Annons:
Etikettfoder
Läst 1078 ggr
jenniekberg
12/2/18, 5:36 PM

Brist på hö

Som ni förmodligen vet var sommaren extremt torr! Detta har gjort att bra hö blir allt svårare och svårare att få tag på. Jag har varit i kontakt med vår lokala djuraffär och de säger att de snart inte kommer kunna få in mer hö pga. torkan. De har fått beställa hem komplementfoder såsom hackad lucern.

Min fråga är då om det är rekomenderat att ge detta till marsvin?

Och om inte, vad gör man om det inte längre går att få tag på hö?

Annons:
Ljungåsen
12/2/18, 7:15 PM
#1

Jag skulle inte ge lusern till marsvin. Det innehåller alldeles för mycket kalcium för att vara bra marsvinsmat. Har du kollat på Blocket? Hästnet? Någon lokal foderbutik för lantbruksdjur? Stall i din närhet? Som nödlösning finns svindyrt importhö från exempelvis Oxbow att beställa på nätet.

Blackiebo
12/3/18, 8:40 AM
#2

Jag köper hö från en bonde, men jag har sett att det går att beställa hö från Lissma gård från en butik som finns i Stockholm men som också har en web-shop: Dog Corner

Lissma gårds hö köpte vi jämt förr när vi bodde i Stockholm

https://www.lissmagard.se/

Och på frågan ang. vad man gör om man inte får tag på hö. Jag tror inte att det blir ett problem får smådjursägare.  Det borde alltid gå att få tag på hö  utomlands även om vi har haft ett dåligt år. Jag vet att många hästägare har importerat så det borde ju distributörer också kunna göra..

[Wijnja]
12/4/18, 4:31 AM
#3

Det går köpa hö från lissma det har du helt rätt i blackiebo du har helt rätt fast igentligen är det för zoo butiker nu är det nog ett undantag

Blackiebo
12/4/18, 8:28 AM
#4

Jag vet inte vad du pratar om Wijnja.

Jag skrev att det finns en butik i Stockholm som har en webshop där man kan beställa hö från Lissma gård. Lissma gård säljer hö, halm och spån till grossister för distribution i hela landet…

Men absolut i första hand till djuraffärer i Stockholmsområdet. Det är så de har byggt upp sitt företag.

[Wijnja]
12/4/18, 8:34 AM
#5

Jag känner dem på lissma för mig är det bara åka dit köpa om jag vill

Lillyrod
12/5/18, 5:46 PM
#6

Det kommer att bli problem även för smådjur att få sitt hö. Värre än för de större djuren tror jag.

De jag har köpt hö av hela tiden, och som har bedyrat att jag inte behöver vara orolig för det kommer att finnas hö hela vintern, sade nej när jag kom dit igår. Vi säljer inte mer nu. Där stod jag med lång näsa och hö för max en dag kvar hemma.

Jag har kollat på Blocket både där jag bor och runtom men det enda jag kan få tag på är Polskt hö och då måste jag beställa minst 2 ton. Eller rundbalar i hela partier finns också. Undrar vart jag skulle göra av en rundbal på ca 450 kg?

En spanare med mycket känningar i jordbruket har lovat att leta rätt på hö åt mej. Jag ger mej inte förrän jag har fått tag på sa han och jag kunde bara niga djupt och tacka från hjärtat. Hoppas han lyckas. 

Under tiden måste ju de små äta så jag åkte upp till Granngården som precis hade fått in ett parti norskt hö i hårdpackade 2-kilos buntar. Jag köpte 3 buntar och det blev då ca 6 kg vilket är det de balar jag brukar köpa väger. Istället för 50 kr fick jag betala 225 kr men vad gör man inte. Höet är iallafall jättefint, grönt och luktar gott. Mina djur kastade sig över det och var nästan osams om vem som skulle sitta mitt i högen. Eftersom det är packat i plast så hällde jag över det i en pappsäck. Nu klarar jag mej några veckor så får vi se om jag får tag på mer lite billigare. 

För de som är intresserade så var det detta höet jag köpte:

www.granngarden.se/ho-farmer-timotej-2-kg/p/1243805.

Finns inget annat billigare att få tag på så är detta jättebra hö även om det är otäckt dyrt 🙂

Nu blev det en roman men men….

Annons:
Ljungåsen
12/6/18, 11:40 AM
#7

I år är jag extra tacksam för att jag har marsvin och inte häst. Mina sju gör tillsammans av med ungefär en femtonkilos bal i månaden. Jag har bunkrat, så vi har nu en årsförbrukning av hö här hemma. Förhoppningsvis blir inte nästa år likadant.

Lillyrod
12/6/18, 7:06 PM
#8

Nästa år ska jag bunkra också. Vad de jag köper av än säger….

Ljungåsen
12/6/18, 7:45 PM
#9

#8 Det förstår jag. Jag kan föreställa mig hur fruktansvärt det kändes när du blev nekad att köpa. Bra hö är det viktigaste som finns för våra små.

Lillyrod
12/6/18, 8:24 PM
#10

Ja jag blev helt ställd. Visste inte vad jag skulle säga. De hade sålt för mycket till folk som inte brukade köpa där men som hittat dit via ryktet att det fanns hö. Just då kändes det som att det hade varit bättre att sälja till stamkunderna men de gör ju givetvis som de vill.

Jag hoppas på att min arbetskamrat ska hitta några balar åt mej 🙂

Vrilen
12/8/18, 10:51 PM
#11

Det lättaste är nog från stall eller bönder just nu. Har häst så i år kommer bli ett rent helvete 😟 Har även kaniner och som tur är får vi ta hö från stallet till dom.

Lillyrod
12/9/18, 6:49 AM
#12

Det finns inga bönder som säljer runt här. Det var en bonde jag köpte av. Småland och Blekinge var värst utsatta av torkan i somras så här finns inget hö.

Stallen har själva ett elände att få tag på så där finns inget att hämta. Problemet är ju inte att de inte vill sälja utan att det inte finns något att sälja.

91Marran
12/9/18, 2:21 PM
#13

Jag får gratis av en hästgård, eftersom jag behöver så lite. Har velat betala, men hon säger att det är lugnt. Hon är min pojkväns syster, så hon gör det inte till alla.

Mvh
Mig

Annons:
Chinesecrestedlover
12/12/18, 2:51 PM
#14

Har fortfarande inte lyckats hitta någon bonde så köper hö från en zoobutik. Blir rejält dyrt (speciellt eftersom jag fått gratis under hela livet innan, haha) men jag måste ju ha hö till mina tre små grisar 😉 Dessutom har jag inte körkort och måste byta buss och hålla på för att ta mig till butiken…tar väl kanske 1 timme till 1 timme och 15-20 minuter/enkel resa dit… inte så kul eller smidigt…men billigaste och bästa höet jag kunnat hitta hittills (110 liter för 99 kr, går åt runt 2 säckar/månad för mina tre).  Dock ska man väl kanske räkna in bussresan i det hela (ca 110 kr/tillfälle) men i alla fall billigare än annat hö jag kunnat hitta. 

Hade dock en jäkla otur förra gången jag köpte hö därifrån…tror det är första gången (i mitt liv då alltså och hade kaniner i typ. 26 år…i alla fall vad jag kommer i håg, förutom en gång när en säck råkade bli rejält blöt) jag fått mögligt hö, luktade inte gott och dammade som fasen…inte kul…speciellt inte eftersom jag såklart tömt ut båda säckarna i min "höpåse" (lakan) direkt då jag kom hem = allt hö jag hade förutom lite i en mindre påse blev förstört. 

Började nojja om det var jag som gjort något fel först, men kan inte se hur jag skulle kunnat göra det, höll höet torrt på hemvägen och tömde ut det direkt när jag kom hem. Har dock innan jag flyttade till lägenhet haft möjlighet att förvara höet utan påsar direkt i ett förråd (f.d. lekstuga) och det fick därmed lufta ordentligt…att bara hälla ut höet på golvet i lägenheten fungerar ju dock inte riktigt, haha…så jag valde att ha höet i ett lakan…kanske borde ha pappkassar i stället? Någon som har något tips för bra "lägenhets-hö-förvaring"?

Nu har jag dock handlat nytt hö (tre säckar denna gång för att vara på den säkra sidan) och tror att dessa säckar är ok, de luktade gott vid köpet i alla fall…(luktade inte på höet sist, blev bara glad att det fanns två säckar kvar och tog de direkt till kassan och hem…"utan att passera gå" dvs. utan mitt vanliga lukta och kolla damm test ) så håller tummarna att det inte fanns några sporer där i som utvecklas till…blä, urk och host som sist. Jag hostade rejält av att plocka upp hö = stark indikation att det inte var som det skulle…så stoppade ner näsan och ryckte till av den starka lukten. 

Förlåt för lite OT…men hör ju fortfarande ihop med höbristen… jag kan ju inte gärna köpa balar på flera hundra kilo som är stora som en enkelsäng eller nåt…det är det enda alternativet jag hittat hittills…svårt att få plats med det i min lilla lägenhet, haha…så tyvärr blir det i nuläget zoobutiken för mig. Jag oroar mig dock för att det plötsligt ska ta slut och att jag inte längre ska lyckas få tag på hö i butiken…marsvinen måste ju ha hö liksom. Hoppas på en bättre skörd nästa år…så jag slipper "ruinera" mig på att köpa torkat gräs (menar hö och inget annat😉), hahaha.

Ljungåsen
12/12/18, 3:27 PM
#15

#14 Jag förvarar mina höbalar i sopsäckar av papper. Det tycker jag fungerar bra, om utrymmet där man har säckarna inte är för fuktigt.

Lillyrod
12/12/18, 5:03 PM
#16

Jag har också balarna i sopsäckar av papper. Gamla modellen sopsäckar. Jag köpte mina balar i säckar så det var väldigt praktiskt. Stället låg nära så jag tog 2 åt gången bara. Önskar så jag hade köpt fler lite tidigare i höstas.

De jag köpte på Granngården nu hällde jag i en pappsäck och den står i köket bredvid buren så det håller sig torrt.

Upp till toppen
Annons: