Annons:
Etiketterboendeinredning
Läst 1039 ggr
Randomel93
12/26/18, 9:08 PM

Rekommenderade mått

Det går åt skogen med buren jag renoverar, så nu letar jag nya lösningar. Det ser ut som att jag behöver fixa en tvåvåningsbur(eller fler våningar) jag har två teddydamer, vilka mått skulle ni som minst rekommendera/våning? Inte djurskyddets regelmått alltså, då det ofta är för litet, utan minsta måtten ur era erfarenheter så att jag har någonstans att lägga mig i mitt sökande. Tack på förhand!

Annons:
Ljungåsen
12/27/18, 8:34 AM
#2

Marsvin brukar inte ha någon större glädje av flera våningar. De trivs bättre med en sammanhängande yta i ett plan. Till två marsvin skulle jag inte ha mindre än 140*70 cm.

idadamuffin
12/29/18, 2:54 AM
#3

Om jag ska ge mått bara såhär på rak arm så skulle jag säga samma mått som Ljungåsen. Det är bra mått för två grisar. Som Ljungåsen sa så gillar de burar med ett plan allra mest, så om det går att ordna vore ju det bra, om inte så kommer de nog tycka om en tvåvåningsbur också. Mina gamla marsvin gillade sin temporära tvåvåningsbur väldigt mycket! Jag vill dela med mig lite av min erfarenhet! Jag har haft en bur på 150x150, men den kunde inte följa med när jag flyttade tyvärr. Den var populär såklart, men 2 av mina grisar har aldrig mått bättre än de gör i sin mindre bur de har nu. Jag har två grisar i en 120x60 bur och de trivs fruktansvärt bra! Större mått är ju oftast att rekomendera och det är ytterst sällan negativt med större bur. Men det betyder inte att det är bäst för alla. Alla grisar är olika och jag tycker det viktigaste är att anpassa hur de bor efter dem som individer. Människor drar gärna allt och alla över samma kamm men jag lägger så mycket fokus jag bara kan på att anpassa efter just INDIVIDEN eftersom det är något jag värderar högt, men även något jag tycker är fruktansvärt kul! Att anpassa är det bästa man kan göra(enligt mig). Du känner dina grisar allra bäst, så försök anpassa efter dem! :) Just dessa två av mina grisar trivs bäst tillsammans och i en mindre bur, mina andra två vill ha det större! Notera att alla mina grisar är ute och springer på golvet ungefär 3 timmar varje dag, det gör ju också mycket Lycka till!

Randomel93
12/29/18, 10:12 AM
#4

Tack för svar till er båda :) Som det ser ut så kommer jag inte ha något val än att ha våningsbur, jag försöker få tag i en 140x70, men sen har jag dom på golvet mellan 5-6 timmar vardagar och nästan hela dagarna på helgerna :) Tack till er båda för input, allra helst hade jag velat ha dom på enplans, men det känns bra att det kanske kan funka med flerplans ändå :)

Ljungåsen
12/29/18, 11:07 AM
#5

Jag undrar ju förstås varför du måste ha en våningsbur. Om du får plats med 140*70 cm i ett plan så räcker det gott för dina damer. De flesta våningsburar har en kaninanpassad ramp, som både är alldeles för brant för marsvin, och som saknar kant. Det finns alltså en stor skaderisk med ramp.

idadamuffin
12/29/18, 11:25 AM
#6

Våningsburen jag köpte hade ramp. Jag tog bara ut den, satte in en egen, enkel hemmagjord ramp som inte lutade lika mycket och som hade kanter, fungerade utmärkt 😁 Precis som Ljungåsen säger så är en envåningsbur på 140x70 cm bra. Men om det är en tvåvåningsbur du vill/måste ha, så skaffa det säger jag :)

Annons:
idadamuffin
12/29/18, 11:26 AM
#7

Om grisarna skulle hata det (vilket jag inte tror de kommer göra) så får du väll lösa det då 🤷

Randomel93
12/29/18, 12:35 PM
#8

Ändrade boendeförhållanden gör att jag inte kan, och jag tänker i så fall modifiera rampen så att det är skyddat, men skönt att veta att en enkelvåning med dom måtten skulle fungera för det finns inga våningsburar med dom måtten i Sverige, då måste jag importera som det ser ut nu.. Det ska bli spännande att se hur jag löser det här, haha 😁 Har kontakt med en vän som äger en djuraffär, hon skulle kika på möjligheter och kostnader :)

Ljungåsen
12/29/18, 12:58 PM
#9

Är det en gallerbur du söker? Det finns 140*70 cm (envånings) på många ställen. Hellre en envånings 140*70 än en tvåvånings 120*60, tycker jag. Rampen äter yta både uppe och nere.

Randomel93
12/29/18, 1:18 PM
#10

Tack, ska kika! :)

Randomel93
1/4/19, 11:37 PM
#11

Jag kanske är sjukt dålig på att leta men jag hittar bara 140x60 burar som mest (enkelvåning pratar jag om nu alltså) har någon tips på där jag kan hitta 140x70? Den enda jag hittar är 500 i frakt eller hämtas i Bromma som är en braaa bit bort.. Jag är jättetacksam för tips!

Randomel93
1/4/19, 11:47 PM
#12

Nevermind, dök upp en massa på sökningar nu bara för att jag hann be om hjälp 😅

Ljungåsen
1/5/19, 8:30 AM
#13

Så bra att du hittade. När det gäller gallerburar så föredrar jag de som har en rejäl öppning på ovansidan, som den här: https://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/kaninbur-easy-140cm-17.html

Annons:
Randomel93
1/6/19, 11:50 AM
#14

Tack så mycket! den ser bra ut och i förra lägenheten hade uag föredragit den men med snedtaket jag har nu kommer jag ta ferplast krolik 140 som har stor öppning fram :) Jag är väldigt glad för all hjälp jag får här och andra synvinklar man får ta del av, tack! :)

Randomel93
1/6/19, 12:20 PM
#15

Den är dock 140x60 såg jag nu, är dom -10 cm på bredden väldigt betydelsefulla eller kommer det funka till två tjejer som är vänner?

Ljungåsen
1/6/19, 1:26 PM
#16

#15 10 cm på bredden gör mer än man tror för tillgänglig yta. Det fungerar säkert, men jag skulle leta vidare.

Upp till toppen
Annons: