Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 946 ggr
idadamuffin
11/7/18, 6:02 PM

Disciplinera marsvin???

Hejsan!
Alla djur kan ju skilja på rätt och fel. Hundar och hästar vet ju dessa gränser tydligt eftersom vi tränar in dem tidigt. Men hur är det med marsvin? Har era marsvin någon koll på vad nej är? Frågar endast för att jag är nyfiken

Mitt äldsta marsvin vet nämligen vad nej är. Jag säger inte nej men jag gör ett tyst litet "psst" ljud. Inte aggressivt eller obehagligt på något sätt, men hon lyssnar på det. Det kommer som en reflex till mig att göra det ljudet av någon anledning. 
Jag vet inte hur hon lärt sig detta dock eftersom jag aldrig tränat henne, eller någon annan gris, och eftersom ingen av de andra kan detta. Jag använder det endast när hon försöker gå under/runt soffan och till några sladdar som jag är rädd att hon ska tugga på. Då gör jag mitt lilla "psst" ljud. och hon slutar. 
Hon är inte rädd och jag vet inte varför hon lyssnar på det, Men det gör hon. 
Hur är det med era marsvin? Vet de vad ja och nej är? Och var har ni för några teorier om varför hon, och bara hon, lyssnar på detta? Jag har några men vill höra va ni tror!

Jag hoppas min bifogade fil går att öppna och kommer fram

Annons:
idadamuffin
11/7/18, 6:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Sladdarna är precis bakom pusslet och hon springer alltid över den lådan och iväg fort som tusan haha

Ljungåsen
11/8/18, 7:02 AM
#2

Ingen av mina kan ordet nej. För mig känns det oerhört främmande att försöka uppfostra marsvinen genom att förbjuda saker. Det har helt enkelt aldrig varit aktuellt. Den enda uppfostran jag sysslar med är att belöna när marsvinen tar kontakt med mig. Jag har ingen aning om varför hon reagerar som hon gör.

idadamuffin
11/8/18, 11:20 AM
#3

Ja jag har samma syn på det. Jag låter dem hållas och liksom bara göra sin grej och så pratar jag väldigt mycket med dem.
Det enda jag har lärt dem är att man får godis av matte så man behöver inte sno från någon annan. Men det är ju bara att sätta godbiten framför dem och leda dem till en lite och så lär de sig. Men att träna in nej har aldrig kommit på tal, men lilla Müsli har på något sätt lärt sig själv

91Marran
11/8/18, 4:04 PM
#4

"bråkar" mina så lägger jag till en ton i min lite högre röst och de lugnar ner sig. Skäller inte på dem utan använder en lite högre röst än vanligt, har en rätt låg röst till vardags. Är en bit ifrån buren också, så jag inte skrämmer dem.

Mvh
Mig

idadamuffin
11/9/18, 1:51 PM
#5

#4 
Det låter som en bra idé. De förstår ju vad du menar och slutar. Det är skadligt för något djur om man anpassar sina metoder efter dem

filopa
11/10/18, 10:01 AM
#6

Jag har lärt mina ett ljud och då kommer de fram till mig.

Annons:
Ljungåsen
11/10/18, 10:34 AM
#7

#6 Mina kan sina namn, och de flesta kommer om jag kallar på dem.

vallhund
11/12/18, 10:35 AM
#8

Tvivlar på att djur kan lära sig rätt o fel (som koncept), de kan lära sig vad man får o inte får göra, vissa djurarter kan lära sig vad "nej" betyder, dvs sluta med det du gör nu.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Wijnja]
11/12/18, 10:39 AM
#9

Mina marsvin kan sina namn

idadamuffin
11/25/18, 1:50 AM
#10

Tack för svar. Har inte varit aktiv här men såg era svar nu! Alla djur förstår vad de får och inte får göra. De vet att de inte kan bete sig hur som helst, men kommandon kan ju inte alla En av mina grisar kan sina namn, de andra är för små än så länge haha

idadamuffin
11/25/18, 1:50 AM
#11

Tack för svar. Har inte varit aktiv här men såg era svar nu! Alla djur förstår vad de får och inte får göra. De vet att de inte kan bete sig hur som helst, men kommandon kan ju inte alla En av mina grisar kan sina namn, de andra är för små än så länge haha

Upp till toppen
Annons: