Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 720 ggr
Chinesecrestedlover
10/28/18, 7:45 PM

Burbygge - tankar, frågor och själva processen...

Hej!

Har skrivit om burbygge förut (se länkarna nedan) men tänkte att jag startar en ny tråd eftersom det är mycket av mina planer osv. som ändrats fullständigt sedan dessa skrevs. 

Mina gamla "burbygges-trådar" och trådar som tar upp burplaner i allmänhet (förutom en massa andra marsvinsrelaterade frågor)

https://marsvin.ifokus.se/discussions/518f76068e0e7440b9001f8e-lite-funderingar-drommar-och-fragor?participating-3

https://marsvin.ifokus.se/discussions/5b2518e38e0e741b17000eee-marsvinsfragorskaffa-eller-inte-skaffa-svin?participating-2

https://marsvin.ifokus.se/discussions/5b2818748e0e7426150011f1-eventuellt-burbygge-behover-lite-tips-och-rad?participating-2

Mina nuvarande planer för burbygget:

1) Vill ha en STOR bur av typen bokhylla eller liknande. Mycket yta att röra sig på för "grisarna" och buren ska helst inte se "för klumpig" ut (eller likna ett fängelse)… men måste vara säker mot andra djur som ev. skulle kunna skada "grisarna". Har små hundar och skulle vilja ha katt i framtiden (om det nu fungerar med min lilla papegoja). 

2) Vill ha en bur som står på ett bord/har ben så att jag kan förvara tillbehör under buren (bor ganska litet och måste utnyttja alla chanser till förvaring) samt för att underlätta städning osv. (får ont av att städa mina tillfälliga burar - som är placerade på golvet). Tänkte först ha buren direkt på golvet men har ändrat mig kring detta och har även lyckats hitta en annan fungerande plats för min dröm-hamsterbur än som jag tänkte först  = nu kan jag ha en upphöjd marsvinsbur. 

3) De burmått jag tänker kring som det är i nuläget är: längd: ca 360-380 cm x bredd/djup: ca 80-90 cm och höjd (på kanten runt buren): ca 40  cm. 

4) Gärna med plexiglas i framkant/som ett fönster och antagligen med någon typ av. lock (för att förhindra ev. landningar i buren av gojan osv.). Kanske med en fällbar kant/lucka i framkant för att underlätta städningen…men har inte bestämt mig kring detta ännu. 

5) Att jag tyvärr inte har körkort försvårar mina byggplaner en hel del men har lyckats hitta några bra alternativ för själva grunden av buren (en bokhylla - dyrt alternativ och en garderob  - billigt alternativ) som går att få skickat hem. 

6) Letar nu efter alternativ för bord/ben som det finns mer information kring här: https://marsvin.ifokus.se/discussions/5bcc836e8e0e74753b3b47ea-bord-att-placera-hemmabyggebokhyllebur-pa?participating-1

Lite nya frågor: 

1) Hur gör jag på bästa sätt för att få fast vaxduken (eller ev. plastmattan) i buren för att det ska hålla bra, hindra kiss från att hamna på själva träet och för att hindra "grisarna" från att gnaga sönder vaxduken/plastmattan? Hur har ni gjort? 

2) Ni som har någon form av plexiglasfönster eller dylikt - hur har ni satt fast det? Kan man såga i det? Visa hemskt gärna bilder. 

3) Kommer använda mig av två bokhyllor eller två garderober (beroende på om jag väljer det dyrare eller billigare alternativet) - hur sätter jag bäst ihop dessa till en bur? Ska man köra på mindre hål (som små dörrar) eller ska man ha helt öppna kortsidor - vad är bäst? Hur har ni som har någon form av barriär/vägg gjort? Vill inte att marsvinen ska få för sig att börja bråka ex. för att de känner sig trängda eller så. Det kommer vara en kastrerad hane och två honor (alla Skinny/nakna) som ska bo i buren (om det nu har någon betydelse). 

4) För att lättare kunna välja mellan mina två alternativ så har jag lite frågor: Massivt trä som målas med någon "marsvinssäker färg" eller "Pappersmöbel" med sån där vit blank yta? Vilket fungerar bäst i detta sammanhang? Vilket är det enklaste? Antar att det dyrare alternativet (massivt trä) kanske håller längre…men vilket är enklast att få till en bra marsvinsbur av och hur länge brukar en billigare "bokhyllebur" hålla? 

5) Sparar ju gärna pengar om jag kan…men vill samtidigt inte vara "dumsnål" och behöva byta ut buren hela tiden heller… vilket hade ni valt av: dyrare bokhylla i massivt trä eller billigare garderob av spånskiva/papper/träfiberskiva = "pappersmöbel"? Oavsett val så ska det ju i en vaxduk eller en plastmatta så själva möbeln borde väl vara ganska skyddad eller? 

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
Upp till toppen
Annons: