Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 618 ggr
idadamuffin
1/10/19, 7:37 AM

Ringorm - sanering. 5 snabba fågor!

Hejsan! Fem snabba frågor! Jag önskar så enkla och korta svar på som möjligt :D 1.Hur ska jag sanera min soffa? Går virkon S att spreja på eller är det dammsugning som gäller? 2.Räcker det att spreja virkon S lösning på krimskrams man har på hyllorna? 3. Mitt spån vill jag helst inte slänga för det är dyra, fina grejer vi köpte över jul. Skulle jag kunna lägga in det i vattentäta påsar, fylla badkaret med riktigt varmt vatten och ha påsarna där i i några timmar? Skulle det fungera? 4. Veterinären tror inte grisarna har Ringorm, utan någon annan sorts svamp. Jag är skeptisk och ska sanera och grejer ifall att. Jag har dock därför inte fått något speciellt schampo till grisarna men! Jag fick något schampo mot svamp till en av grisarna som hade en annan svampinfektion för en månad sedan, bör jag använda det? Det är receptbelagt och jag vill inte använda något på grisarna som kanske inte alls är bra…så vad säger ni? Specialschampo som jag fick till annan svamp eller kan jag använda vanligt barnschampo för att tvätta rent grisarna från sporer osv? 5. Kan jag sanera trähusen jag har? Går de också blötlägga och skrubba med virkon S för att få helt bra? Eller är det bara Byebye som gäller?

Annons:
Ljungåsen
1/10/19, 8:03 AM
#1

1. Det beror på materialet i soffan. Dammsugning tar inte bort sporerna, så jag skulle testa med virkon på en del av soffan där det inte syns. 2. Ja. 3. Det tror jag inte fungerar. Om spånet varit i närheten av marsvinen skulle jag slänga det. 4. Vad heter receptbelagda schampot? Om det är Malaseb skulle jag använda det. Annars finns det schampo med 1% ketokonazol att köpa receptfritt på apoteket. I Sverige heter det Fungoral. Vanligt barnschampo dödar inte sporer. 5. Släng. Trä är i princip omöjligt att sanera från Ringorm.

idadamuffin
1/10/19, 8:10 AM
#2

Tack för svar! Jag slänger allt av trä och spånet då. Jag ska kolla vad soffan säger om virkon S… Jag ska även leta reda på lite fungoral!

idadamuffin
1/10/19, 8:11 AM
#3

Och jag har inget namn på schampot för det är i en liten behållare. Det är helt genomskinligt dock!

idadamuffin
1/10/19, 8:12 AM
#4

Hur viktigt är det att det är 1%? Jag hittar bara med 2%

Ljungåsen
1/10/19, 8:16 AM
#5

#4 2% går också bra. Se länken nedan. http://www.guinealynx.info/fungus.html

idadamuffin
1/10/19, 8:25 AM
#6

Okej tack så mycket! :F

Annons:
idadamuffin
1/10/19, 8:25 AM
#7

:D*

Ljungåsen
1/10/19, 8:36 AM
#8

Lycka till! Ringormssanering är ett elände.

idadamuffin
1/10/19, 12:22 PM
#9

Tack! Ja det är ju det 😭 Men grisarna ser bättre ut nu iallafall, har tagit på kräm i en vecka och de har inte massa skorvor längre, utan bara några få kala fläckar nu. Håret är på god väg att växa ut igen på flera ställen. Kommer inte bli kul att bada den nya bebisen dock (han är ganska dramatisk) och för att inte tala om mina två unga damer som aldrig badat…en av dem bits som en idiot också så vid mycket hantering av henne så behövs handskar…lord have mercy

idadamuffin
1/10/19, 12:50 PM
#10

Okej nu kommer en fråga till haha Hur mycket virkon S ska jag lägga in i diskmaskin och tvättmaskin? Hur mycket för varje tvätt alltså

Ljungåsen
1/10/19, 1:38 PM
#11

Jag skulle inte använda virkon i tvättmaskinen. Du kan få korrosionsskador på trumman. Tvätta tillräckligt varmt bara. Misstänker att man kan få snarlika problem med virkon i diskmaskinen.

idadamuffin
1/10/19, 1:50 PM
#12

Hmm jaha. Det stod på iFokus att man skulle tvätta med virkon S I båda maskinerna. Men jag tyckte det lät konstigt eftersom man kan tvätta väldigt varmt istället bara. Jag gör så!

Upp till toppen
Annons: