Annons:
Etikettskötsel
Läst 478 ggr
idadamuffin
2018-12-24 04:07

Viktändring- när bör man oroa sig?

Hejsan! Jag gör detta inlägg i förebyggande syfte. Jag har för första gången på nästan 2 månader ingen sjuk gris (tack och lov!). Men jag undrar, när bör man oroa sig för viktminskning om grisen är PRECIS som vanligt? Är det efter 10 gram? 50 gram? 100 gram? En av mina grisar har precis varit sjuk och gick ned 50 gram, men det var inget veterinären lade energi på direkt. Sedan vägde jag grisen igår, ja då hade hon gått upp 15 gram. Idag när jag vägde henne hade hon gått ned 10 gram, och senare på dagen (ca 6 timmar senare) 10 gram till TROTS att hon nu mår bra och äter som en häst! Mina andra grisar har även dem skilt 10 gram från igår (en +10 och den andra -10). Jag vet ju själv att man ibland ställer sig på vågen och så visar den (som ett exempel) 65 kg, men nästa dag visar den 68, och dagen efter det 63. Så jag undrar då, när tycker ni att man bör oroa sig? Jag brukar inte väga mina grisar så noga, men nu när jag börjat väga dem, så kom ju frågan upp i mitt lilla huvud. Vad säger ni alla?

Annons:
Ljungåsen
2018-12-24 06:50
#1

Jag följer i princip rekommendationerna på guinealynx. http://www.guinealynx.info/weigh.html Friska marsvin väger jag varje vecka, och skriver upp vikten i ett Excelark. En viktskillnad på +-30 g oroar jag mig inte för. 30 g är ett rejält toalettbesök bara. Om marsvinet däremot minskar 30 g vecka efter vecka så vet man att någonting är fel. Sjuka marsvin väger jag dagligen, det första jag gör på morgonen.

idadamuffin
2018-12-24 13:18
#2

Ah okej! Tack så mycket 😁 Då vet jag :)

Upp till toppen
Annons: