Annons:
Etiketteravelungar
Läst 1496 ggr
Råttälskaren4ever
2019-01-19 18:25

Avla marsvin

Hade tänkt att skaffa 3 tjejer och 3 killar för att försöka få lite ungar. Var haft 2 marsvin sedan tidigare med de var 2 killar. Någon som kan svara på frågorna eller länka någon sida om dessa frågor: 1. Efter marsvinen parat sig Hur vet man att tjejen e gravid? 2. När honan e gravid ska hon vara med hanen då eller ska hon vara i en bur ensam? 3. Efter de parat sig och att man vet att honan e gravid. Ska man låta hanen vara med henne då under födningen eller ska hon vara ifren (utan mig eller några marsvin) 4. Brukar förlossningen gå bra eller ska man hjälpa till på något sätt? 5. Efter honan precis förr. Vad ska man göra då? 6. Efter hon fött. Vart ska ungarna vara då? Ska alla våra i en gemensam bur utan föräldrarna eller vart ska de vara. Ska tjejerna vara med mamman och killarna med pappan? Ska alla ungar vara tillsammans? Eller ska tjejerna (ungar) vara i en bit och killarna (ungarna) vara i en bur. 7. I vilken ålder kan man sälja ungarna? Hoppas ni kan svara på mina frågor eller länka❤❤

Annons:
Råttälskaren4ever
2019-01-19 18:27
#1

2. (Tills hon ska föda då)

Lillyrod
2019-01-19 19:39
#2

Vet du ingenting om marsvin ska du inte ens tänka tanken på att skaffa ungar. Det är bra mycket svårare än man tror.

Råttälskaren4ever
2019-01-19 23:06
#3

#2 jo. Har hafft marsvin en gång tidigare. Men det var 2 stycken hanar. Men jag skulle vilja testa att skaffa ungar. Det är Derför jag frågar här så jag har lite förkunskap. Ingen av dessa frågor handlar om marsvin allmänt utan det handlar om avling vilket jag inte har kunskap om. Därför frågar jag här.

Ljungåsen
2019-01-20 06:49
#4

Det finns massa bra information på Humlans sida. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/avel/att_tanka_pa_innan.html

Chinesecrestedlover
2019-01-20 11:54
#5

Enkelt. Avla INTE! 

Har du inte gedigen erfarenhet av marsvin och kunskap om avel samt en väldigt klar idé och plan för din avel så tar du inga ungar, svårare än så är det inte. 

Att ta ungar endast för att "testa att skaffa ungar" är fullständigt förkastligt. Det finns tillräckligt med marsvin som omplaceras i nuläget utan att du sätter ännu flera ungar till världen t.o.m. utan någon slags anledning. Tänk om snälla! 

Jag vet att jag låter kort och kanske till och med elak, men det är endast för att jag bryr mig om djuren. Jag sitter i nuläget med en massa olika djur (olika arter) som kommit hit som omplaceringar och att se folk som avlar eller har planer på att avla  (utan plan och kunskap dessutom) krossar mitt hjärta och gör mig väldigt upprörd (som du säkert märker). Det behövs inte flera djur i omplaceringskarusellen, det behövs snarare fler människor som tar sig an dessa djur (som redan existerar och behöver kärleksfulla hem)! 

Kul att du är intresserad av att skaffa marsvin Ts, gör det, skaffa dig några härliga omplaceringar…men avla för guds skull inte på djuren! 

Mvh/Chinesecrestedlover

Lillyrod
2019-01-20 14:01
#6

Allt #5 säger håller jag med om.

Annons:
91Marran
2019-01-20 16:50
#7

#5 Du har så rätt i det du skriver! Finns så många som behöver hjälp för omplacering. Att avla är inget man bara gör för att man kan och att man vill. Det är ett stort ansvar och kan bli väldigt dyrt i omkostnader, så som extra burar och veterinär. Om marsvinsungarna inte kommer överens måste du ha tid, plats och råd med flera burar. Marsvinsungarna kan vara söta men det krävs så mycket mer när man avlar. Tänk om en gång till innan du bestämmer dig!

Mvh
Mig

[Wijnja]
2019-02-01 13:17
#8

Avla inte mer negativt än posetivt

Ghostling
2019-02-01 14:40
#9

Hur gammal är du? :) det första jag tycker du ska göra är att läsa på om marsvins beteende och skötsel, läs på ordentligt. Läs sedan om avel, finns sidor över hela nätet på engelska och svenska som är bra att läsa. När du känner dig mer säker på allting och inte har så mycket nybörjarfrågor, så fundera varför vill du avla? För det är kul? Då säger jag tänk om. Att avla djur är jätteroligt, men det är ännu roligare att ha ett mål. Ex fokusera på friska marsvin ur vissa linjer, hur vill du marsvin ska vara/se ut? Gå med i marsvins förening och träffa uppfödare och prata med dem. Sen kan allt gå åt helvete och då får man vara beredd på det. Kanske marsvinen blir sjuka? Aggressiva? Dålig födsel? Inte sålt på djuren? Osv.

[Wijnja]
2019-02-01 15:22
#10

Man ska kunna en del hur avel fungerar därför avlar inte jag

Novachan
2019-02-11 20:43
#11

Behöver inte upprepa ovanstående, men jag tillägger också att du bör ha haft honor en omgång också - så du har erfarenhet med båda könen.

[Wijnja]
2019-02-11 20:58
#12

Har jag sagt nått avlar inte själv när det finns marsvin som behöver hem har inte sagt nått annat

Randomel93
2019-02-12 07:50
#13

Jag tror novachan menade att novachan själv inte behöver upprepa alla ovanstående, det var nog inget mot dig Wijnja

Annons:
Mersy
2019-05-11 20:07
#14

varför skriva så negativa svar ? hon undrade bara om  det hon skriver inget konstigt tycker jag , man bör ju ta reda på fakta innan man blir tex uppfödare, om man bara avlar och inte ta reda på fakta är det värre samt att man bör ju redan ha ev köpare som vet hur man sköter marsvin annars tycker jag det är verkligen olämpligt att skaffa marssvin ,

Upp till toppen
Annons: