Annons:
Etikettfoder
Läst 1403 ggr
Chinesecrestedlover
2018-10-21 12:42

Hö småbalar eller dylikt i Örebro (Lekeberg helst)

Hej!

Vet inte om jag redan skrivit om detta ämne (kan inte hitta nåt dock) så förlåt om det blir fler inlägg om samma ämne i så fall. 

Jag köper i nuläget hö från en Zoobutik, säckar om ca 110 liter. Höet är grönt och fint, luktar gott osv. men det är ganska så dyrt (ca 100 kr/säck = ca 200 kr/månad för mina tre "marsipangrisar")…speciellt eftersom jag hela livet (innan jag flyttade dit jag bor nu) fick gratis hö och halm av en släkting😉 

Dessutom måste jag åka ganska långt med buss samt byta buss ett flertal gånger för att ta mig till och från Zoobutiken = det tar lång tid, är krångligt osv. förövrigt har jag ingen annan anledning att ge mig ut på den resan = bussresan i sig blir ju även den ganska dyr (ytterligare ca 100 kr)… Jag har tyvärr inget körkort. 

Skulle vilja hitta en bonde som säljer hö i småbalar (antar att det är det jag söker i alla fall🤔, de balar jag fick kallade vi bara balar så jag har aldrig riktigt reflekterat över deras egentliga namn, haha). Balarna jag fick var kanske 80 cm långa ungefär med en vikt på max 20 kg eller nåt skulle jag tro (eftersom jag kunde bära runt på de ganska enkelt men de var lite otympliga). De gick inte ner i de vanliga sopsäckarna som de var med balsnören på…men man kunde stoppa de i en större säck vid behov. 

Hittills har jag bara hittat en bonde i närheten…men de hade tydligen bara fyrkantsbalar på några hundra kilo….så det var ju inte riktigt rätt, haha

Eftersom jag inte har körkort osv. så behöver bonden finnas i närheten av en busshållplats eller kunna köra hem hö till mig (helst för en inte alltför hutlös summa pengar). 

Någon som har några tips? 

Mina små "marsipangrisar" (dvs. skinnypigs/nakenmarsvin) måste ju såklart äta hö…men vore ju trevligt om det var "aningen" smidigare och inte blev så dyrt 😃

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Ljungåsen
2018-10-21 14:28
#1

Zooaffärshö är dyrt. Och i år är det höbrist, så priserna på småbalshö har också gått upp - om det ens går att få tag på. Jag tror ju att sannolikheten att någon vill köra hem hö till dig nu i år är i princip noll. Varför bemöda sig, när höet säljs hur lätt som helst ändå? Jag bor inte alls i din del av världen, men googlade lite. Har du kollat med Wäsby Gård? De kanske har småbalar. http://www.wasby.com

Chinesecrestedlover
2018-10-21 14:40
#2

#1 Ja, höbristen gör ju inte saken enklare precis (kanske inte direkt den smartaste tiden att skaffa tre små grisar, haha….men de är ju sååå söta så trots krångel så är de ju värda det). Nej, Wäsby hade jag faktiskt lyckats missa. Ska kolla lite närmare på det. Tack för tips.

Lillyrod
2018-10-21 17:55
#3

Söker man på Blocket eller Hästnet  så dyker de flesta upp som har hö till salu. Det är småbal du ska söka efter.

Tyvärr har de flesta börjat med hösilage och det är inte lika bra för marsvin som för hästar. Bara pga det är det ännu svårare att hitta riktigt hö på småbal. De jag köper ligger på ca 6 kg och jag får dem i papperssäckar. Perfekt att förvara dem i. 

Glöm inte söka på Gårdshandel också. Det är på en sådan jag köper mitt hö.

Chinesecrestedlover
2019-03-27 12:08
#4

Puttar upp denna lite då jag fortfarande söker balar. Trodde jag hittat för ett tag sedan, tog kontakt med en person som lagt ut en annons om småbalar på blocket…men efter att ha skickat meddelande efter meddelande för att bestämma en tid för lämning, få reda på priser m.m. (hen sa att hen kunde köra hem lite balar till mig) så hörde jag inget mer så det rann ut i sanden tyvärr😭 Trodde jag löst problemet, suck. Hen var tydligen inte så intresserad av att sälja höbalarna när det väl kom till kritan?🤔

Har kollat runt lite online efter hö också, för nu har jag kommit till punkten "måste köpa hö igen" …så nu försöker jag ta reda på om jag ska åka på en resa genom "hela halva länet" eller om jag kanske kan skaffa det på ett smidigare sätt. 

Någon som köpt hö från Zooplus? Vågar man det? Tänker ändå beställa annat därifrån till diverse djur så skulle ju onekligen vara smidigt men hur vet man om det är fint och fräscht hö utan att lukta på det? Känns lite osäkert men är så trött på att behöva släpa svindyrt hö från zoobutiken (framförallt för att jag måste åka så jäkla långt och krångla med bussbyten osv. med otympliga säckar) så letar efter lösningar på alla håll jag kan komma på. 

När jag säger Zooplus så tänker jag framförallt på detta hö i den stora förpackningen: https://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/ho_och_stra/ovriga_tillverkare/hansepet/375830

Hö från Animail? Kommer handla en del därifrån snart också så… 

https://animail.se/smily-ho

https://animail.se/delikatessho

Om inget av dessa sorter är godtagbara som marsvinsföda, vill ju såklart ha bra mat till mina grisar, så får jag naturligtvis ta mig ut på en "köpa hö resa ändå" trots att det är så osmidigt…om nu inte ett gäng balar mirakulöst skulle "trilla i knät" på mig 😃 men med tanke på hur det gått med den saken hittills så har jag inte för stora förhoppningar om det.

redets
2019-03-27 12:37
#5

Jag har köpt från zooplus - det hö du länkar till och det var ok men inte mer.

Jättesmidigt att få hem det till dörren, det skickas från utlandet så tog en vecka för mig att få det.

Jag söker också hö då jag just nu betalar ca 30:-/kg för mitt hö till en hel uppfödning och min ekonomi är totalt kass så det är inte kul men vi i familjen får äta sämre mat så marsvinen får sitt iallafall.

Lillyrod
2019-03-27 18:21
#6

Jag har köpt på Granngården. Deras hö från Norge är riktigt fint och fruktansvärt dyrt. 2 kg för 75 kr. Det räcker ungefär en vecka till mina tre med en förpackning. De har även andra sorters hö. 

Där kan du få det hemkört eller hämta på närmaste Granngården. 

Jag har även hittat hö på småbal men det är dåligt hö. Grisarna gillar det men det är inte mycket näring i. Jag använder det så de har att böka runt i och sova i så kan de äta det andra.

Annons:
Chinesecrestedlover
2020-02-11 12:16
#7

Finally! Efter lååång tid av att köpa svindyrt hö antingen i zoobutiken (och då släpa hem det på flertalet bussar) eller från zooplus (där jag senast fick två balar med extremt finklippt hö = mycket har gått till spillo) har jag nu äntligen lyckats hitta en vänlig "höleverantör" i närområdet som levererat hem några balar till mig, för en bråkdel av priset jag tidigare betalat för hö…och det trots att jag gav lite "dricks" eftersom jag fick det hemkört. Nu ska jag "bara" försöka hitta en bättre lösning för att förvara det, just nu har jag flera balar av hö i vardagsrummet, haha (men vad gör man inte för sina små).

Ljungåsen
2020-02-11 13:06
#8

#7 Så bra att du äntligen fått tag på bra hö! Sopsäckar i papper är riktigt bra att förvara hö i. Du kanske har något källarförråd där de kan stå?

Upp till toppen
Annons: