Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 749 ggr
Vera Linden
12/31/18, 2:42 PM

Blodigt kiss!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två marsvinshannar. En av dem har ca 3 ggr kissat blodigt/blodblandat, (vad jag tror), det finns bilder längst ner. Jag tänkte smsa en veterinär men mina föräldrar säger att den nog inte är blodblandad och att jag inte behöver vara orolig. Vad tycker ni? Tacksam för alla svar.

Annons:
91Marran
12/31/18, 4:04 PM
#1

Det är aldrig fel att kontakta en veterinär för rådgivning. :)

Mvh
Mig

Lillyrod
12/31/18, 4:37 PM
#2

Har de ätit något som kan ha färgat kisset? Morot eller rödbeta t ex. Om han piper när han kissar eller ser lite ansträngd ut kan det vara sten i urinvägarna.

Det bästa är att kontakta en veterinär. Det gör väldigt ont om det gått så långt så det blöder när han kissar.

Vera Linden
12/31/18, 4:49 PM
#3

#2 det var för ca 2 dagar sedan det hände, och jag tror att de åt paprika och tomat.. Kan det ha färgat?

Lillyrod
12/31/18, 5:20 PM
#4

Paprika och tomat brukar inte färga. Har det inte hänt något sedan dess är det väl lugnt men om det fortsätter måste du kontakta veterinär.

Ljungåsen
1/1/19, 7:22 AM
#5

Blod i urinen är definitivt inte bra. Antingen handlar det om en urinvägsinfektion, som måste behandlas med antibiotika för att läka eller om uringrus eller urinsten. Oavsett vilket så behöver marsvinet få komma till veterinären. Både urinvägsinfektion och urinsten är mycket plågsamt, och ingenting som löser sig av sig själv. Urinsten kan vara livshotande, ifall stenen fastnar i urinröret och förhindrar marsvinet från att kissa. Hade det varit mitt marsvin så hade jag bokat tid hos veterinären snarast.

Upp till toppen
Annons: