Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 652 ggr
Vera Linden
2018-11-18 19:19

Parnings bråk mellan två hanar?

Hej! Jag har nyligen köpt två marsvins hanar som är 1 och 3år. Men nu har den ena hanen jagat den andra runt runt och försöka hoppa på honom och "para" sig. Är lite orolig. Har ni erfarenheter av detta?? Är tacksam för alla svar❤

Annons:
[Wijnja]
2018-11-18 19:49
#1

Dem gör så när dem är könsmogna så länge detcär katt råtta bråka kan du vara lugn det gör upp rangen

Ljungåsen
2018-11-18 19:53
#2

Det är ett dominansbeteende. Inte ovanligt, men inte helt bra. Det kan lätt eskalera och bli värre, så det är klokt att agera och försöka bryta beteendet nu. Är pojkarna nya bekanta, eller har de bott tillsammans redan innan de flyttade in hos dig? Vem är den jobbiga? Ettåringen eller treåringen? Oftast handlar det om brist på utrymme, och brist på sysselsättning. Ofta i kombination med konkurrens om resurserna. Hur stort bor de? Serverar du mat, vatten och hö på flera ställen? Har de varsitt gömställe? Bifogar en länk. Det står om hanar en bit ner på sidan. https://www.eragons.se/om-marsvin/sammanfora-marsvin/

Vera Linden
2018-11-19 07:29
#3

#2 dem har bott tillsammans hela livet, men när vi köpte dem insåg vi att de levt i en ALDELLES för liten bur. Den var ca: 90×50. Så vi letar runt nu efter en ny bur och ska köpa en denna veckan. De får hö på två ställen i buren och mat brukar jag ge lite i min hand (för att vänja dem med mig) och lite i en skål. De brukar hålla väldigt sams när de äter mat, men sedan går 3åringen på 1åringen och härjar med honom. Jag har försökt stoppa 3åringen men han springer så fort och då blir båda rädda för mig istället. Och ja, de har varsitt hus. Tack för att du tog dig tid och svara!

Ljungåsen
2018-11-19 08:15
#4

#3 Oj, det var verkligen en ynkligt liten bur. Till två pojkar, där den ena är i puberteten, rekommenderar jag minst en bur på 160*70 cm. Att treåringen jagar runt ettåringen tyder på att han försöker sätta ettåringen på plats. Och ettåringen springer för att han inte vill ge sig. Gissningsvis tycker treåringen att han inte visar nog med respekt. I väntan på ny bur skulle jag släppa pojkarna på en yta på golvet. Man kan täcka golvet med gamla handdukar och sedan ha fleece uppepå. Mer yta brukar göra underverk. När det gäller hus så är det bra att ha hus med flera ingångar och utgångar, så att ingen kan tränga in den andra . Jag brukar använda barnpallar i plast. Sen kan det vara klokt att göra rent Talgkörteln ordentligt. En del hanar triggas väldigt av lukt. Det är väldigt mycket lättare att bryta beteendet nu än att tro att det ordnar sig av sig själv och sedan behöva hantera efterverkningarna efter ett slagsmål.

Vera Linden
2018-11-19 15:59
#5

#3 dem är lite skygga fortfarande (eftersom de kom till oss för 2 veckor sedan) men de har gjort stora framsteg. Oftast kommer dem fram till mig när jag sätter mig vid buren, men när jag öppnar den springer båda in i sina hus. Jag har gjort en hage till dem som de får vara i ca en gång om dagen för att "motionera" men det tar lång tid innan någon vågar sig ut ur husen. Jag ska tänka på det du skrev och hoppas på att det blir bättre!

Ljungåsen
2018-11-19 17:18
#6

#5 Ohanterade (eller felhanterade!) marsvin brukar vara skygga till en början. Det vänder med tålamod och rätt hantering. Då kommer de också börja röra sig mer när de har golvtid. Om du har möjlighet att ha en bokhyllebur istället för en gallerbur så blir det lättare för er att umgås, men det viktigaste av allt just nu är mer yta.

Annons:
Upp till toppen
Annons: