Annons:
Etikettfoder
Läst 928 ggr
Nea00
10/19/18, 9:48 PM

Hej! Vart köper ni erat hö nu efter den tuffa torkan i somras?! Jag finner hö på Granngården dock ganska dyrt! Hjälp!

Annons:
idadamuffin
10/19/18, 11:07 PM
#1

Tror att granngården är ett av de enda ställena som har haft hö nu efter torkan. Är stalltjej och vet att stallet fått akut-köpa på granngården någon gång i somras då allt hö var uppätet och inget annat ställe hade. De sa att det varit dyrt på granngården. Jag köpte dock alltid hö från en lokal affär till mina marsvin. Den heter Mörk och söner (köper dock inte där längre eftersom jag flyttat till Tyskland men de är superbra där!) Väldigt fint hö har de men det hjälper nog tyvärr inte för förmodar att du inte bor i närheten av Skaraborg…? Köper så lite jag kan på arken zoo då det som finns nära där jag bodde inte hade så fina djur (jag menar alltså att djuren såg sjuka och olyckliga ut och vill inte sponsra dem då). Men vi något tillfälle så har jag varit tvungen att köpa hö där och det är faktiskt fint hö de har. Vad jag kommer ihåg så kostar det inte speciellt mycket heller

Ljungåsen
10/20/18, 7:38 AM
#2

Har du kollat Blocket? Det finns en del annonser ute nu. Själv köper jag mitt hö hos vår lokala foderbutik för lantbruksdjur. I år har man varit tvungen att reservera balar i förväg, men det har funnits hö att få tag på. Försök att undvika att handla hö i butiker som säljer levande djur. Då stödjer du indirekt den verksamheten, och jag tycker att djurförsäljning i butik ska förbjudas - för djurens skull. Det är inte det man ser i butiken som är problemet, utan det som sker bakom kulisserna. https://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull

Lillyrod
10/20/18, 2:10 PM
#3

Jag köper mitt hö på en hästgård, Gårdshandel. Det blir fler och fler som startar upp gårdshandlar där man köper närproducerat både kött och grönt. På min kan man även köpa hö, halm och spånbalar. Varit där idag och köpt prydnadspumpor, 2 balar hö och lila blomkål 😃 Priset på hö där är 50 kr balen och den ligger på ca 6 kg. Det räcker en dryg månad till mina 3 grisar.

Nea00
10/22/18, 10:22 PM
#4

Det finns billigt hö på Dollarstore, nu kanske ni tror/tycker att det är det sämsta att köpa ifrån. MEN, jag köpte ett kg hö därifrån (20 kr kilo) och det luktade verkligen HÖ! Det luktar såå gott. Så jag undrar om lukten har något med kvaliten att göra? Det höet verkar faktiskt lovande! O:

idadamuffin
10/22/18, 10:29 PM
#5

#4 om höet luktar precis så som hö ska så brukar det vara bra! Det ska inte samma en massa, vara fuktigt eller lukta mögligt, om det inte gör/är något av det så ska det vara hö som inte är farligt att ge djuren! Bra att du hittade hö! Det är inte super petigt heller. Om höet ser och luktar bra så är det bra kan man säga. Precis som med maten vi äter!

Ljungåsen
10/23/18, 8:20 AM
#6

#4 Bra hö luktar friskt och fint, och dammar inte. Sen blir jag fascinerad av att du tycker 20 kr/kilo är billigt. Jag tycker det är jättedyrt. I år har visserligen höpriserna stigit, och jag betalar nu 6 kr/kilo. Förra året betalade jag hälften.

Annons:
Nea00
10/23/18, 9:01 AM
#7

#6, jag vet att det egentligen är dyrt, men det är mycket billigare att köpa från en bonde. Och dem har "pressat" in ganska mycket hö i den påsen.

Ljungåsen
10/23/18, 11:44 AM
#8

#7 Om det är kilopris så spelar det väl ingen roll hur mycket hö de har pressat in i påsen? Då betalar du ju för vad det väger.

Nea00
10/23/18, 2:44 PM
#9

#8, ja men menade inte hur mycket kilo man får utan hur mycket hö :)

Vrilen
10/23/18, 9:48 PM
#10

Är ju hästmänniska så den här vintern lär ju svida i plånboken om man säger så😭

Kilopriset på höet i mitt stall brukar ligga på 2,5 kr kilo. I år är det 5 kr kilo. Vi brukar i och för sig inte betala direkt kilopris utan köper en bal på ungefär 300 kilo men i år är dom väldigt löst pressade så då blir det ju såklart dyrare.

Men se om du kan hitta något stall att köpa ifrån? Många håller väldigt hårt om allt foder medans vissa fortfarande säljer.

Nea00
10/24/18, 1:35 PM
#11

#10, vi har redan löst problemet :D

Upp till toppen
Annons: