Annons:
Etikettuppfödare
Läst 894 ggr
JuliaMG
12/20/18, 8:49 PM

Funderar på att skaffa marsvin igen!

Hej igen! Jag funderar på att åter skaffa mig några fluffiga kamrater, och därför vänder jag mig hit. Jag har försökt googla lite efter marsvinsuppfödningar, och jag hittar några stycken, men de flesta som jag kände till sedan innan verkar ha lagt ner. Jag tänkte höra om ni har några uppfödare att tipsa om? Ras och sånt spelar egentligen inte så stor roll, men jag har en förkärlek till teddys och så långhåriga marsvin, som lunkarya och peruan t.ex. Men alla tips uppskattas! Jag skulle även väldigt gärna ta emot lite tips på vart man kan hitta fina prylar till marsvinen, eller på hur man kan göra eget. Jag minns att jag en gång blev hänvisad härifrån till någon som byggde egna små gulliga hus och sålde, men har ingen aning om vad de hette eller om det ens finns kvar! Men sådant tycker jag alltid är kul, så om ni har lite tips och trix som handlar om hur man kan göra sin marsvinsbur så personlig och mysig som möjligt så hör hemskt gärna av er! (PS: Ja, jag kommer skaffa en egenbygd bur, eller bygga en egen. Mina grisar ska få den snyggaste buren någonsin, för jag är heeeelt säker på att de bryr sig jättemycket! ;)) MEN det allra viktigaste är väl att jag vill gärna knyta lite kontakter med olika uppfödare, så om ni har några tips, var snäll och skriv! Jag bor i Sundsvall, men skicka gärna även uppfödare som finns på andra ställen (för jag betvivlar faktiskt att det finns särskilt många i Sundsvall, om ens en enda). Det brukar alltid kunna gå att ordna med kompromisser eller tågresor osv… jag menar, vem tar inte spontana resor ner till Skåne och bara råkar komma upp med ett marsvin liksom? Händer inte det alla..? Hur som helst. Om ni har några tips, hojta till! Jag spanar vidare på google och blocket sålänge. Kanske hittar något intressant. :)

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Annons:
Lillyrod
12/21/18, 5:24 PM
#1

Kolla gärna på de omplaceringar som finns också. Eragons i Göteborg och det finns ett i Stockholmstrakten med, Gosarnas marsvin, där det sitter många marsvin och väntar på ett fint hem.

Lyan gjorde/gör jättefina hus. Hon finns här och jag tror du kan söka efter Lyans på nätet med.

idadamuffin
12/24/18, 4:15 AM
#2

Jag tycker att DjurMagazinet är en bra affär för lite pyssel saker. Annars så kan du sy egna små krypin. Det har jag gjort till mina grisar och det är väldigt populärt! Du kan även lätt och billigt göra en egen bur med playwood, vanligt "byggeträ" och ett underlag av damm-matta. Fungerar super! Inte svårt. Jag lyckades till och med 😂 Amazon.com har ju massa roliga saker! Tror inte amazon kommit till Sverige än, men de har massa roliga saker iallafall som går att få hem ändå om man beställer genom Tyskland! Uppfödare vet jag tyvärr inget om i Sverige! Jag köper allt mitt grisrelaterat + grisar på samma ställe, i Tyskland, där jag bor hahah Lycka till med allt!

JuliaMG
12/25/18, 4:27 PM
#3

#1 Tack så mycket! Jag ska kolla runt lite. Som du säger så finns ju en hel del omplaceringar som söker hem. Man måste bara hitta rätt. :) #2 Jag vill hemskt gärna sy lite bäddar och krypin åt mina marsvin. Jag har faktiskt köpt lite fleecetyp som jag tänker att jag kan använda mig av, antingen till de blivande marsvinen eller katterna! Däremot är jag lite fundersam över hur alla lyckas hålla sina tygsaker rena och fräscha hos sina marsvin? Jag hade en bädd åt mina första två marsvin, och jag minns hur äcklig den blev, väldigt fort. De valde att i princip bara utföra sina behov i den bädden, och ingen annanstans i buren! XD

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Upp till toppen
Annons: