Annons:
Etikettallmänt
Läst 687 ggr
Vera Linden
12/18/18, 2:04 PM

Någon som vet?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har upptäckt två blöta fläckar på filtarna mina marsvin är på, de är genomskinliga med lite vitt runt. Jag är säker på att det kommer från någon av dem, kan det vara saliv, eller ksk kiss? Tacksam för alla svar.

Annons:
Ljungåsen
12/18/18, 2:11 PM
#1

Det ser ut som kalciumdepositioner. Det betyder att marsvinen får för mycket kalcium i förhållande till mängden fosfor de får. Den ideala kalcium-fosfor-kvoten är 1,5:1, vilket betyder att de ska ha en och en halv gång mer kalcium än fosfor. Kalciumdepositioner är ett förstadie till urinsten, så det kan vara klokt att se över deras kost. Får de pellets? Vilken sort i så fall? Persilja? Andra kalciumrika grönsaker?

Vera Linden
12/18/18, 2:39 PM
#2

#1 jag har gett dem persilja två gånger, men det var ca en vecka sedan. Jag köpte dem för en månad sedan och då hade de saltsten, så det kanske är därför? (jag har såklart tagit bort den). Jag ger dem en pellets som heter "complete cavia" ca en matsked på morgonen. Är kalciumdepositioner farligt på något sätt?

Ljungåsen
12/18/18, 3:05 PM
#3

#2 Pelletsen du ger har en kvot på 1,3:1, så den är inte problemet. Saltsten är inte bra, så det är bra att du tagit bort den, men om de varit utan i en månad så tror jag inte det är den heller. Återstår då hö eller grönsaker. Vad får de för hö? Timotejbaserat eller alfalfa? Vilka grönsaker får de på daglig basis? Att marsvinet gör kalciumdepositioner beror på att det har vad som brukar kallas uringrus i urinblåsan. Och uringrus blir det om kalcium-fosfor-kvoten är för hög. Uringruset i sig är inte farligt, men kan vara obehagligt att kissa ut. Du kan underlätta för marsvinet att bli av med gruset genom att ge extra vätska, antingen vatten med spruta direkt i munnen eller genom ett par skivor gurka. Dricker de ordentligt? Problemet kommer om gruset klumpar ihop sig och bildar urinsten. Det kan bli ett livshotande tillstånd, om stenen blockerar möjligheten att kissa. Det är därför det är så viktigt att få ordning på det nu när det bara är grus. Mycket rörelse är bra för att förhindra att gruset klumpar ihop sig. Bor de tillräckligt stort? Har de golvtid?

Vera Linden
12/19/18, 7:34 AM
#4

#3 nu har jag gett dem gurka och även sprutat in 1ml vatten i deras munnar. De har en bur som är 140 cm lång och 60 cm bred, jag släpper ut dem varje dag. Jag köper granngårdens smådjurshö, men de har även fått hö från en bonde i närheten. De får lite olika grönsaker, mest stjälkcelleri, blomkål och morot. De dricker bra tror jag, men dock så läcker flaskan litet, och vad jag har sett dricker ett av mina marsvin mer än det andra. Det kan vara inbillning, men det känns som om bara kisset blir vitare och vitare!

Ljungåsen
12/19/18, 8:01 AM
#5

#4 Det är lätt att bli paranoid. Grus tar ett tag att bli av med, så försök se det som positivt att gruset kommer ut. Det är när det stannar kvar i blåsan som det kan ge problem. Ju mer de dricker, desto mer kissar de, och desto mer grus blir de av med. Guinealynx har bra information om kalcium-fosfor-kvoten i vanliga grönsaker. Där finns också en excelkalkulator man kan ladda ner. http://www.guinealynx.info/diet_ratio.html Ingen av de grönsaker du nämner ligger speciellt högt i kalcium.

[Wijnja]
12/23/18, 8:39 AM
#6

Alfa hö är det ena orsaken till urinsten

Annons:
Upp till toppen
Annons: