Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 493 ggr
Saraemeliie
12/16/18, 8:53 PM

Vad ska vi göra?

Hej, Blev nyss medlem här då jag läst andras svar osv på andra saker och insåg att ni var så många som kunde så mycket om marsvin, så jag hoppas kunna få lite råd och tips kring mitt problem. Jag har velat ha maravin hela livet men fick inte som liten, men nu när barnen kommit upp i ålder lite grann och vi kunde uppskatta nya familjemedlemmar allihopa så bestämde vi oss för att skaffa marsvin. Jag läste på mycket innan och tänkte att det kanske är bättre att skaffa tre marsvin istället för två, då de är flockdjur. Men skänkte (tyvärr) inte en tanke åt att ett marsvin kan hamna utanför. Så nu är frågan om jag behöver skaffa ett till? Problemet är som lyder: vi har tre marsvinsflickor som är systrar. De var relativt jämna i vikt när vi fick hem dem, 300, 320 och 330g i vikt. Lily, som då vägde 330g är fortfarande störst och verkar ha blivit "ledaren". Avicii som höll sig som den "mellanstörsta" hela tiden och precis under Lily i vikt, har nu blivit minst. Mollie, den sista var minst från början, mest skygg osv. Har nu gått om Avicii och nu skiljer det nästan 100g mellan Avicii och de två större. Marsvinen är nu snart 4 månader gamla! Lily som varit störst alltid har tagit, den tidigare skygga Mollie, under sina vingar och det känns som att Avicii blir utstött. Hon håller sig ofta för sig själv, är dock väldigt sällskaplig mot oss och jag tycker att hon äter bra. De har alltid fri tillgång till hö, varierar med olika grönsaker, har pellets osv. Buren städas varje dag och töms helt ca var 3e dag. Lily har som sagt utövat någon form av dominans på de andra två, Mollie verkar helt acceptera det medan Avicii blir biten i rumpan så hon skriker till om hon inte beter sig som Lily vill. Svårt att förklara. Men frågan är då om man skulle skaffat ett marsvin till? Som Avicii kunde ha som sin kompis? De är lika mycket i buren som ute på golvet så plats har vi. Men många saker kan ju bli fel/jobbiga när man sätter ihop nya marsvin? Jag är bara rädd att hon känner sig ensam när hon är för sig själv och kommer bli typ deprimerad? Vad hade ni gjort? Det har varit såhär i ett par veckor lite fram och tillbaka. Jättetacksam för råd och tips!

Annons:
Ljungåsen
12/16/18, 10:08 PM
#1

Jag skulle skaffat en kastrat. Han kommer hålla ordning på flickorna, och göra deras flockliv mer harmoniskt. Överlag fungerar en flock bäst om den består av en kastrat och ett antal honor. Med bara honor blir det lätt tjafs vid brunst. Har man en kastrat så håller han den brunstade honan sysselsatt så hon inte hinner jäklas med de andra. Om du finns i Göteborgsområdet så brukar Eragons nästan alltid ha kastrater. https://www.eragons.se

Saraemeliie
12/16/18, 11:45 PM
#2

Åh, tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att svara! Bor så långt ner i Sverige man kan komma, Smygehamn. Men kör gärna till Göteborg om det skulle behövas! Tack igen, ska kika på det! :-)

Ljungåsen
12/17/18, 6:12 AM
#3

Ja, det är ju en bit att åka, men inte helt ogörbart förstås. Ett annat alternativ är att du letar upp ett begagnat marsvin på exempelvis Blocket och ombesörjer kastrering och eftervård själv. Fågelkliniken i Lomma är duktiga på veterinärvård för marsvin. Det finns alltid massor med hanar som behöver någonstans att bo, och genom att erbjuda en av dem ett hem löser du både ditt och hans problem.

Upp till toppen
Annons: