Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 822 ggr
GhostNugget
11/12/18, 9:43 PM

Bråkiga hanar?

Jag är i stort behov av hjälp! Mina två marsvinshanar som är ca. 1 och 1/2 år gamla bråkar hela tiden. De springer runt i buren och jagar varandra och piper högt och gällt. När de var ett halvt år gjorde dem detta men lugnade sig efter ett tag. Nu har det börjat igen och det är mest den ena som jagar och försöker hoppa på den andras rumpa. Jag är rädd att någon ska skada sig. Försvinner det igen efter ett tag och hjälper det om jag städar buren flera gånger i veckan?

Annons:
Ljungåsen
11/13/18, 7:47 AM
#1

Läst den här länken? Det står om hanar en bit ner på sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/ Det hjälper inte att städa jätteofta. Det som hjälper är att ge pojkarna mer plats, åtminstone under en period. Jag vet inte hur stort de bor, men många har två marsvin i en 120-bur, och det är alldeles för litet för två tonårsmarsvin. Jag brukar använda ett golv som marsvinens temporära hem. Helst en yta som är minst fyra kvadratmeter stor. På den ytan har jag ett antal barnpallar som hus (de har många in- och utgångar), och ett par höhögar. Innan de flyttar till ytan får de ett bad, med ordentlig rengöring av Talgkörteln. Just en smutsig talgkörtel kan trigga bråk. Jagandet du ser är ett dominansbeteende och förstadiet till slagsmål. Du vill bryta det beteendet innan de slåss på riktigt, annars finns risken att de inte alls kommer komma överrens i framtiden.

Krikelina
11/13/18, 11:19 AM
#2

Hej GhostNugget Jag har kastrerat mina grisar. Hade samma problem som du. Den en av dem var lite mer aggressiv även fast han inte är alfahanen. Efter kastreringen har det blivit bra och jag är inte orolig längre att de ska slåss.

Blackiebo
11/13/18, 4:39 PM
#3

Om du ska välja en metod för att det ska fungera så smidigt som möjligt för dina killar så välj att ha stor yta framför kastration. Det ena behöver förstås inte utesluta det andra, men jag är övertygad om att har de bara tillräckligt med plats så kommer det lösa sig. Skulle du däremot ha för liten bur och tro att det ska gå bra bara de blir kastrerade så kan det gå illa. De kommer i värsta fall slåss ändå. Kastration ändrar inte marsvinshanars beteende nämnvärt. 

Våra killar fungerar med största sannolikhet tack vare ytan, inte kastrationen som vi ändå valde att göra efter att de slogs på riktigt. Den ena av våra killar har alltid varit väldigt bråkig och det är han fortfarande( fast han börjar bli gammal)  Det som är bra då är att de bor i en bokhyllelåda på 200x80cm så det finns gott om plats att springa undan,  samt att de har golvtid på ca 1 h varje dag. 

Ska tilläggas att killarna är 5 och 5,5 år idag och vi har haft dem sen de var små. Från början bodde de i en alldeles för liten bur som vi fick med från omplaceringshemmet vi köpte dem ifrån.

[Wijnja]
11/14/18, 10:27 AM
#4

Funkar 160 bur för hanar

Ljungåsen
11/14/18, 11:28 AM
#5

#4 Det beror på marsvinen. Hur hormonstyrda de är, vilken ålder de har och hur bra sams de är. De flesta pojkpar jag har och har haft skulle komma utmärkt överens i en 160-bur, men absolut inte alla.

Sandra-B
11/15/18, 9:32 PM
#6

Hur stor bur har dina marsvin?
Hur har du det med deras resurser (hus/gömställe, hö, vattenflaska/-skål, eventuellt kraftfoder, grönsaker, andra grejer)?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: