Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 619 ggr
idadamuffin
11/25/18, 1:43 AM

Förlorar hår och är röd

LÄS IGENOM ALLT! Hejsan! Mitt äldsta marsvin började tappa hår på vissa ställen och bli lite röd för ungefär 2 år sedan. Hon har blivit behandlad mot parasiter 2 gånger, men det hjälpte inte. Så en veterinär gjorde ett test och kom fram till att det var en hudinfektion/exem. Hon fick en kräm och den hjälpte väldigt mycket! För ungefär 2 månader sedan komma detta tillbaka och jag har inte gjort något åt det (haft ett sjukt marsvin som jag fick ta bort och det tog väldigt hårt) ANLEDNINGEN TILL ATT JAG INTE GJORT NÅGOT är för att marsvinet inte ens märker av det. Jag tar på fläckarna (i armhålor och vid låren) för att se om det kliar eller gör ont, men får ingen respons från henne. Det är bara aningen rött och håret är borta. Hon äter och dricker som hon ska, hoppar runt lika mycket som mina gris-bäbisar trots att hon är 4 år och är precis lika glad och go som hon alltid varit. Det ser inte infekterat ut eller något sånt. Ser bara lite kalt ut (men håret växer ut igen osv) Jag har själv en sorts hudinfektion/exem i min hårbotten. Jag vet att den är där, men jag märker aldrig av det, men det ser ju illa ut. Tänker att det kanske är likadant för min lilla gris? Min fråga är då, ska jag ta henne till en veterinär?Det är liksom ett ytligt problem och hon vet liksom inte att det finns där, men mitt mattehjärta vill göra något åt det ändå. Kanske jag bara skapar problem som inte riktigt finns. Vad säger ni? Om jag sett någon förändring i hennes humör eller sett att hon mådde dåligt så hade jag SJÄLVKLART tagit henne till veterinär direkt

Annons:
Ljungåsen
11/25/18, 9:08 AM
#1

Jag skulle ta marsvinet till veterinären. Marsvin är skickliga på att dölja smärta och obehag, så hon kan mycket väl plågas rejält av sitt hudproblem utan att du märker ett enda dugg på hennes beteende. När man väl märker att marsvin beter sig fel så är de riktigt, riktigt dåliga. Det behöver inte vara Ohyra. Det kan lika gärna vara en svampinfektion i huden.

Randomel93
11/25/18, 11:28 AM
#2

Man ska alltid ta hand om infektioner, det kan bli riktigt otäcka följder om elaka bakterier får gro fritt. Ta henne till en veterinär så hon får hjälp igen :)

idadamuffin
11/25/18, 1:01 PM
#3

Okej, tack så mycket. Jag ska ta henne till en veterinär :)

Randomel93
11/25/18, 2:01 PM
#4

Lycka till, hoppas allt läker fint :)

idadamuffin
11/25/18, 2:19 PM
#5

Tack så mycket!! :D

idadamuffin
11/27/18, 12:45 AM
#6

Veterinären sa att det inte var någon fara, grisen mådde bra och hennes hår växer tillbaka. Jag fick en salva för att behandla henne och ska använda den tills det försvinner. Men jag åker till Sverige på fredag och kommer ha en marsvinsbarnvakt som inte kommer kunna ta på salvan, så det blir ett uppehåll då. Men hon får behandling nu och så fortsätter vi när jag kommer hem igen. Det blir så bra så. Grisen kommer må finfint snart! :)

Annons:
idadamuffin
11/27/18, 12:50 AM
#7

Hade ställt in hela resan om hon var allvarligt sjuk men veterinären tyckte allt var super med henne (han är en erfaren msrsvinsägare och veterinär)

Ljungåsen
11/27/18, 8:14 AM
#8

Jag undrar ju förstås vad veterinären sa om varför hon tappar päls. Och vilken salva hon ska smörjas med. Det är inte normalt för ett marsvin att tappa pälsen. Om den gör det så är någonting fel.

idadamuffin
11/27/18, 10:02 AM
#9

Salvan heter Clotrimazol Han sa att det var en svampinfektion, vilket jag vet att det är då jag fått hennes hud testad tidigare. Hon tappar pälsen pga svampen. När svampen är behandlad så växer hennes hår tillbaka. Det har den gjort de andra gånger hon haft svamp och jag behandlat henne

idadamuffin
11/27/18, 10:07 AM
#10

Hennes hud har blivit testad i ett labb alltså. Och så fort håret trillar av så växer det tillbaka. När svampen är behandlad så försvinner inte håret :)

Upp till toppen
Annons: