Annons:
Etikettallmänt
Läst 811 ggr
selmaab
2019-01-18 13:36

lite frågor om marsvin

Hej

Just nu har jag  7 st hamstrar men efter de funderar jag på att ha marsvin.

Nu har jag lite frågor ifall jag skulle vilja ha marsvin om nåt år.

-Har sett att många inte har galler över sina burar även fast de är rätt låga kanter, kan inte marsvin klättra? Hur höga kanter måste det vara i såfall?

-Min mamma är hö allergiker så skulle behöva vädra ganska ofta, kan man vädra även på vintern? Brukade lägga en filt över mina hamstrars bur förut när jag skulle vädra men slutade med det då jag bytte bur och det inte funkade att lägga filt utan att det skulle bli för kallt.

-gillar att inreda burar och så men har sett att många inte brukar ha så mycket inredning till marsvin, gillar de inte att ha mycket saker i buren?

-Har kaniner och de är ju flyktdjur. Har kompisar som har/haft marsvin och de har också sprungit iväg när man ska ta upp de osv. Dock brukade ingen av de lägga så mycket tid på de så kanske var därför de var så skygga? Kan marsvin bli så sociala och tama som hamstrar om man lägger mycket tid på de? (vet att det är lite indivituellt också)

Det var nog alla frågor jag hade just nu :) Uppskattar också om du/ni skriver något annat som kan vara bra att veta :)

Annons:
Chinesecrestedlover
2019-01-18 14:14
#1

Hej! 

Då ska vi se 😃

-Har sett att många inte har galler över sina burar även fast de är rätt låga kanter, kan inte marsvin klättra? Hur höga kanter måste det vara i såfall?

Marsvin är inte några klättrande varelser, de kan väl om de vill och har gjort så i en del fall, men oftast räcker det med ganska låga kanter för att hålla marsvinen på plats. De hoppar ju inte heller som ex. kaniner gör. Vet inte exakt hur högt det måste vara, men många har bokhyllor som burar och dessa är ju oftast inte mer än kanske 30 cm höga, så det borde räcka. Jag måste dock ha lock på mina eftersom jag har hundar.

-Min mamma är hö allergiker så skulle behöva vädra ganska ofta, kan man vädra även på vintern? Brukade lägga en filt över mina hamstrars bur förut när jag skulle vädra men slutade med det då jag bytte bur och det inte funkade att lägga filt utan att det skulle bli för kallt.

Klarar din mamma av att ha hö inomhus då, trots allergin? Marsvin (till skillnad från kaniner måste bo inomhus i alla fall vintertid, de klarar inte av kyla på samma sätt som kaniner). Drag är aldrig bra för något djur…så det beror mycket på hur buren står, var den står, om den är i golvnivå (mer drag längs golvet) osv. skulle jag säga. Kortare vädring kanske kan fungera, men som sagt de tål inte kyla så bra och det är aldrig bra med drag så det gäller att vara försiktig så inte marsvinen (eller andra djur) blir sjuka. 

-gillar att inreda burar och så men har sett att många inte brukar ha så mycket inredning till marsvin, gillar de inte att ha mycket saker i buren?

De vill ha mycket yta att springa runt på (därför bäst med plana burar utan våningar osv.) men samtidigt så är marsvin i stort behov av saker de kan gömma sig i/under och vill därför gärna ha ex. tunnlar, hus, myskojor osv. så visst kan man inreda deras bur. 

-Har kaniner och de är ju flyktdjur. Har kompisar som har/haft marsvin och de har också sprungit iväg när man ska ta upp de osv. Dock brukade ingen av de lägga så mycket tid på de så kanske var därför de var så skygga? Kan marsvin bli så sociala och tama som hamstrar om man lägger mycket tid på de? (vet att det är lite indivituellt också)

Marsvin är flockdjur och väldigt sociala (till skillnad från hamstrar som är solitära djur, i synnerhet när det gäller guldhamstrar) och de kan därför bli väldigt tama och goa djur…men de är djur som lätt blir skrämda och kan springa iväg om man vill ta upp dom (min ena dam protesterar dessutom högljutt när hon plockas upp). 

Mvh/Chinesecrestedlover

Äppelsnäckan
2019-01-18 14:36
#2

-Har sett att många inte har galler över sina burar även fast de är rätt låga kanter, kan inte marsvin klättra? Hur höga kanter måste det vara i såfall?
Jag hade en bokhyllebur till mina, den hade ca 25-30 cm kant. De hoppade aldrig ur. Så länge du inte ställer t.ex. ett hus vid kanten så ska det gå bra. Dock hade jag min bur på golvet så ifall de skulle hoppat ur så skulle de inte dö.

-Min mamma är hö allergiker så skulle behöva vädra ganska ofta, kan man vädra även på vintern? Brukade lägga en filt över mina hamstrars bur förut när jag skulle vädra men slutade med det då jag bytte bur och det inte funkade att lägga filt utan att det skulle bli för kallt.
I samma rum som marsvinen? Tar din mamma allergitabletter? Marsvin lever ju i princip på hö i massor. Tror inte det går superbra att vädra med marsvinen i rummet om det är vidöppet och minusgrader ute. Tycker isåfall att marsvinen får vara i ett avskilt rum och din mamma får undvika att vara där.

-gillar att inreda burar och så men har sett att många inte brukar ha så mycket inredning till marsvin, gillar de inte att ha mycket saker i buren?
"Mycket" är ju en tolkningsfråga, men jo det är klart att de gillar att ha inredning. Förutom ett lass med hö så bör det finnas hus/broar/liknande. Det är ju du som väljer om du har extrapynt i buren, marsvinen klarar sig på det jag skrev men tror knappast de tycker det är besvärligt med ett par extra saker, så länge de har plats att gå på.

-Har kaniner och de är ju flyktdjur. Har kompisar som har/haft marsvin och de har också sprungit iväg när man ska ta upp de osv. Dock brukade ingen av de lägga så mycket tid på de så kanske var därför de var så skygga? Kan marsvin bli så sociala och tama som hamstrar om man lägger mycket tid på de? (vet att det är lite indivituellt också)
Nu har jag aldrig ägt en hamster men hade över 20 st marsvin i 9,5 år. Det stämmer att de kan springa när man ska ta upp dom men allt handlar om teknik. När andra skulle försöka ta upp marsvinen så fick de aldrig fatt i dom för att de hade helt fel teknik pga ovana helt enkelt. Det du ska göra är att närma dig lugnt med båda händerna och liksom täcker flyktvägar för marsvinet. Gör detta med fördel när marsvinet är i ett hörn. Skulle säga att de flesta marsvin springer när man försöker ta upp dom men det behöver inte betyda att de är otama alls.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

selmaab
2019-01-18 15:40
#3

tack för båda svaren :)

Det här med allergin: min mamma är inte så ofta på mitt rum, hon brukar bara öppna min dörr och säga något eller ge mig min medicin men det är klart att hon kan reagera ändå på det så därför tänkte jag vädra ofta. Har en ikea låda som är ganska stor men den har väldigt låga kanter typ 20 cm. Hade tänkt ha buren på golvet men som #1 så är det ju dragigare på golvet så isåfall kan jag ha buren på en byrå som är typ 1 m hög så då får jag ju ha en bur med gallertak så de inte kan ramla ner. Antar att jag kan ta ut marsvinen sålänge då. Om det blir jobbigt ändå antar jag att hon kan ta allergi tabletter men hon har nog inte så jättestark allergi eftersom hon hanterar hö ofta då vi har en häst. Det är ju dock lite annorlunda då höet är utomhus. Jag kommer inte förvara höet på mitt rum utan det kommer ligga utomhus i tunnor med kaninernas hö. Jag råkar dra in lite hö ibland som hamnar på hallmattan utan att hon reagerar så de ska nog lösa sig. Sen kanske jag kan göra om lite på mitt rum så buren kan stå en bit bort från balkongdörren lite skyddat bakom soffan eller något :)

selmaab
2019-01-18 15:46
#4

kom på en till fråga:

Kan man använda hampa strö till marsvin?

taxarärbäst
2019-01-18 16:09
#5

du ska inte vädra om du inte vill att ditt marsvin ska få lunginflammation

Ljungåsen
2019-01-19 11:50
#6

Marsvin är väldigt känsliga för drag, så vädring vintertid är en riktigt dålig idé. Det finns andra, betydligt bättre sätt att hålla nere mängden allergener från hö om man är känslig. Jag har sju marsvin och lever tillsammans med en höallergiker. Han medicinerar givetvis, och undviker att hantera höet. Om han måste, så använder han handskar och munskydd.

Annons:
selmaab
2019-01-19 14:54
#7

#6 Hon kommer inte behöva hantera höet alls de är väll mest att det är i luften eller nåt. Men då får jag ha de någon annan stans medans jag vädrar

Upp till toppen
Annons: