Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1129 ggr
filopa
2018-10-21 16:08

AKUT BRÅK

Bör jag separera på dem eller låta de fortsätta??? De började idag men har inte gjort det tidigare, haft dem sen februari.

Annons:
Emptymoment
2018-10-21 16:10
#1

Varför ens chansa och vänta på svar? Separera tills du får ett svar en någon klokare än mig.

Lycka till!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

filopa
2018-10-21 16:13
#2

För att om det bara är något litet tjafs vill jag inte sära på dem då det börjar om från början när jag sätter ihop de igen.

flocken
2018-10-21 16:34
#3

Hur stor bur har dom? Hanar behöver rätt stor bur. Jag hade öppen yta så de inte kunde bli inträngda. Jag hade inte delat på dom. Ser ut som ett tonårs tjafs. Möblera om. Lägg allt på nya ställen. Lägg in grenar, stenar.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

filopa
2018-10-21 17:03
#4

#3 tror att de kan har för liten bur, har 2 bokhyllor ihopsatta. Har provat att möblera om helt och har tagit bort det huset som bara hade en utgång. De håller fortfarande på fast lite lugnare. Ska gå ut och leta stenar och grenar senare.

Ljungåsen
2018-10-21 17:05
#5

Hur gamla är pojkarna? Hur stort bor de? Jag skulle inte separera i det här läget. Däremot så behöver du göra något för att det inte ska eskalera, speciellt om det är tonårsmarsvin du har. Läst här? Det står om hanar en bit ner på sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/ Jag skulle ge herrarna ett bad med ordentlig rengöring av Talgkörteln, och sedan släppa ihop dem på en stor, neutral yta, typ badrumsgolvet. Och vara beredd på att de kan behöva bo där ett tag framöver. Ju mer plats, desto mindre risk för allvarligt bråk.

idadamuffin
2018-10-21 20:16
#6

Det ser bara ut som tjafs tycker jag. Om de bråkar på "riktigt" så blir det riktigt illa. Kan leda till döden då. Detta är gnabb som jag minns att min grisar också hade när de var under 1 år. Jag tycker inte du ska separera dem men säger som de andra, en större bur gör nästan alla situationer bättre med grisar. Större bur brukar nästan alltid betyda mindre gnabb! Lycka till!

Annons:
Ljungåsen
2018-10-22 10:01
#7

Bekymret med att de jagar runt varandra på det där viset är att det lätt blir maniskt, och att den som jagar inte kan sluta. Det är stressande för båda marsvinen. Ofta kan man bryta beteendet genom att exempelvis klappa i händerna, och sedan möblera om i deras bur. Då får de annat att tänka på en stund. Om beteendet är svårare att bryta så kan det hjälpa att plocka upp den som jagar (inte den som jagas) och låta honom få lugna ner sig i famnen innan man släpper tillbaka honom. Jag tror fortfarande det bästa är att luktsanera pojkarna genom att tvätta deras talgkörtel, och sedan ge dem mer plats att springa på. Mycket golvtid är bra för tonårsmarsvin. Då bränner de lite av sin energi. Det är mycket lättare att bli av med dåligt beteende innan det blivit så illa att de slåss på riktigt.

filopa
2018-10-28 20:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#8

Nu flög de ihop och ena har några sår. Jag vill inte att de ska behöva få det. Ska jag låta dem fortsätta gå ihop eller separera dem?

Ljungåsen
2018-10-28 21:28
#9

Hänvisar till länken i #5. Läs den. Pojkarna kan inte just nu fortsätta att bo tillsammans i den bur de har, eftersom de har rykt ihop på riktigt. Du behöver göra en nyintroduktion på stor, neutral yta, Om du väljer att separera så bör du vara medveten om att det är ett brott mot djurskyddslagen att ha ett marsvin ensamt. Det räknas som ensamt om det inte delar yta med ett annat marsvin. En separation är ingen långsiktig lösning.

filopa
2018-10-29 09:17
#10

Nejnej de ska absolut inte gå ensamma! Det blir isf att jag måste sälja dem tyvärr

Ljungåsen
2018-10-29 09:24
#11

#10 Det blir enklare att ge goda råd om du svarar på lite frågor. Hur gamla är pojkarna? Hur länge har de bott tillsammans? Är de zooaffärsdjur eller uppfödardjur?

filopa
2018-10-29 23:21
#12

De är snart ett år, de har bott tillsammans i 8 månader och kommer från en uppfödare. Har nu planerat dem i en annan bur och tvättat båda.

Ljungåsen
2018-10-30 06:55
#13

#12 Okej, då är det tonårsmarsvin du har. Marsvinspojkar brukar vara jobbigast fram till ettochetthalvtårsåldern, i en del fall fram till två. Och att de är jämngamla förstärker det hela, eftersom de då är jobbiga samtidigt. Uppfödardjur är ofta mindre jobbiga än zooaffärsdjur, men såklart finns det undantag. Bra att du badat och gjort rent Talgkörteln. En del killar triggas oerhört av andras lukt. Se också till att ha koll på såren, så att de inte blir infekterade. Sen tror jag fortfarande att de (just nu) behöver mer plats än vad de kan få i en bur. Just att det är trångt kan trigga slagsmål, och deras uppfattning om trångt stämmer nog inte med din. Minsta yta jag skulle använda är två gånger tre meter. Det är inte för all framtid, utan ett par veckor framöver.

Annons:
filopa
2018-10-30 09:39
#14

Det är dock mer än halva mitt rum. Jag vet inte hur jag ska lyckas med en sån stor bur med den plast och ekonomi jag har?

Ljungåsen
2018-10-30 11:09
#15

När jag haft pojkar som behövt större yta under en period så har jag alltid använt en bit golv. Antingen i tvättstugan, badrummet eller ett vanligt rum. Vaxduk på golvet, gamla handdukar uppepå vaxduken, och fleecefiltar uppepå handdukarna. Eftersom dina har slagits så är det sista du vill att de slåss igen. Då kan det bli helt omöjligt att få dem att gå tillsammans. Bästa chansen för dem att hålla sams är utrymme. När du ser att de beträffande sig fredligt mot varandra på stor yta så kan de flytta in i buren igen - om den är tillräckligt stor. Jag tycker att 160*70 cm är en bra burstorlek för två pojkar.

Upp till toppen
Annons: