Annons:
Etiketterbeteendehantering
Läst 1362 ggr
Kstoffer
2019-01-13 13:13

Ta upp marsvin från buren.

Hej! Vi har haft våra två pojkar nu i lite mer än 3 veckor. De är fortfarande väldigt rädda när vi lyfter upp dem från buren och vill gosa. De är dock lugna när de väl ligger i famnen, och kan äta från famnen, men innan de kommit till ro så rusar de runt i buren i en väldans fart, sen idag skrek de när vi lyft de. När vi lyfter så tar vi under rumpan och magen med båda händerna. När tror ni det blir lugnare för oss att kunna lyfta pojkarna? Varför tror ni att de är så rädd fortfarande att bli lyfta? Vi tillåts klappa de när de är i buren.

Annons:
Lillyrod
2019-01-13 13:26
#1

En del marsvin får man alltid jaga för att få tag på. Att bli upplyft betyder, för ett marsvin, att man nu är någons middag. Det sitter i generna och att fly är ju naturligt för dem.

Min Gizmo, 5 år, kan pipa lite ibland när jag tar henne trots att hon sitter stilla. Det blir bättre men jag har aldrig haft ett marsvin som inte försökt fly när man ska ta det. Kan ni klappa dem utan att de sticker i buren skulle jag vilja säga att de är ganska tama 😉

Kstoffer
2019-01-13 13:49
#2

Ah va bra. Vilket snabbt svar, toppen. Ja vi kan klappa de i buren, under hakan och på sidan. De bollar i hop sig eller springer iväg om man klappar längst ryggen, det är kanske för att de tror att man är rovdjur? :)

idadamuffin
2019-01-13 15:30
#3

Ja att fly är ju deras instinkt. Det kan ta månader för dem att förstå att du är snäll. Mitt tips är att prata i bäbisröst till den och vara väldigt gullig och sedan ta upp dem SNABBT. många tror att man ska ta det lugnt och lixom följa dem med långsamma rörelser, men tänk hur läskigt det är för en sån liten krabbat. Ta tag i dem fort och prata gulligt med dem. Ibland så springer de ändå såklart, men detta gör att de lär sig. Din röst är ditt starkaste "vapen"! Har ett marsvin som inte sitter stilla om jag inte pratar med henne. Så fort jag pratar med henne så stannar hon och kollar på mig. Så ANVÄND RÖSTEN! Men du ska veta att 3 veckor är väldigt lite och om du redan kan klappa dem i buren så är du helt på rätt spår! :) Godis är ju alltid populärt också hahah Lycka till! :D

Blackiebo
2019-01-14 10:14
#4

Jag tror att det är en instinkt som aldrig riktigt går ur våra domesticerade marsvin att vilja fly så fort något ser hotfullt ut. Jag antar att ett par händer som kommer farande i luften ser lite skrämmande ut och därför reagerar de som de gör. Vissa individer kommer säkert bli mer avslappnade än andra ju äldre de blir och andra kommer alltid fly när vi vill gosa.

Jag skulle ändå rekommendera den lite lugnare varianten, där man försiktigt utan hastiga rörelser bara föser in marsvinet i ett hörn eller någon annan plats där man sedan kan skopa upp dem. Hetsiga händer som dessutom misslyckas med upptaget tror jag är mer stressande än att man lugnt och försiktigt tar upp dem.

Våran ena kille som är  5 år drygt, som vi dessutom har haft sedan han var pytteliten, gör fortfarande stor affär av att bli upplockad. Han försöker alltid komma undan och skriker ofta när han ska plockas upp i protest. 

En liten rolig detalj dock är att varje dag när de har golvtid utanför buren och jag städar den för att lägga in matskålarna, då kommer han och i princip sätter sig i handen på mig när det är dags att lyftas tillbaka till lådan när det vankas mat.

Lillyrod
2019-01-14 18:05
#5

Haha det är samma här. När de vill in igen så samlas de i hörnet bredvid bokhylleburen och väntar på att jag ska lyfta in dem. Gizmo kunde detta sen innan och Billy fattade snabbt hur man ska göra. Coco däremot sitter i hörnet och springer sen för livet när jag ska ta henne men det går lättare och lättare för varje gång. Hon och Billy har snart varit här 1 år. Inte klokt vad tiden går.

Upp till toppen
Annons: