Annons:
Etiketteravelungar
Läst 1392 ggr
Marsvinethillevi
2018-11-14 12:09

En oväntad graviditet...

Ja, som ni ser i titeln misstänker jag att mitt ena marsvin är gravid, på smällen, dräktig.. whatever it’s called. Jag är nästan helt säker men inte hundra, hon ser ut som en böna.. liksom två ”knölar” på sidorna av magen långt ner. Jag har försökt att känna lite men har inte vågat trycka och klämma för mycket. Eftersom vi haft våra marsvinstjejer sedan 3 okt så har detta isåfall skett tidigare, om det inte är så att Rut egentligen är en rutger och är den skyldige. Har försökt att se efter och vad jag kan se så ser det ut som en hona, hon är dessutom något yngre än vårat andra marsvin. Men, till min poäng.. jag vet inte vad jag ska göra? Hon är ca 4 månader gammal och lever ihop med sin tjejkompis. Behöver jag gå till veterinären och kolla detta? Om hon är gravid, behöver jag sära på dom när ungarna ska komma? Och hur gör jag efteråt? Kan ungarna vara tillsammans med de andra marsvinet också eller ska de bara vara med mamman? Tacksam för svar🐹

Annons:
Ljungåsen
2018-11-15 07:28
#1

Hoppas verkligen att hon inte är dräktig. Det är tufft för en fyramånaders. Jag skulle börja med att bli 100% säker på att kompisen är en tjej hon också. Kan du inte könsbestämma själv så ta henne till någon som kan. En veterinär, en omplaceringsorganisation, en uppfödare. Om kompisen är en tjej så kan de fortsätta att bo tillsammans, annars måste du separera dem omedelbart. Sedan är det dags att läsa på om dräktighet och eventuella komplikationer. Se länkar nedan. http://www.guinealynx.info/reproduction.html http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/draktigheten.html Att skaffa en mentor är också väldigt bra. Kanske finns det någon omplaceringsorganisation eller någon uppfödare i din närhet? Även att leta upp närmaste marsvinskunniga veterinär är också en bra sak.

Marsvinethillevi
2018-11-15 15:31
#2

#1 nej det var väll inte min tanke heller riktigt, nästan helt säker på att detta hänt innan. Jag får helt enkelt åka någonstans och se om båda är honor men har kikat på bilder hur det ska se ut och det syns ganska tydligt tycker jag men jag kan ha fel. Har förstått det när jag läst som att veterinären endast ger lite tips typ på vad man kan tänka på men känner att det är onödigt att betala för det helt ärligt ? När det finns så mycket info man kan få av andra. Jag kan inte göra sä mycket åt situationen förutom att hoppas på att allt går vägen. Märker jag att hon inte mår bra får vi självklart åka till veterinären. Antagligen sä får hon väll ungarna när jag inte är hemma heller, den vanliga turen man har. Tack för tips och länkar! 😊

Ljungåsen
2018-11-15 16:15
#3

Länken nedan har (tycker jag) bra bilder för könsbestämning. Också beskrivning på hur man ska trycka och hålla för att bli säker. http://www.cavyspirit.com/sexing.htm Förhoppningsvis behöver du ingen veterinär, men det är himla klokt att du vet vart du ska höra av dig om det behövs. Marsvinskunniga veterinärer finns inte överallt precis.

Sandra-B
2018-11-15 20:34
#4

Ta gärna en bild på henne, ovanifrån, så att det syns.
Om hon är dräktig har hon förmodligen inte så många veckor kvar av dräktigheten.
Marsvin är dräktiga i cirka 70 dygn (tio veckor).

Det är givetvis viktigt att kontrollera så att burkompisen verkligen är en hona. Om du tycker att det är svårt att se själv kan du ta en bild och lägga upp här så kan vi hjälpa dig.

Det är ingen fara att ha marsvinen ihop när ungarna kommer.
Om det andra marsvinet är en hane så kommer han inte att skada ungarna, däremot så kommer han att försöka att para sig med honan direkt efter förlossningen eftersom hon brunstar då (vissa lyckas, men de flesta håller avstånd från honan och de nyfödda ungarna).
Här gäller det i så fall att göra en riskbedömning. Det är nämligen så att alla större förändringar stressar honan och riskerar göra henne livshotade sjuk, att bli dräktig igen är en stor påfrestning för henne och även det riskerar att bli livshotande.

Det du ska tänka på, om hon är dräktig, är att undvika alla sorters förändringar. Marsvin är känsliga under sina dräktigheter och all form av stress kan gör att hon slutar äta, alltså utvecklar toxicos vilket är direkt livshotande.
Det är väldigt viktigt att hålla koll på att honan ökar i vikt som hon ska, just utebliven viktökning (eller viktnedgång) är det första tecknet på toxicos. Likaså att ha koll så att hon kommer fram och äter som vanligt.
Vid dräktighet behöver honan lite extra kraftfoder, jag gav alltid fri tillgång till mina dräktiga honor, i ditt fall måste dock en avvägning göras - honan behöver så mycket kraftfoder att hon orkar med dräktigheten och allt vad det innebär, men samtidigt vill man inte att ungarna ska bli för stora i och med att hon är så pass ung (rekommenderad minimumålder för att få ungar är sju månader).

Ta henne till en veterinär bör du definitivt inte göra - om hon inte blir sjuk.

Nu vet jag inte var du bor någonstans, men kanske finns det någon marsvinsuppfödare som bor i närheten som kan hjälpa dig - både med att till exempel känna på henne och se om hon verkligen är dräktig och om så är fallet hjälpa och stötta dig med det som händer. 

Lycka till!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Marsvinethillevi
2018-11-16 23:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här är en bild på Rut, hjälp mig snälla! Jag tycker verkligen det är tydligt att hon är en hona….

Marsvinethillevi
2018-11-16 23:41
#6

Ljunåsen! Är numera helt säker på att hon är dräktig, satt i 20 minuter och stirrade på henne och det syns tydligt fosterrörelser då och då, hon ser ju dessutom ut som ett päron men jag har nog bara tänkt att hon är lite stor.. eftersom jag köpte två tjejor. Men,men… du får jätte gärna hjälpa mig att titta på bilden ovan? Tror att båda är honor och detta hänt tidigare..

Annons:
Marsvinethillevi
2018-11-16 23:42
#7

Sandra B! Tack för infon, du får gärna hjälpa mig kika på bilden ovan! 😊

Ljungåsen
2018-11-17 07:27
#8

#6 Jag gillar inte riktigt att könsbestämma från bilder, men jag tycker precis som du att det ser ut som en flicka. Jag förmodar att du följt instruktionerna i länken i #3 och inte lyckats trycka fram någon snopp?

Marsvinethillevi
2018-11-17 13:29
#9

#8 yes, här är bild på när vi gjort som det stod i länken.. finns ju inte en möjlighet att det är en snopp.. eller? Känner mig ganska säker :) behöver bara lite bekräftelse 😂 haha

Marsvinethillevi
2018-11-17 13:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Syns bilden?

Ljungåsen
2018-11-17 14:02
#11

#10 Bilden syns, och jag tycker det ser ut som en flicka. Det är riktigt goda nyheter, för då kan de fortsätta bo tillsammans utan risk. Nu kan du fokusera på att se till att den förmodat dräktiga får det hon behöver.

Marsvinethillevi
2018-11-17 14:36
#12

#11 så skönt! Tack för all hjälp 😊

Sandra-B
2018-11-19 02:22
#13

Det är, utan tvivel, en hona.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
idadamuffin
2018-11-25 01:47
#14

Hur har det gått för dig? Har hon fått några små?

Marsvinethillevi
2018-11-25 12:45
#15

#14 det har gått så bra! Hon fick två små marsvinsbebisar för en vecka sedan, en hane och en hona. Dom mår jätte bra allihop och är pigga, så himla skönt! Min lilla hona kommer bo kvar med mamma och moster medans min hane kommer bo med en äldre hane som vi ska hämta när det är tid för bebisarna och mamman att separeras. Det fick bli en sådan lösning, kan inte med att sälja dom 😍 haha, skaffade två marsvin 3 okt och snart har jag 5.. 😂 men underbart! Tack till dig som frågar 😁

Upp till toppen
Annons: