Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 904 ggr
idadamuffin
12/29/18, 1:52 AM

Snuvig bäbis med märken

Hejsan! Igår köpte jag ännu ett marsvin! En liten kille blev det den här gången och han är hur gullig och trevlig som helst, jag är så kär <3 Han har dock ungefär 10 märken över hela kroppen (inte på magen, armhålor eller ben där infektioner nästan ALLTID sätter sig). Jag tycker det ser ut exakt som bitmärken (har ju haft några tidigare som blivit bitna). Plättarna är små och utspridda, inte stora och täta som vi svampinfektion (är väldigt erfaren av just det) Tror att han bott med väldigt otrevliga grisar tidigare…vad tror ni? Han kliar sig inte heller. Han är även snuvig och nyser mer än vanliga grisar (men inte en massa), men jag tänker att det är en vanlig liten snorig näsa (också haft grisar som haft det förut pga förkylning eller så) så jag är inte så orolig för det. Lillen äter, dricker, springer runt och bajsar precis som vanligt, så jag är inte så orolig, men jag ville ändå höra med er vad ni säger! Jag tog lite bilder på såren. Om man inte vet hur bitmärken från marsvin ser ut så är det lätt att tycka det ser ut som någon infektion.

Annons:
idadamuffin
12/29/18, 1:52 AM
#1
idadamuffin
12/29/18, 1:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

1

idadamuffin
12/29/18, 1:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

2

idadamuffin
12/29/18, 1:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

3

idadamuffin
12/29/18, 1:55 AM
#5

4

idadamuffin
12/29/18, 1:56 AM
#6

4

Annons:
idadamuffin
12/29/18, 1:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

4

Ljungåsen
12/29/18, 7:04 AM
#8

Jag tycker det ser ut som Ringorm. Små, utspridda kala fläckar med skorvor i är ganska typiskt för en ringormsinfektion i ett tidigt skede. Jag tycker inte det ser ut som bilmärken. Sen skulle jag vara uppmärksam på snuvan. Väldigt ofta när marsvin har utsöndringar från nosen så handlar det om en luftvägsinfektion, som måste behandlas med antibiotika för att kunna läka. Det är betydligt mer sällan en förkylning det handlar om.

Lillyrod
12/29/18, 7:26 AM
#9

En snorig näsa kan också bara indikera på att något är fel. Det behöver inte vara snuva eller infektion. De blir lätt snuviga av att vara allmänt nedsatta.

Min Folke var snuvig av sin tumör mot slutet.

Ljungåsen
12/29/18, 7:36 AM
#10

#9 Du har helt rätt. Även c-vitaminbrist kan ge utsöndringar från nosen (och ögonen). Det finns teorier om att svampangrepp (som ringorm) lättare bryter ut på djur som har C-vitaminbrist.

idadamuffin
12/29/18, 11:20 AM
#11

Jag skulle tro han har c-vitamin brist. Tror inte han fått c-vitamin tillskott tidigare. Jag är inte orolig för snuvan Jag får väll åka in till veterinären ännu en gång…har varit där 15 gånger de senaste 2 månaderna, känns inte speciellt kul för plånboken…

Denna kommentar har tagits bort.
idadamuffin
12/29/18, 11:44 AM
#13

Tyvärr så är allt stängt här tills på onsdag. På söndagar och röda dagar är allt stängt (idag hade de bara öppet till 11 vilket jag missade) så får åka in på onsdag då helt enkelt. Jag kan ha ett extra parasitdödande medel som man lägger i nacken på dem. Kan ju använda det. Det skadar inte (detta vet jag om just detta medel)

Annons:
Ljungåsen
12/29/18, 12:51 PM
#14

Du kan läsa mer om C-vitaminbrist i länken nedan. http://www.guinealynx.info/scurvy.html Min kille som kom hit med långvarig C-vitaminbrist får upplösta människobrustabletter med spruta direkt i munnen. Jag ger honom 50 mg extra c-vitamin varje dag och kommer göra så ett tag till, innan han kan gå ner på normal c-vitaminnivå. Man får kolla på innehållet i brustabletten och räkna lite så det blir rätt. Överdosering är inte bra. Om Ringorm kan du läsa i de här länkarna. http://www.guinealynx.info/fungus.html https://www.eragons.se/blogg/ringorm/ Malaseb är suveränt mot Ringorm, men kräver (åtminstone här i Sverige) ett besök hos veterinären. Mildare former kan behandlas med Fungoral, och svampsalva typ Canesten på fläckarna två gånger om dagen. Det finns receptfritt på apoteket.

idadamuffin
12/29/18, 2:07 PM
#15

Jag har fått allt detta från veterinären. Det kan vara så att det finns kvar :) Tack så mycket för svaren :) Fungerar Clotrimazol? Det är en salva som jag fick till en gris med vanlig, men kraftig, svampinfektion, den är dock lite starkare än vanligt (den är egentligen för människor)

idadamuffin
12/29/18, 2:14 PM
#16

Är det okej om jag ger honom broccoli och paprika för c-vitamin?

idadamuffin
12/29/18, 2:16 PM
#17

Jag har även c-vitamin på flaska. Jag vet att det är sånt där som djuraffärer säljer för att tjäna extra pengar, men det har ju c-vitamin i sig. Det tänker jag ge honom extra av

idadamuffin
12/29/18, 2:39 PM
#18

Jag gav honom en halv "flaska" stronghold I nacken (0.25 ml i en hel). Fick instruktioner av våran veterinär för 2 månader sedan att ge de mindre grisarna halva flaskan :)

idadamuffin
12/29/18, 2:40 PM
#19

Han är inget snuvig idag heller :)

Ljungåsen
12/29/18, 2:44 PM
#20

Klotrimazol är verksamma substansen i Canesten, så den borde fungera utmärkt. Kolla styrkan bara. Canesten innehåller 1% klotrimazol. Smörj två gånger om dagen tills dess att fläckarna är borta. Han behöver badas också, då det finns sporer från svampen i pälsen. Kanske finns Fungoral eller motsvarande att få tag i. Det viktiga är att han får i sig bra med c-vitamin, inte hur. Normalt behöver ett marsvin. 10-30 mg per kilo kroppsvikt och dygn. Marsvin med brist behöver snarare 50-70 mg. Över 100 mg c-vitamin per kilo kroppsvikt ger ökad risk för Artros, så så högt vill du inte gå.

Annons:
idadamuffin
12/29/18, 2:45 PM
#21

Fanns det Ringorm så är de döda nu efter stronghold. Jag har en dosering kvar som jag ska ge honom om 14 dagar :)

Ljungåsen
12/29/18, 3:04 PM
#22

#21 Stronghold dödar bland annat marsvinsskabb, men har ingen som helst påverkan på Ringorm, som är en svampinfektion och måste behandlas med svampmedel. Läs gärna vad SVA skriver. https://www.sva.se/djurhalsa/zoonoser/ringorm-som-zoonos För att döda marsvinsskabb med Stronghold krävs två doser med två veckors mellanrum.

idadamuffin
12/29/18, 3:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Här är den. Antar 2%

idadamuffin
12/29/18, 3:44 PM
#24

Jag ska använda salvan på honom! Jag fick faktiskt ett schampo till min andra gris med svamp, det är alltså ett special schampo för svamp, men jag har inte namnet på det tyvärr. Borde jag använda det?

Ljungåsen
12/29/18, 3:56 PM
#25

#24 Jag skulle använda specialschampot. Har du riktig tur är det Malaseb. Kanske går det att ringa veterinären när de har öppet och fråga efter namnet på schampot du fick, så att du vet? Följ gärna instruktionerna i länken i #14, så drar du maximal nytta av schampot. Även Fungoral ska verka en halvtimme i pälsen innan man sköljer för bästa resultat. Salvan skulle jag också använda, men sparsamt. Viktiga är att gnugga in den i huden på de kala/skorviga ställena. Skickar en länk till, där det står om sanering av miljön. Det jobbigaste med Ringorm. https://marsvin.ifokus.se/articles/4d71503ab9cb4622330623d4-ringorm

idadamuffin
12/29/18, 4:01 PM
#26

Okej, jag ska kolla på länkarna. Jag fick instruktioner av veterinären när jag fick schampo dock. Nope, de har stängt tills på onsdag. Jag ska se till att sanera så gott jag kan

idadamuffin
12/29/18, 4:04 PM
#27

Jag är dock väldigt tveksam till om detta faktiskt är Ringorm. Jag ska behandla honom men jag tror att det är bett faktiskt. Det kan vara lurigt att se på bilderna men det ser ut som bett när jag håller i lillen. Men jag ska se till att sanera!

Annons:
Upp till toppen
Annons: