Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 664 ggr
JuNiJo
11/16/18, 12:44 PM

Sover och gömmer sig i höhäck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ungefär en vecka sen fick jag en för tidig julklapp av min mamma, två fina pojkar som är födda samma dag som mig 😊 Men jag är lite orolig att dom ska skada sig för dom hoppar väldigt ofta upp i höhäcken och gömmer sig, men dom sover även där (hur skönt kan det vara?!) det händer att båda gömmer sig där och ligger då på varandra. Det är en höhäck i galler och är som sagt rädd för att dom ska skada sig. Har ni något förslag på alternativ till höhäck eller om det finns någon som dom inte kan ta sig in i.

Annons:
Anne.K
11/16/18, 12:54 PM
#1

Skippa höhäck och lägg höet direkt på burgolvet. Risken kan finnas att de fastnar och skadar sig i gallret. Jag personligen hade iaf. inte vågat använda höhäck.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
11/16/18, 12:59 PM
#2

Om du är händig och ändå vill ha höet lite upplyft från burgolvet så kanske du kan sy en höpåse/ snickra en hölåda i trä där du gör ett hål som dom kan äta höet ifrån (viktigt att se till att hålet inte heller blir en fara för dom och inte vara så att dom riskerar att fastna i hålet). Men mest naturligt för grisarna är ju att beta från marken. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Ljungåsen
11/16/18, 1:34 PM
#3

Håller med. Skippa höhäck. Den kan ge fruktansvärda skador. Marsvin trivs bäst med att få sitt hö i hög på burgolvet. Sen hoppas jag att småpojkarna har varsitt hus att gömma sig i. Det är lag på att marsvin ska ha sådan inredning att de kan söka skydd. Om de inte har det så behöver de få det med en gång.

JuNiJo
11/16/18, 2:26 PM
#4

Tack för hjälpen! Dom har både hus och ett tak längs ena kortsidan sitter fast mellan gallerburen och plastbottnen där dom gillar att hålla till. Ska börja med att lägga hö på taket och direkt på burgolvet och även snickra ihop en stege så dom lättare kan komma upp, så dom inte behöver hoppa upp och ner.

Ljungåsen
11/16/18, 4:05 PM
#5

#4 Så bra att de har gömställen! Tyvärr är det inte ovanligt att folk påstår att de blir tamare fortare om de inte har hus, men det är absolut inte sant. Utan gömställen har de ingenstans att koppla av. Skönt att du tar bort höhäcken och ger hö på golvet istället. Jag får ont i magen av bilden i #0. Det kan gå så illa.

Upp till toppen
Annons: