Annons:
Etikettskötsel
Läst 490 ggr
idadamuffin
10/22/18, 5:24 PM

Vad ska jag bada mina grisar i?!

Jag badar inte mina grisar ofta för de håller sig väldigt rena, men ibland så behövs det. Jag vill gärna inte åka och köpa dyrt schampo i djuraffären om det går att undvika. Min fråga är vad kan jag använda som är okej? Går vanlig tvål bra? Vad rekomenderar ni?

Annons:
Anne.K
10/22/18, 5:44 PM
#1

Grummes Gul/grönsåpa kan man använda när man ska tvätta djur, iaf. om man tvättar djuren väldigt sällan så brukar det finnas till hands i de flesta hushåll. Men marsvin ska man försöka att undvika bada så gott det går, bara tvätta dom om de har blivit riktigt svårt smutsiga och de inte klarar av att hålla efter det själva.
Om de bara är lätt nedsmutsade och du ändå vill fräscha upp dom så skölj av med bara vatten om du anser att de tvättar sig själva för dåligt.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

idadamuffin
10/22/18, 5:48 PM
#2

Okej. Tack för svar! Jag bor i Tyskland men jag ska försöka hitta grönsåpa 😂 En gris är sjuk och har kissar ned sig själv och har diarré så det är därför hon ska få ett bad nämligen! (Vi har varit hos veterinären idag med henne, återbesök på onsdag så hon är väl omhändertagen)

Ljungåsen
10/22/18, 6:02 PM
#3

Jag badar inte mina speciellt ofta. Bara efter klippning eller då Talgkörteln behöver göras rent. Då använder jag det här schampot : https://vetzoo.se/ekholms-prob-tjarschampo Det finns säkert tjärschampo även i Tyskland.

taxarärbäst
10/22/18, 6:09 PM
#4

jag brukade tvätta mina svin med doftlös tvål för barn

idadamuffin
10/22/18, 10:27 PM
#5

Tack så mycket för svar! Jag tvättade rent henne med vatten och det gick bort så fint men ska nog köpa tvål för barn och använda nästa gång!

Upp till toppen
Annons: