblåst, men det kan vara "all in my head" också pga oro hehe Hon ville inte ha gurka idag eller igår och satt mest i ett hörn i buren. Hon ville inte äta alls igår men på kvällen så åt hon lite hö och nu sittwe hon och äter hon lite hö. Hon har gått runt lite när hon fått komma ut och även varit dominant mot de andra grisarna (som hon alltid är) så hon är inte helt "avslagen", men något är fel. Hennes ögon rann även lite igår och det ena var svullet men det ser jag inget spår av idag Vad har ni för tips och tankar? Alla tips ni kan komma på är välkomna!

Annons:
idadamuffin
10/10/18, 9:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här sitter hon i en boll. Jag tror hon har ont av magproblemen…jag är lite desperat P.s Jag har klämt på hennes mage (igår) och inget verkade konstigt

Maria
10/10/18, 9:19 AM
#2

Enda tipset är väl att du får besöka en veterinär.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kalindas
10/10/18, 9:24 AM
#3

Mitt tips är att du kontaktar veterinär!
För sitter hon och är svullen om magen och samtidigt rullar ihop sig mår hon inte bra!

/Elisa

idadamuffin
10/10/18, 9:25 AM
#4

Okej! Jag får kontakta sambon så får vi åka in med henne 💔 Tack så mycket

kalindas
10/10/18, 9:28 AM
#5

#4
Bra! För med så små djur kan det gå väldigt fort…

/Elisa

idadamuffin
10/10/18, 9:31 AM
#6

Ja det är ju så… Åh jag tycker så synd om henne… Bor även i Tyskland så måste ha med mig sambon för att kunna översätta åt mig

Annons:
idadamuffin
10/10/18, 9:33 AM
#7

Och kliniken här har bara operationer fram till 4. Så innan dess kan vi inte få hjälp. Jag hatar när grisarna har ont…

idadamuffin
10/10/18, 9:41 AM
#8

Nu sitter hon i mattes knä. Jag vet inte om hon kommer klara sig genom det här, jag har en dålig känsla. Så jag tänkte att både hon och jag nog mår bättre av varandras sällskap

Blackiebo
10/10/18, 9:45 AM
#9

På Marsvinshjälpens hemsida finns lite råd om sjuka marsvin;

http://marsvinshjalpen.se/?page_id=45

 Det går säkert att googla fram fler. Vet att någon har sagt här att man kan använda Minifom-droppar som används vid uppblåsthet/gaser i mage bl.a,  men har aldrig provat själv och vet inte hur man skulle dosera i så fall.

Hoppas ni får tid fort hos en marsvinskunnig veterinär!

[Wijnja]
10/10/18, 9:48 AM
#10

Prova minifom se om hon har gaser

Ljungåsen
10/10/18, 9:54 AM
#12

Det viktigaste är att du stödmatar i väntan på att få en tid hos veterinären. Marsvin är gjorda för att ha mat i systemet hela tiden. Bäst är antingen Critical Care eller Recovery Plus, som är speciellt framtagen Stödmatningsmat för marsvin. I andra hand fungerar det med mosade uppblötta pellets. Ge med spruta direkt i munnen. De behöver mer mat än man tror. Om hon verkar uppblåst av gaser så kan någonting vibrerande mot magen hjälpa, typ en massagekudde. Guinealynx har bra information om diarré. http://www.guinealynx.info/diarrhea.html Hon behöver komma till veterinären idag.

idadamuffin
10/10/18, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Tack alla fina för era tips ❤️ Vi ska in idag och imorgon också om prognosen inte är för dålig. Får hon en dålig prognos så får vi säga hejdå till henne idag. Lilla, sjuka Kokos tackar alla för tipsen❤️

Annons:
[Wijnja]
10/10/18, 10:53 AM
#14

Vart bor du

[Wijnja]
10/10/18, 10:55 AM
#15

Ge 0,2 ml minifom 3 gånger om dagen

Maria
10/10/18, 10:56 AM
#16

#13 Hoppas att det går bra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

kalindas
10/10/18, 1:19 PM
#17

#13
Hoppas att det går bra med den lilla. ❤️

/Elisa

idadamuffin
10/10/18, 1:49 PM
#18

Tack så mycket. Det hoppas vi också ❤️

idadamuffin
10/11/18, 8:47 AM
#19

Tänkte bara uppdatera alla! Veterinärbesöket gick bra och han trodde hon hade massa gaser och (konstaterade) diarré. Han trodde att hon hade väldigt ont i magen pga detta och att det var därför hon betedde sig som hon gjorde. Som tur är så är de väldigt generösa med medicin här i Tyskland så de ger mycket "naturliga" saker. Vi fick en sorts kräm hon ska äta (ser ut som krossade morötter fast det är det ju inte) och sen två till mediciner. Två av dessa hjälper mot diarré och den andra mot gaser. Han vägde henne, lyssnade på hjärtat och tog tempen och sa att hon inte förlorat någon vikt (hon var inne för urinvägsinfektion en gång på samma klinik så de hade lite uppgifter om henne). Allt var normalt. Han sa att det var ett gott tecken att hon var väldigt dramatisk och att det var bra att hon försökte bita honom (dumma gris) Vi fick även ett pulver som vi ska blanda med vatten och stödmata henne med OM hon inte äter själv innan kvällen idag. Om hon är sämre idag än hon var igår så ska vi åka in (order från doktorn) för då kan det vara en infektion och då behövs annan behandling Jag ger henne vatten i en spruta att jag kan vara säker på att hon får i sig vatten dock. Hon är mycket piggare och äter hö idag. Hon ligger inte i en klump konstant utan har faktiskt gått runt lite och kämpade emot väldigt när medicinen skulle ges hahah Hon äter som de andra nu men vatten trycker jag i henne ändå för hon är lite uttorkad Tack alla fina för era tips. Även om jag fått medicin till henne nu så är era tips alltid värdefulla att ha med sig i framtiden. Verkligen super! Jag hoppas att min lilla Kokos är på bättringsvägen nu och att hon kommer vara sig själv inom några dagar ❤️

Maria
10/11/18, 8:49 AM
#20

❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ljungåsen
10/11/18, 9:50 AM
#21

Så bra att hon verkar må bättre! Du har inget namn på medicinerna hon fått? Jag försöker alltid lära mig mer om olika behandlingar, och det kan vara intressant med skillnaden mellan svensk och tysk veterinärvård.

[Wijnja]
10/11/18, 10:04 AM
#22

Ska höra allt gick bra tänkte på dig i går nästa gång kan du ha minifom hemma i fall det händer igen

idadamuffin
10/11/18, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här är medicinen! Detta är en av krämerna för diarré 3 gånger om dagen. En tub ska räcka i 3 dagar så man får mäta lite själv

idadamuffin
10/11/18, 12:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Detta är den orangea krämen. Också mot diarré 3 gånger om dagen. 1 ml varje gång

idadamuffin
10/11/18, 12:07 PM
#25
idadamuffin
10/11/18, 12:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Detta är en liten grön gegga som de små tycker om ä. Detta ska hjälpa deras små magar att fungera bättre. Den får ordning på det mesta. Gaser, diarré osv 3 gånger om dagen. 0.5 ml

idadamuffin
10/11/18, 12:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Detta är maten som vi ska blanda med vatten och ge henne om hon inte äter. Vi fick inga instruktioner på den utan den är lite "ge så mycket som du känner djuret behöver"

Annons:
idadamuffin
10/11/18, 12:10 PM
#28

Tack för att du höll oss i dina tankar Wijnja! Det värmer ❤️

Ljungåsen
10/11/18, 1:29 PM
#29

#23 Tack för att du delar med dig av vilka mediciner hon fått. Bene-bac är prebiotika, och finns (vad jag vet) inte att köpa i Sverige. Fibreplex är probiotika och prebiotika, samt aptitstimulerande. Finns i Sverige, kan köpas receptfritt. Min kanin fick Fibreplex när hon hade problem med magen. Rodicare akut verkar vara något väldigt tyskt, för där hittar jag bara information på tyska när jag googlar. Critical Care är Stödmatningsmat, som innehåller allt ett marsvin behöver i form av näringsämnen och fibrer. Du kan förvara påsen i frysen, så håller den i evigheter. Ett marsvin som inte äter alls själv behöver 3 msk pulver per kilo kroppsvikt och dygn, fördelat på 6-8 matningar. Man blandar pulvret med dubbla mängden vatten, och ger med spruta direkt i munnen.

idadamuffin
10/11/18, 3:04 PM
#30

Inga problem! Tack för måtten på maten! Det står inget på paketet jag fick så jag gjorde på måfå men visste att allt det pulvret skulle räcka i 3 dagar så tog 1/3. Jag stödmatade henne lite förut. Blandade för en dag så ska ställa in resten i kylen nu 👌 Hon äter ju lite själv men jag vill vara på den säkra sidan och stödmata henne så hon får i sig vad hon behöver! Hon får även typ 0.7 ml vatten av mig i timman, jag chansar lite men jag tror det är en bra mängd. Hellre för mycket än för lite. Här tar man inga chanser minsann! Hon har precis fått en liten makeover och ligger i buren nu efter en superskön torkning med hårtorken hahah

idadamuffin
10/11/18, 3:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31
Ljungåsen
10/11/18, 3:42 PM
#32

#30 Jättebra att du stödmatar! Det är det första jag gör när jag har någon som inte mår bra, och inte äter ordentligt. Marsvin brukar fuska med ätandet när de inte mår bra, och det gör att de blir sjukare eftersom de är gjorda för att äta hela tiden. Brist på mat kan göra så att tarmrörelserna stannar av, och då är det akut på riktigt. Rekommenderar att du väger henne en gång om dagen, vid samma tidpunkt varje dag. På så vis kan du få koll på att hon får i sig tillräckligt med mat.

idadamuffin
10/11/18, 4:11 PM
#33

Ja det är så sant så. Tycker det är konstigt att deras instinkt inte säger till dem att fortsätta äta när magen är tom trots att de är sjuka haha Jag ska se om jag kan rota fram en sån där köksvåg så vi kan väga henne. Igår vid 18 så vägde hon 1.1 kg 👌

Ljungåsen
10/11/18, 4:41 PM
#34

#33 Ja, det kan man ju tycka. Instinkten säger nog snarare precis tvärtom. Jag är sjuk, alltså äter jag inte så dör jag fortare. Hade veterinären någon teori om varför hon fått diarré?

Annons:
idadamuffin
10/11/18, 8:03 PM
#35

Veterinären visste inte varför. Hennes mage har varit lite orolig i 2 år eller så, men inte alls såhär utan bara liteeee orolig i en dag och sen är det bra. Så lite att hon inte visat tecken utan att jag sett det på avföringen Hon har inte gjort mycket idag. Imorse så gav jag ju en uppdatering. Men efter det har hon bara legat och gjort ingenting. Jag har gett henne mat och medicin men hon är väldigt slö. Kan hända att vi får åka in med henne imorgon ändå. Hon har inte blivit sämre utan haft lite mer styrka i början på dagen idag och ingen diarré länge. Men det ingen skillnad imorgon så åker vi in med henne igen för blodprov och mer stödmat ❤️ Problemet är att vi ska iväg till alperna på lördag till söndag (familjeträff) så då får hon följa med oss och bo där en dag så att hon kan få sin medicin (de andra klarar sig här hemma)

idadamuffin
10/11/18, 8:05 PM
#36

Hon har även tuggat lite idag när jag klappar henne. Så man får lite mer respons

idadamuffin
10/11/18, 8:21 PM
#37

Just nu får hon lite magmassage i hopp om att det ska hjälpa mot uppblåst mage. Matte gör allt hon kan ❤️

Ljungåsen
10/11/18, 8:40 PM
#38

Stackars liten. Jag funderar på om hon kan ha ont. Smärta är verkligen förödande för aptiten. Det vore nog inte helt fel om veterinären skrev ut metacam till henne. Marsvin klarar generellt av Metacam mycket bra, och det är en effektiv smärtlindring bara dosen är tillräckligt hög.

idadamuffin
10/11/18, 9:02 PM
#39

Hon har nog tyvärr ont. Tror egentligen det är det som stör henne nu. Smärtan och inte något annat än gaser egentligen(bara en teori dock). Tror att gaser i hennes mage gör så hon har ont för diarrén är borta nu iallafall. Jag ber att hon är bättre imorgon för annars måste vi in igen. Jag gör precis allt jag kan för henne. Jag ska be veterinären skriva ut smärtstillande och mer stödmat imorgon om vi måste dit. Stödmat ska åka in och få i vilket fall som helst för vill vara helt säker på att jag har tillräckligt över helgen Att avliva henne vill jag ju självklart inte, men jag är inte rädd för att avliva djur när det är dags. Det jag hatar är om detta nu skulle vara slutet för min lilla gris och att hon ska behöva spendera sina sista dagar i sån här smärta. Hon förtjänar mer än så. Skulle ta hennes smärta och bekymmer direkt om jag kunde. Hellre jag än dem är hur jag tänker med djuren. Riskerat min hälsa mer än en gång för djuren. I hundslagsmål, räddat små möss, hjälpt till på hästklinik och gud vet vad. De är guld värda Är tyvärr helt pank nu. Så tar från mina hus-sparpengar för att hjälpa henne på alla sätt jag kan. Jag hoppas att jag vaknar upp till ett mirakel imorgon ❤️ Era tips och ord hjälper oss båda ❤️

Ljungåsen
10/11/18, 9:21 PM
#40

#39 Jag hoppas det vänder. Jag vet hur hemskt det är när ens lilla älskling är sjuk. Letade upp den här tråden om Metacamdosering. Det kan vara bra att vara påläst innan man pratar med veterinären. https://marsvin.ifokus.se/discussions/5af2cf14ce12c430780056c7-metacamdosering-for-marsvin

idadamuffin
10/11/18, 9:30 PM
#41

Det hoppas jag också! Tack för tråden!

Annons:
idadamuffin
10/12/18, 8:25 PM
#42

Vill uppdatera igen! Vi åkte in idag igen och Kokos mage var helt fylld av luft. Den hade blivit så uppblåst att den mosade hennes lungor lite så hon hade svårt att andas. Det låter som att det är enkelt att se men tro det eller inte, att den var så uppblåst gick inte att se! Hon är extremt fluffig dessutom. Doktorn tömde hennes magsäck på luft och gav henne smärtstillande. Vi har fått mer stödmat och smärtstillande att ge henne. Hon mår inte helt bra men hon har inte ont längre. Hon sprang till och med runt och skrek efter mat förut. Vi har hittat felet och hoppas på att saker går framåt nu! Vi vet inte hur detta hände men vi hoppas på att det inte kommer tillbaka och att kokos kommer klara sig bra genom behandlingen och att hon blir sig själv snart igen! ❤️

Ljungåsen
10/12/18, 8:39 PM
#43

#42 Så bra att ni åkte in igen. Gaser gör riktigt, riktigt ont och kan faktiskt vara livshotande. Veterinären sa säkert det, men det är klokt att undvika gasbildande grönsaker ett tag framöver, som kålväxter och gurka. Morot är snällt mot magen om hon behöver mutas med något gott. Nu håller vi tummarna!

idadamuffin
10/12/18, 9:08 PM
#44

Det sa hon men uppskattar att du tar hand om oss båda! Vi har köpt morot men vi har bestämt att inte chansa utan nu får hon leva på hö och stödmat! Men som sagt, om hon verkligen behöver mutas så ska hon få lite morot. Nu ska hon hållas igång och röra på sig mycket! Vi håller tummarna och tår! Är supertacksam över all hjälp och respons!

idadamuffin
10/12/18, 9:41 PM
#45

Doktorn sa att jag gett henne lite för lite mat så nu får hon 5/6 ml varannan timme och 2 ml vatten varje timme. Det måste väll vara lagom?

Ljungåsen
10/12/18, 10:14 PM
#46

#45 Om hon inte äter själv alls så behöver hon 3 msk pulver per kilo kroppsvikt och dygn. Pulvret blandas med dubbla mängden vatten. 1 msk är 15 ml, vilket gör att 10 msk (3,3 msk pulver och 6,6 msk vatten - för visst vägde hon 1100 g?) blir 10*15=150 ml. 150 ml fördelat på 8 gånger om dagen blir nästan 19 ml per gång. 5-6 ml låter väldigt lite, om hon inte äter bra själv. Det är stora mängder man måste mata om marsvinet inte äter.

[Wijnja]
10/13/18, 10:36 AM
#47

Låter som hon har känslig mage

idadamuffin
10/15/18, 2:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Förlåt för jag inte svarat! Har varit i alperna över helgen och internet har ju inte varit existerande haha Jag skickar bild på sprutan så ser du hur mycket hon får varannan timme. Hon får till det svarta strecken (alltså så långt som sprutan är utdragen på bilden) Jag kan dock meddela att hon mår bra! Redan på kvällen när vi kom hem och de tömt hennes mage på luft och gett henne smärtstillande så var hon sig själv igen. Hon har fått medicin över helgen och vi har stödmatat men hon har ätit massa gräs själv och dricker själv (ger henne fortfarande lite vatten och mat genom spruta dock). Hon får ta i när hon bajsar men tycker inte det är så konstigt efter all medicin och sjukdom. Men hon är sig själv igen! ❤️❤️

Annons:
Ljungåsen
10/15/18, 2:54 PM
#49

Oj, vilken jättespruta. Och vad roligt att hon mår bättre igen. Väger du, så att du har koll på att hon håller vikten? Jag väger alla mina en gång i veckan, och skriver upp i ett Excelark. Det är ett riktigt effektivt sätt att märka tidigt när någonting är fel. Sjuka marsvin väger jag dagligen. Det som är viktigt nu är att försöka förstå vad som triggade problemet med gaserna i magen, så att det inte kommer tillbaka. Misstänker du något speciellt?

idadamuffin
10/15/18, 8:00 PM
#50

Ja det är en rejäl spruta hahah Min sambo (det är hans lägenhet vi flyttat in i) har ingen våg. Jag ska köpa en i helgen men hon har blivit vägd hos doktorn och det är ingen skillnad på vikten! Det jag misstänker är att min sambo gett grisarna för mycket sallad och gurka. Han älskar dem och de älskar honom men tror han gett dem lite för mycket…tror det är det som är orsaken. Men nu har sambon fått lära sig en läxa haha Så nu får de inga godsaker alls förutom en liten morotsbit någon gång ibland. De behöver ju faktiskt inte massa gottigt. De har hö och pellets och får c-vitamin i spruta.

Ljungåsen
10/15/18, 8:26 PM
#51

#50 Ja, köp en våg och etablera vanan att väga (och skriva upp!) varje vecka. Då märker du mycket tidigare när någonting är fel, och kan reagera innan det blir så illa som det blev nu. Gurka kan vara gasbildande, så det är klokt att inte ge för mycket. Samma med kålväxter som vitkål, blomkål, grönkål och broccoli. Sallad brukar vara en säker grönsak. Bästa C-vitaminkällan i grönsaksväg är paprika, som de flesta marsvin älskar.

idadamuffin
10/15/18, 10:15 PM
#52

Det är gurka som han matat dem väääldigt mycket med. Insåg inte hur mycket innan Han är inte marsvinskunnig och han älskar dem med hela sitt hjärta så har inte sagt att det nog var "hans fel". Han är så himla fäst vid den och älskade dem från dag 1 trots att han aldrig haft grisar förut. Sambon visste inte så tänker inte skylla på honom Det viktigaste är att Kokos mår bättre och nu är tillbaka till att vara en tjock drottning! Morot och paprika ska vi införskaffa!

Upp till toppen
Annons: