Annons:
Etiketteravelungar
Läst 1321 ggr
Marsvinethillevi
11/20/18, 8:19 AM

Igår föddes två små marsvinsungar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår omkring 23.00 fick våran tjej Hillevi sina två små marsvinsbebisar. Allt gick så himla bra och hon var så duktig.. har varit rädd att någonting skulle gå snett eftersom hon egentligen var alldeles för ung! Idag är alla pigga och jag håller koll för att se så alla äter och allt finns tillgängligt hela tiden. Hillevi äter och kommer fram som vanligt, piper när det är frukost! 😍 Har tagit upp marsvinsbebisarna idag en kort stund, åh herregud.. jag kan inte göra mig av med någon av dom. Dom är så himla fina. Jag är väldigt dålig på det här med färg på marsvin eftersom jag inte haft dom så länge och har försökt läsa på om ALLT annat. Har dock lärt mig att Hillevi är golden/white och min andra lilla tjej Rut är white/golden/black. Har också förstått att detta är de vanligaste färgerna på abessinier ? men, min ena bebis är svart och brun, alltså chokladbrun och den andra är i samma bruna nyans. Vet någon vad dessa färger kallas för? Eftersom Hillevi uppenbarligen var dräktig när jag köpte tjejerna vet jag inte hur pappan såg ut. Har lite fler frågor. Låt oss säga bebisarna är två hanar, kan man då kastrera båda och låta dom bo kvar med tjejerna eller blir det bråk mellan hanarna då? Om det är en hona och en hane tänker jag att jag kastrerar hanen och låter båda bo kvar hos tjejerna. Är det två honom är det inget problem. Jag ska ringa till smådjurskliniken i veckan och ta reda på om jag kan gå dit och få hjälp med könsbestämning och ev. Kastrering senare! Men undrar lite här eftersom jag vet att många är väldigt kunniga inom detta! Tar med en bild på den ena lilla marsvinsungen😍

Annons:
Ljungåsen
11/20/18, 11:50 AM
#1

Så skönt att det gick bra, och skönt att det bara blev två. I länken nedan finns bilder du kan använda för att könsbestämma de små. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/konsbestamning_ungar.html I en marsvinsflock får det aldrig finnas mer än EN kastrerad hane. Fler hanar tillsammans med honor leder till bråk och elände. Hanbebisar blir könsmogna mycket tidigt, och måste separeras från honorna vid 3-4 veckors ålder, så prioritera att ta reda på vilket kön bebisarna har. Färgen har jag ingen aning om, men söt är den.

Marsvinethillevi
11/20/18, 1:13 PM
#2

#1 tack för länken! Absolut är det prio ett, ska kolla riktigt noga men är jag osäker så får jag gå till smådjurskliniken! Färger är inte så viktigt, mest roligt att veta :) Hoppas då att det inte är två hanar helt enkelt.

Ljungåsen
11/20/18, 2:00 PM
#3

#2 Om det är två hanar så kan de bo tillsammans tills de är stora nog att kastreras. Sedan kan du ge dem varsin tjejkompis. Värre är det om det bara är en hane. Han kan inte bo kvar med tjejerna från 3-4 veckors ålder, och han kan inte bo ensam i väntan på att bli stor nog att kastreras. Att ha ett ensamt marsvin är ett brott mot djurskyddslagen, och marsvinet räknas som ensamt om det inte har kompisar i samma bur.

Marsvinethillevi
11/20/18, 3:47 PM
#4

Då får jag adoptera en vuxen hane isåfall :)

Sandra-B
11/22/18, 2:03 AM
#5

Så härligt att allting gick bra!

Bebisen på bilden ser ut att vara DE golden.

Om du tar bilder på bebisarna, precis som du gjorde på burkompisen, är vi säkert några här som kan hjälpa dig att könsbestämma dem så att du slipper dra iväg dem till en veterinär. Marsvinsungar är faktiskt enkla att könsbestämma, går att göra redan när de är nyfödda och väntar man till dess att de är typ en vecka gamla eller så, så skulle jag säga att det är omöjligt att ta fel om man vet hur de ser ut.

Stort grattis till den oplanerade tillökningen! :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Upp till toppen
Annons: