Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 723 ggr
idadamuffin
12/18/18, 11:11 PM

Marsvin under behandling-har diarré

Hejsan! Ett av mina marsvin har fått svamp (det är det veterinären tror men vi väntar på provsvar som kan bekräfta detta). Jag behandlar hennes infekterade delar just nu med en salva som heter Clotrimazol. Hon får även en sorts medicin i en spruta i munnen (har dock inte namnet på den) Vi fick dessa läkemedel igår. I eftermiddags så såg jag att hon hade diarré. Väldigt lite och inte helt rinnigt, men det var inte fast bajs. Det var väldigt mörkt också, inte ljust brunt som det brukar vara. Jag tror även att hon bajsade 1/2 vanliga korvar efter detta, men är inte helt säker eftersom jag har två andra marsvin. Men är typ 80% säker på att detta var sjuklingens bajs. Marsvinet har sedan i eftermiddags suttit lite i en boll och kikat. Hon springer dock runt, är en bitch mot de andra, dricker och äter. Skriker efter godis och är som vanligt utöver detta. I söndags började jag även ge henne med broccoli, detta har hon inte ätit på kanske 10 månader eller så. Hon har fått broccoli varje dag, inte massor, men typ 3 såna där små träd varje gång jag gett henne. Min fråga är då alltså: bör jag vara orolig för denna diarré eller är det bara så att hon blivit lite lös i magen eftersom hon får behandling och kanske fått lite för mycket broccoli, som hon inte ätit på väldigt länge? Hade ett sjukt marsvin för bara 2 månader sedan som inte överlevde så jag är väldigt paranoid nu P.s Hon äter även lite av salvan jag tar på hennes svamp eftersom hon tycker det känns konstigt. Hon slickar alltså upp litegrann från sin päls(vilket inte kan undvikas)

Annons:
idadamuffin
12/18/18, 11:18 PM
#1

Nu har hon dock suttit i en boll sedan jag släppte in henne i buren för typ 30 minuter sedan. Hon spring/gick snabbt runt på golvet dock. Hon är en gammal dam så hon springer aldrig riktigt längre

idadamuffin
12/18/18, 11:25 PM
#2

Hon kan även blivit lite kall om magen igår efter badet hon fick med hennes nya special schampo (som ska hjälpa mot svamp) Jag gjorde mitt bästa för att torka henne snabbt. Varm filt och hårtork men hon kan även blivit lite kall

idadamuffin
12/19/18, 1:58 AM
#3

Nu har hon bajsat en stoooor korv. Den var inte helt hård, men inte liksom rinnande. Lite halvlös. Nu ligger hon på sidan och chillar som marsvin gör. Sitter inte i boll längre

Ljungåsen
12/19/18, 6:44 AM
#4

Bajs som inte ser ut som det ska är alltid en anledning till oro. Är den medicin hon får i munnen någon sorts antibiotika? Just antibiotika kan ställa till obalans i bakteriefloran i tarmarna, och då hjälper någon sorts probiotika, typ Fibreplex eller pro fibre rabbit.

idadamuffin
12/19/18, 8:33 AM
#5

Jag vet faktiskt inte vad det är hon får i munnen…troligen antibiotika men jag är inte säker. Jag höll henne för undersökning när veterinären berättade det och fokuserade på att hålla grisen. Sambon vet vad det är. Jag ska fråga honom Jag har lite fiberplex hemma. Eftersom grisen mår helt bra förövrigt, bör jag avvakta tills imorgon?

Ljungåsen
12/19/18, 8:47 AM
#6

#5 Jag skulle ge Fibreplex tre gånger om dagen, och även lite extra vätska.. Då borde magen stabilisera sig relativt fort. Om den inte gör det skulle jag ta förnyad kontakt med veterinären.

Annons:
idadamuffin
12/19/18, 12:36 PM
#7

Okej tack! Då gör jag det 😊

Upp till toppen
Annons: