Annons:
Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 918 ggr
Marsvinsalskare
1/19/19, 8:53 PM

Äldre marsvinshona tappar päls!

Hejsan!

Jag skriver här för första gången efter att ha varit en flitig läsare i ett antal år! :)

Ett av mina marsvin som idag är ca 7 år och mamma till tre kultingar sedan några år tillbaka har börjat få lite problem med pälsen.

Hon är av sorten Teddy och har alltid haft problem med pälsen på ett eller annat sätt då hon har väldigt torr hud (alltid haft) plus otroligt tjock päls.

Hon har tappat päls i omgångar (framförallt på sommaren när det blir lite varmare) men nu är det ju vinter och hon har tappat all päls på magen och lite på sidorna av magen. Huden under pälsen ser torr ut och det flagnar liksom lite hud. Hon är dessutom rätt smal om rumpan och ryggen men magen är stor och mjuk. Hon kliar sig inte mer än vanligt, i princip inte alls och hon äter som vanligt. Jag anar att hon är lite slö men hon har alltid varit rätt mysig av sig och gillar att gosa, Men som sagt, hon äter som vanligt och det bli otroligt med fart i henne när det kommer god mat i närheten av henne.

Jag undrar om det är någon av er kloka marsvinsägare som jag råda mig vad jag ska göra? Jag har läst på en del om Ohyra och är rädd för att det kan vara sellnic men hon uppvisar ingen symptom på att det kliar eller obehag.

Jag hoppas någon av er har kloka råd att ge!

Bästa hälsningar

Annons:
Ljungåsen
1/19/19, 8:59 PM
#1

Jag tror det är antingen skabb (sellnic) eller svamp, eller en kombination av båda två. Rekommenderar ett veterinärbesök, snarast. Båda åkommorna är obehagliga för marsvinet, och skabb kan till och med döda. Tyvärr är teddymarsvin särskilt utsatta för sånt här. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2012/04/06/teddy-ar-ingen-ras-det-ar-en-svamp/

Marsvinsalskare
1/19/19, 9:18 PM
#2

Tack för snabbt svar!

Jag har Anti-parasite Spot On med ivermektin hemma som jag fick utskrivet från veterinären men aldrig behövde använda till ett annat marsvin för något år sedan som jag kan använda(?). Jag tycker att det är konstigt om det skulle vara skabb då det inte har tillkommit några grisar och dem har inte träffat några andra grisar heller..

Jag tackar för länken till oljan! Jag brukade massera in mandelolja till hennes öron och tassar när dem var torra. Är detta något som skulle kunna fungera till hennes hud mot svamp också?

Ljungåsen
1/20/19, 7:10 AM
#3

Marsvin kan bära på skabb utan att det syns. Sen bryter det ut när immunförsvaret är nedsatt. Att hon inte träffat några nya marsvin på sistone spelar ingen roll - hon kan ha skabb i alla fall. Jag har bara använt Stronghold mot skabb. Vet att jag har läst någonting om att styrkan på ivermektin i Beaphar Spot on inte alltid räcker till, men hittar inte den länken nu. Om mandelolja fungerar mot svamp vet jag inte, men jag tror inte det. Jag använder probolja på min teddy när han blir torr i skinnet. Den fungerar.

Ljungåsen
1/20/19, 8:11 AM
#4

Hittade länken om Beaphar som jag tänkte på. http://www.guinealynx.info/forums/viewtopic.php?t=69532

Upp till toppen
Annons: