Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 872 ggr
Randomel93
2018-10-17 18:28

Hur skulle ni gjort?

Tog över en bokhyllebur i hyfsat skick och ska rusta upp med sandpapper och färg! Så jag har lite frågor, då den är i trä/spånskiva 1. Hur får jag bort lukten utan att förstöra materialet? 2. Vad ska jag tänka på hälsomässigt när jag köper färg? 3. Den skiljs av med en hylla där man sågat ut stora cirklar, det blir nytt och kul för svinen men hur gör jag med gnagandet? Jag vill klä in allt i vaxduk nämligen men är orolig över hur jag gör vid "hörnen" på cirklarna om min bråkstake får nypt loss en vaxduksbit.. Ska jag lämna det oklätt?

Annons:
Ljungåsen
2018-10-18 07:19
#1

Vad är det som luktar? Kisslukt i trä brukar vara svårt att bli av med. Jag skulle testa med utspädd ättika i sprayflaska. Ättika är rätt effektivt mot lukt. Välj en vattenbaserad färg, och låt torka ordentligt innan marsvinen flyttar in. När det gäller mellanväggen så skulle jag inte klä den med vaxduk, just för gnagriskens skull.

Randomel93
2018-10-18 10:59
#2

Jag tror mestadels att lukten kom när jag började skrubba bort intorkad skit med grönsåpa och vatten, jag löste nog upp alla dofter 😂 Kommer marsvinen kanske reagera om jag inte tvättar med ättika? Kan dom få för sig att det finns andra marsvin där och börja rangordna om sig? Tack så mycket för svaret!

Ljungåsen
2018-10-18 12:48
#3

Blä, det låter inte vidare mysigt. Fascinerande att folk säljer smutsiga burar… Jag brukar alltid sanera med ättika när mina lådor får nya invånare, just för att minska risken för bråk. Sen beror det förstås på hur mycket du tänkt att måla. Målarfärgen själv lär ju också ta bort gammal lukt. De ytor som inte målas skulle jag spraya med utspädd ättika.

Randomel93
2018-10-18 17:03
#4

Jag fick den gratis om jag städade själv så jag betalade inget åtminstone :) Tack för tipsen!

Randomel93
2018-10-18 17:05
#5

Men vattenbaserad färg är inte superfarligt om dom gnager på då?

Ljungåsen
2018-10-18 17:51
#6

Nej, det är inte superfarligt. Klart det är bättre om de inte gnager, men oftast är det inte så lockande att gnaga på väggarna.

Annons:
Randomel93
2018-10-18 19:28
#7

Tack Ljungåsen, du är alltid ett sånt fantastiskt stöd här! :)

Ljungåsen
2018-10-19 06:54
#8

Tack! Det var snällt sagt. Hoppas dina marsvin kommer trivas i sin nya bur när den blir klar.

Upp till toppen
Annons: