Annons:
Etikettskötsel
Läst 1352 ggr
Albatross456
2018-10-23 20:15

Bottenmaterial till skinny marsvin

Hejsan! Jag har en fråga om vilket bottenmaterial man kan använda till skinny marsvin? Vilket använder du? Vad tål inte skinnysar? Vad dammar minst?

Tacksam för svar!

Annons:
Ljungåsen
2018-10-24 12:40
#1

Jag har inga nakenmarsvin, men jag har en herre med kronisk rinit, som är väldigt känslig för damm. Han har vetbed i sin låda, med stallpellets som absorberande lager under vetbeden. Det är det mest dammfria underlag jag hittat, och jag har testat massor av olika.

Novachan
2018-10-24 14:33
#2

#1 Vad är vetbed? Har aldrig hört talas om det och nu när jag kollar zooplu så står det som att det är en allergivänlig matta för hundar att ligga på, inte kissa på. Men den kanske  är bra för ändamålet - att släppa igenom vätska till stallpelletsen som är under?

Ljungåsen
2018-10-24 15:38
#3

#2 Ja, det är en matta som oftast används för hundar. Den har den egenskapen att den släpper igenom kisset och håller sig torr på ytan. Alltså behöver man något absorberande under, och där tycker jag att stallpellets fungerar väldigt bra. Dessutom är den mjuk och tryckavlastande, vilket minskar risken för fotproblem. Jag punktstädar dagligen och plockar bort alla pluttar, och när jag veckostädar så tvättar jag vetbeden i tvättmaskinen.

Novachan
2018-10-24 16:15
#4

Hur tycker du att det fungerar jämfört med fleecepads?

Ljungåsen
2018-10-24 17:06
#5

#4 Jag tycker vetbed är bättre än fleece. Det är mjukare, torrare och luktar mindre. Enda nackdelen är att vetbed tar större plats i tvättmaskinen.

Novachan
2018-10-24 19:12
#6

Så om jag uppfattar det rätt har du bara vetbed i hans kiss-bajs-låda och inte i hela buren?

Annons:
Ljungåsen
2018-10-24 19:22
#7

#6 Marsvin kissar och bajsar överallt. Jag har vetbed i hela lådan där han och kompisarna bor.

Novachan
2018-10-24 20:19
#8

Ah okej, det finns ju dom som försöker ha toalåda.

Hur många vetbed behöver du för att täcka hela lådan? Med punktstäda menar du att du tar bort de stallpellets som du kan se ha blivit nerkissade?

Ljungåsen
2018-10-24 20:38
#9

#8 Jag köper vetbed på löpmeter och klipper till den så att den är lika stor som lådan. För mig är punktstädning att plocka bort alla pluttar. Nedkissade stallpellets tar jag bort när jag veckostädar.

Novachan
2018-10-24 21:56
#10

Jaha det finns att köpa själv i önskad längd!

Har du några tips på vart man kan köpa dem som metervara?

Är det något speciellt man bör tänka på i val av vetbed?

Ljungåsen
2018-10-24 22:09
#11

#10 Jag brukar handla från propet. https://www.propet.se/hund/hundfall-vetbed Gummerad baksida är bra. Då ligger de still.

Albatross456
2018-10-28 07:55
#12

Åh vilka bra svar! Jag har sökt runt lite och kom fram till att jag ska testa kuttterspån till skinnysarna!

Mari
2018-11-03 23:23
#13

Lånar tråden och slänger ut frågor gällande vetbed då jag funderar på om det är något som kan passa mina marsvin, varav två skinnysar och en av dem har oerhört ömtåliga tassar. 

Om man har spån i botten och vetbed ovanpå, suger spånet upp kisset då och bädden hålls torr? Ser på länken här ovan att det är gummerad baksida på vissa  går kisset igenom då eller blir det kvar i bädden?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Annons:
Ljungåsen
2018-11-04 07:22
#14

#13 Vetbeden hålls torr på ovansidan om det absorberande lagret under är tillräckligt bra på att suga upp urin. Jag har inte använt spån som absorberande lager, så hur bra spån klarar av det vet jag inte. Jag använder stallpellets, och då är ytan torr fram till veckostädningen. Däremot så blir vetbeden definitivt blöt på undersidan, men det lider ju inte marsvinen av. Jag har gummerad baksida på mina. Jag tycker det hjälper till för att få vetbeden att ligga still i lådan. I samband med veckostädningen så tvättar jag vetbeden i tvättmaskinen, och efter den har torkat så kardar jag igenom den så att fibrerna fluffas till och inte klumpar ihop sig. En fluffig vetbed får torrare yta, och gör det mycket lättare att punktstäda. De dagar jag inte veckostädar så punktstädar jag. Jag plockar upp alla pluttar. Det går enkelt att göra med handen, och tar max ett par minuter per låda. Pluttarna blir annars liggande ovanpå vetbeden, och trampas lätt i. Det är mindre bra. Jag tror vetbed kan fungera alldeles utmärkt för dina marsvin. Speciellt för den med känsliga fötter, eftersom det blir mjukt, torrt och tryckavlastande.

Mari
2018-11-04 11:27
#15

#14 Tack för svar! Ska absolut testa detta och får samtidigt testa mig fram om vilket bottenmaterial som kan fungera bäst.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ljungåsen
2018-11-04 11:44
#16

#15 Jag tror ju på stallpellets, som har en fantastisk uppsugningsförmåga. Dessutom är det väldigt lätt att se var den blivit blöt (den faller sönder då), så det blir lätt att städa bort det blöta. Granngården säljer 14 kg-säckar för ca 50 kr, så dyrt är det inte heller. Första gången man fyller lådan går det åt massor, men kommande veckor bara några enstaka liter. Ett till tips är att klippa till vetbeden så att den blir lite större än lådan den ska vara i. På så vis slipper man få ner pluttar i det absorberande lagret, och då blir det mycket lättare att städa. Om du testar med spån under så återkom gärna och berätta hur det fungerar.

Mari
2018-11-06 08:39
#17

#16 Spån har jag alltid haft, stallspån/kutterspån eller vad man nu vill kalla det. Har tänkt på pelletsen men har trott att det blir för hårt att gå på för deras små tassar men har man vetbed ovanpå så borde det väl inte vara något problem

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ljungåsen
2018-11-06 10:17
#18

#17 Ja, utan vetbed blir stallpellets alldeles för hårt att gå på.

Mari
2018-11-14 10:28
#19

Nu har jag ett paket att hämta ut med bäddar så det ska bli spännande att se hur detta kommer fungera.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ljungåsen
2018-11-14 10:40
#20

#19 Spännande! Tala gärna om vad du tycker sen när du provat ett tag.

Annons:
Mari
2018-11-16 23:04
#21

#20 Första reaktionen är:
SHIIIT vad mycket de bajsar på endast en dag!! 

Hittills verkar marsvinen nöjda, jag misstänker att det kan bli mycket jobb för mig att få bort hö-bös som tar sig ner i fällen innan man tvättar i maskin. Annars får jag väl försöka tvätta för hand.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Ljungåsen
2018-11-17 07:18
#22

#21 Jo, marsvin är riktiga bajsmaskiner. Man kan utan problem bli fascinerad av de mängder de producerar. Jag använder en rotborste för att borsta bort största mängden bös från vetbeden, och plockar resten med fingrarna. Det finns stora tvättpåsar (avsedda för hästtäcken) som man kan använda om man vill undvika bös i tvättmaskinen.

Mari
2018-11-17 10:43
#23

#22 Tack för tips, det får nog bli en sådan om jag inte får ren den ordentligt innan tvätt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Upp till toppen
Annons: